زدودن غبار محرومیت از قامت فارس؛ ثمربخش یا بی‌نتیجه؟

شیراز - ایرنا -محرومیت‌زدایی و زدودن چهره فقر از استان فارس در قالب اجرای پروژه‌های مسکن و طرح‌های توسعه روستایی در مناطق مختلف دنبال می‌شود؛ پروژه‌هایی که نحوه اجرا و میزان تأثیرگذاری آنها بر زندگی اهالی هر منطقه نیازمند بررسی‌های میدانی و علمی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بدون شک برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی با ذهن بسته و فقیر موجب می‌شود مناطق محروم به جای توسعه به یک برهوت تبدیل شوند.

در حقیقت ممکن است در یک منطقه توسعه راه و جاده، ساخت مسکن و دیگر پروژه‌های محرومیت‌زدایی دنبال شود اما مسائل اولویت‌دار و نیازهای اساسی‌تر در آن منطقه مغفول بماند.

برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی با ذهن بسته و فقیر موجب می‌شود مناطق محروم به جای توسعه به یک برهوت تبدیل شوند؛ در حقیقت ممکن است در یک منطقه توسعه راه و جاده، ساخت مسکن و دیگر پروژه‌های محرومیت‌زدایی دنبال شود اما مسائل اولویت‌دار و نیازهای اساسی‌تر در آن منطقه مغفول بماند.

در حال حاضر برخی مناطق فارس به عنوان محروم‌ترین نقاط استان شناخته می‌شوند و مردم این مناطق بارها و بارها تلاش کرده‌اند گلایه‌های خود را از نبود امکانات به گوش مسئولان برسانند؛ گلایه‌هایی که حتی در برخی موارد موجبات کوچ برخی از آنها را به شهرهای بزرگ فراهم کرده است.

برای حل این مشکل تلاش شده که طی سال‌های متمادی با تعریف گروه‌ها و نهادهای مختلفی چرخ توسعه در این مناطق به گردش درآید.

بنیاد مسکن فارس از جمله نهادهایی است که با هدف محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی فعالیت می‌کند و مسئولان این مجموعه معتقدند در طول این سالها اقدامات قابل توجهی را در مناطق مختلف استان انجام داده‌اند.

آسفالت و توسعه معابر هفت روستای کازرون

به اعتقاد متولیان بنیاد مسکن شهرستان کازرون که در ۱۴۳ کیلومتری شیراز قرار دارد از مهمترین شهرستان‌های فارس به شمار می‌رود که با اجرای پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی در سال‌های اخیر چهره بسیاری از شهرها و روستاهای این شهرستان متحول شده است.

و اخیراً هم عملیات آسفالت و توسعه معابر سه روستای کازرون در بخش‌های کنارتخته و خشت با مشارکت بنیاد مسکن به پایان رسیده؛ عملیاتی که متولیان عرصه محرومیت‌زدایی معتقدند اجرای آنها زمینه افزایش ماندگاری روستاییان در این مناطق را فراهم می‌کند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون در این باره گفت: این طرح‌ها به میزان ۱۲ هزار و ۳۸۵ مترمربع انجام شد.

قاسم داوودی افزود: این پروژه‌ها با مشارکت دهیاری روستاها از محل قیر رایگان سال ۱۴۰۳ در روستاهای کمارج نوحی، کمارج مرکزی و بورکی علیا انجام شده است.

او از پرداخت وام احداث مسکن روستایی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و روستاهای شهرستان به میزان یک هزار و ۱۵ فقره و اعتبار پرداختی ۳۵۵ میلیارد تومان در سال جاری توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کازرون خبر داد و گفت: طرح نهضت آسفالت معابر روستاهای شهرستان کازرون در سال ۱۴۰۲ نیز در بیش از ۸۰ روستا با حدود ۲۹۰ هزار متر مربع توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کازرون انجام شده و اجرای طرح نهضت ملی مسکن و ساخت ۲۲۰ واحد مسکونی در شهر کازرون در سال ۱۴۰۲ هم از دیگر اقدامات محرومیت‌زدایی به شمار می‌رود.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان کازرون همچنین توسعه معابر و آسفالت چهار روستای این شهرستان به میزان ۱۰ هزار و ۹۳۵ مترمربع در بخش جره و بالاده را از دیگر اقدامات محرومیت‌زدایی در روزهای اخیر عنوان کرد و افزود: این پروژه‌ها با مشارکت دهیاری روستاها از محل قیر رایگان سال ۱۴۰۳ در روستاهای تل شوره، سرمشهد، سیریزجان و نرگس زار فامور انجام شده است.

به گفته او بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان کازرون براساس وظایف مندرج در ماده ۷ اساسنامه‌ قانونی بنیاد مسکن، اقدام به تهیه طرح هادی برای روستاهای فتح‌آباد دادین، غریب‌آباد و شهرنجان و نیز بازنگری طرح هادی ۲۶ روستای این شهرستان کرده است.

طبق اعلام داوودی طرح‌های بازنگری طرح هادی در روستاهای زوالی، بیدزرد، جام بزرگی، جدس، خداآباد، ده-پاگاه، ملااره، مهبودی سفلی، باغدشت، بیکوه، ایازآباد، نصیرآباد، تل گاو، قصرعلی، دادین علیا، جدول ترکی، دوان، خیرآباد کرونی، چیتی، بیخک جروق، بنه سیدمحمدرضا، صدرآباد، قلات نیلو، گاوکشک، مشتان و هلک اجرایی شده است.

متولیان حوزه محرومیت‌زدایی در شهرستان کازرون معتقدند در حال حاضر تمامی روستاهای بالای بیست خانوار شهرستان کازرون دارای طرح هادی هستند که هدف‌های مورد نظر از تهیه و اجرای طرح هادی شامل ایجاد زمینه‌ی توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و کالبدی، توزیع عادلانه‌ امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی، هدایت وضعیت کالبدی روستا، ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستائیان، خدمات زیست محیطی و غیره می‌شود.

زدودن غبار محرومیت از قامت فارس؛ ثمربخش یا بی‌نتیجه؟

بهره‌مندی ۵۴ متقاضی مسکن ملی در ایج استهبان از تسهیلات بانکی

ایج استهبان که در جنوب شرق فارس و در فاصله ۲۱۰ کیلومتری شیراز قرار دارد هم از دیگر مناطقی است که در طول سال‌های گذشته مورد توجه متولیان عرصه محرومیت‌زدایی قرار گرفته و در روزهای اخیر نیز با هدف محرومیت‌زدایی، ۵۴ متقاضی مسکن ملی در این منطقه از تسهیلات بانکی بهره‌مند شدند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان استهبان از معرفی ۵۴ نفر از متقاضیان مسکن ملی شهر ایج جهت دریافت تسهیلات مسکن تحت قالب وام ۳۵۰ میلیونی طرح ویژه خبر داد و در این باره افزود: این تسهیلات از سوی بانک ملت به متقاضیان پرداخت شده است.

کرامت ابراهیمی که معتقد است نقش کلیدی بانک‌ها درتسهیل‌گری و اعطای تسهیلات مسکن روستایی بسیار مؤثر و برجسته است، تعداد وام تخصیصی طرح ویژه مسکن روستایی را ۳۲۷ فقره اعلام کرد و ادامه داد: وام حوادث سیل مرداد ۱۴۰۱؛ وام احداثی و تعمیری ۵۴ فقره سهمیه اختصاصی شهرستان استهبان بوده که تاکنون حدود ۷۵ درصد جذب و انعقاد قرارداد صورت گرفته است.

او اضافه کرد: طرح نهضت ملی مسکن، بهترین محل برای اعطای تسهیلات بانکی‌ است که هم به وظیفه اصلی آنها یعنی توسعه و پیشرفت کشور کمک می‌کند و هم می‌تواند بار تورم را از دوش مردم کاهش دهد.

زدودن غبار محرومیت از قامت فارس؛ ثمربخش یا بی‌نتیجه؟

تأمین زمین اولویت اصلی برای توسعه مسکن روستایی استهبان

در شهرستان استهبان همچنین اخیراً نشستی تحت عنوان نشست هماهنگی و کارشناسی بنیاد مسکن پیرامون زمین‌های تملکی، اسناد تملکی با حضور مدیر بنیاد مسکن این شهرستان و کارشناسان برگزار شده است.

در این نشست که مدیر منابع طبیعی شهرستان هم حضور داشت مسائل و مشکلات اختصاص زمین مناسب در مناطق روستایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان استهبان که معتقد است تأمین زمین اولویت اصلی بنیاد مسکن در توسعه مسکن روستایی است در این نشست گفت: با توجه به تأمین هزینه آماده‌سازی توسط مجموعه دولت، افزایش تسهیلات مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد و نرخ سود پنج درصد، ساخت مسکن روستایی سریعتر از مسکن شهری در حال انجام است.

توسعه معابر روستای گرده استهبان به مساحت چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع

او همچنین از اجرای طرح توسعه معابر روستای گرده استهبان به مساحت چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع خبر داد و افزود: این طرح از محل اعتبارات قیر رایگان با مشارکت دهیاری روستا انجام شده است.

او یکی از اولویت‌های بنیاد مسکن این شهرستان را توسعه معابر دانست و با ارائه گزارشی از پروژه‌های مشارکتی که با دهیاری‌ها انجام شده گفت: این طرح‌ها در روستاهای محمد آباد با چهار هزار ۶۰۰ متر مربع، مبارک‌آباد با ۲هزار و ۹۰۰ متر مربع، بنوان با هفت هزار و ۱۰۰ متر مربع، سهل آباد با هفت هزار و ۲۰۰ متر مربع، ماهفرخان با هفت هزار و ۵۰۰ متر مربع، دربندان با یک هزار و ۵۰۰ متر مربع، شمس آباد با ۲هزار و ۷۰۰ متر مربع انجام شده است.

ساخت مسکن محرومین در روستای گیاهزار شیراز

آغاز عملیات اجرایی ساخت ۲واحد مسکونی مسکن محرومین با کمک خیرین و مشارکت دفتر مشارکت‌های مردمی حساب ۱۰۰ امام(ره) بنیاد مسکن انقلاب در روستای گیاهزار شهرستان شیراز از دیگر اقدامات قابل‌توجه در حوزه محرومیت‌زدایی در روزهای اخیر است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز با ارائه گزارشی در این زمینه افزود: زمین این واحدهای مسکونی بصورت رایگان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس به متقاضیان واگذار و نقشه‌های معماری و تمامی مراحل صدور پروانه و مجوز ساخت و نظارت بر اجرای پروژه توسط ناظر پروژه بصورت رایگان انجام شده است.

به گفته محسن ابراهیمی اجرای طرح بهسازی معابر ۲۰ روستا با اعتبار ۲۷۵ هزار میلیون ریال، بازنگری طرح هادی ۱۲ روستای شهرستان شیراز با اعتبار ۲۶هزار و ۴۰۰ میلیون ریال، واگذاری و تعیین تکلیف بیش از ۱۰۰ قطعه زمین به جوانان فاقد مسکن و افراد واجد شرایط در روستاهای شهرستان از دیگر اقدامات محرومیت‌زدایی در این منطقه به شمار می‌رود.

زدودن غبار محرومیت از قامت فارس؛ ثمربخش یا بی‌نتیجه؟

پروژه‌های محرومیت‌زدایی؛ مؤثر یا ناکارآمد؟

با این حال پس از اجرای سال‌ها محرومیت‌زدایی در استان باید این پرسش را مطرح کرد که چرا بسیاری از مناطقی که از سالها پیش بعنوان مناطق محروم معرفی می‌شدند، هنوز هم در فهرست مناطق محروم هستند و حتی تعداد این مناطق نه تنها کم‌ نشده بلکه روز به روز در حال فزونی است؟

آیا این مسیله به دلیل فقر مدیریتی و نحوه برنامه‌ریزی است یا اینکه توسعه در جهان به حدی سرعت گرفته که رسیدن به آن دشوار شده؟ آیا برای اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی سناریوی توسعه‌ای برنامه‌ریزی شده یا خیر؟ چگونه یک منطقه محروم باید مراحل توسعه را طی کند و آیا برنامه‌ریزی برای یک منطقه محروم خاص، برای منطقه دیگر نیز کارآیی لازم را دارد؟

شاید نیاز باشد در زمینه محرومیت‌زدایی نظارت بیشتری صورت گیرد و منابع مالی در این بخش به صورت مؤثرتر و حساب شده‌تری هزینه شود؛ شاید مسئولان باید به ارزیابی تأثیرات پروژه‌هایی که در مناطق محروم تصویب می‌شود بپردازند و میزان تأثیرگذاری این پروژه‌ها را بر روی توسعه پایدار این مناطق بر اساس اولویت آنها بررسی کنند.

شاید نیاز باشد در زمینه محرومیت‌زدایی نظارت بیشتری صورت گیرد و منابع مالی در این بخش به صورت مؤثرتر و حساب شده‌تری هزینه شود؛ شاید مسئولان باید به ارزیابی تأثیرات پروژه‌هایی که در مناطق محروم تصویب می‌شود بپردازند و میزان تأثیرگذاری این پروژه‌ها را بر روی توسعه پایدار این مناطق بر اساس اولویت آنها بررسی کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha