اتحادیه اوراسیا: با ایران درباره تجارت آزاد تمام‌عیار مذاکره کردیم

مسکو- ایرنا- دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در گزارشی از دیدار وزیر تجارت این اتحادیه با وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در ایروان اعلام کرد با جمهوری اسلامی ایران درباره ارتقای سطح مناسبات به تجارت آزاد تمام‌عیار گفت وگو شد؛ این مذاکرات در حالی انجام شد که طرفین پیش‌ازاین قرارداد لغو تعرفه‌های گمرکی ۸۷ درصد کالاها را در مبادلات دوجانبه امضا کرده‌اند.

بنا بر گزارش شامگاه دوشنبه ایرنا از اتحادیه اقتصادی اوراسیا، آندری اسلپنف و سید محمد اتابک در حاشیه مجمع اقتصادی اوراسیا ۲۰۲۴ در ایروان پایتخت ارمنستان، همچنین ملزومات تقویت بیش از پیش همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران را بررسی کردند.

اتحادیه اوراسیا: با ایران درباره تجارت آزاد کامل مذاکره کردیم

در این دیدار که با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران انجام شد، طرفین بر شتاب بخشی به اجرایی شدن توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران تأکید کردند.

اتحادیه اوراسیا: با ایران درباره تجارت آزاد کامل مذاکره کردیم

بنا بر گزارش دریافتی دیگری، طرفین در این دیدار درباره یکسان‌سازی استانداردها، ارائه خدمات بیمه و ضمانت‌نامه‌های بانکی برای شرکت‌های دو طرف گفت و گو شد.

اتحادیه اوراسیا: با ایران درباره تجارت آزاد کامل مذاکره کردیم

اتحادیه اوراسیا: با ایران درباره تجارت آزاد کامل مذاکره کردیم

وزیر صمت در این دیدار از وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای بازدید از سومین نمایشگاه اوراسیا در ایران دعوت به عمل آورد که با استقبال اسلپنف همراه شد.
نمایشگاه اوراسیا ۱۳ تا ۱۶ آذرماه در تهران در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

اتحادیه اوراسیا: با ایران درباره تجارت آزاد کامل مذاکره کردیم

سید محمد اتابک وزیر صمت که برای شرکت در مجمع اقتصادی اوراسیا به ایروان سفر کرده است را هیأتی متشکل از رئیس سازمان توسعه تجارت، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حدود یکصد نماینده شرکت‌های ایرانی و تشکل ها و تجار همراهی می‌کنند.
از شرکت‌های کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز حدود ۱۵۰ نماینده در این مجمع که با رویکرد ویژه به گفت و گوی تجاری با ایران برگزار می‌شود، شرکت کرده‌اند.

پیش از این، وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حاشیه این مجمع گفت: با توجه به ظرفیت‌ها، امکان رشد گردش تجاری بین این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران به ۱۲ میلیارد دلار در آینده نزدیک وجود دارد.
اسلپنف این سخنان را روز دوشنبه در نشست گفت‌وگوی تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در حاشیه مجمع اقتصادی این اتحادیه در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار شد بیان کرد.
رویداد گفت‌وگوی تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ایروان شامل میزگردهایی با موضوعاتی همچون توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تقویت همکاری‌های صنعتی بود.
در این میزگردها همچنین مأموریت‌ هر یک از بخش‌های کشاورزی، صنعت، حمل و نقل و همچنین فرایندهای مالی برای ارتقای تجارت و سرمایه‌گذاری در مسیر ارتقای مبادلات تجاری بین طرفین بررسی شد.
در حاشیه این رویدادها،‌ نشست‌های رو در رو بین نمایندگان شرکت‌هایی از پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و فعالان تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

مجمع اقتصادی اوراسیا ۹ و ۱۰ مهرماه در ایروان پایتخت ارمنستان به عنوان رئیس دوره ای این اتحادیه در حال برگزاری است. علاوه بر برخی مقامات عالی کشورهای عضو اتحادیه، شماری از کارآفرینان و مدیران شرکت‌هایی از این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران نیز در این رویداد شرکت کرده‌اند.
به گزارش ایرنا، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور به منظور شرکت و سخنرانی در نشست روسای دولت‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ عازم ارمنستان می‌شود.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند. سنگ بنای این اتحادیه حدود ۱۰ سال قبل یعنی در ۲۰۱۴ نهاده شد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش‌تر دی‌ماه ۱۴۰۲ با جمهوری اسلامی ایران قرارداد تجارت آزاد امضا کرد که اجرایی شدن آن نیازمند تصویب در مجالس کشورهای عضو و مجلس شورای اسلامی است. طرفین تعرفه‌ها را برای ۸۷ درصد اقلام کالایی در مبادلات تجاری خود به صورت کامل حذف خواهند کرد.
پیش از این، مراحل تصویب این موافقت‌نامه در مجالس کشورهای بلاروس، روسیه و قرقیزستان انجام شده است. ارمنستان و قزاقستان به عنوان دو عضو دیگر اتحادیه اوراسیا و همچنین جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور طرف قرارداد با این اتحادیه نیز برای اجرایی شدن قرارداد تجارت آزاد، باید مراحل قانونی تصویب را طی کنند.
پیش از این، در ملاقات روزهای آغازین خردادماه ۱۴۰۳ کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با ساگیتنایف رئیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا، درخواست رسمی عضویت ناظر کشورمان در این اتحادیه تحویل مقام اتحادیه شده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha