به گزارش ایرنا از روزنامه واشنگتن پست، دهها هزار کارگر اسکله امروز سهشنبه در بنادر ساحل شرقی خلیج مکزیک دست به اعتصاب زدند؛ وضعیتی که به باور ناظران تهدیدی برای اقتصاد آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات ریاستجمهوری ۲۰۲۴ خواهد بود.
براساس گزارش ها، این اعتصاب به سرعت سبب بروز اختلال در بنادری میشود که بیش از نیمی از تجارت کانتینرهای باری آمریکا را انجام میدهند. به گفته کارشناسان پیامدهای این اعتصاب سراسر کشور را فرا خواهد گرفت و روزنامه صدها میلیون دلار خسارت به بار خواهد آورد.
گفته میشود از دلایل اصلی اعتصاب، حل نشدن اختلافات میان انجمن بینالمللی «لانگشورمن» (ILA) و کشتیها و اپراتورهای بندری است.
«اتحادیه دریایی ایالات متحده» (USMX) که نماینده این شرکتها است، روز دوشنبه و ساعاتی پیش از ضربالاجل اعلام اعتصاب در نیمهشب، گفت که مذاکرهکنندگان در روزهای اخیر پیشنهاداتی داشته اند و گفته اند که قیمت قراردادها را ۵۰ درصد افزایش می دهند. این اتحادیه که نماینده ۴۷ هزار کارگر را برعهده دارد، اعلام کرد که به دنبال تمدید قرارداد برای ادامه مذاکرات است.
این اتحادیه همچنین اوایل دیروز دوشنبه اعلام کرد: «شرکتهای حملونقل اقیانوسی که توسط USMX نمایندگی میشوند، میخواهند در سودهای میلیارد دلاری سال ۲۰۲۴ سهیم باشند، اما آنها در مقابل به کارگران دستمزدهای غیرقابل قبول پیشنهاد میدهند. ما آن را رد میکنیم».
همزمان کاخ سفید روز دوشنبه در بیانیهای اعلام کرد که مقامات دولتی با هر دو طرف دیدار کردهاند و برای جلوگیری از اعتصاب، به صورت ۲۴ ساعت فعال بوده اند.
براساس گزارش واشنگتن پست، این نخستین اعتصاب کارگران انجمن ILA از سال ۱۹۷۷ بدین سو است، به ویژه که این اعتصاب همزمان با تشدید تنش ها در سایر صنایع از جمله خودرو و حتی در هالیوود و شرکت هواپیماسازی بوئینگ رخ می دهد.
اما طبق تاکید این روزنامه، برخلاف سایر اعتصابها، اعتصاب کارگران ساحلی به صورت مستقیم بر طیف گسترده ای از مردم آمریکا اثرگذار خواهد بود؛ چراکه واردات همه چیز از خودرو گرفته تا مواد غذایی را مختل می سازد. تحلیلگران نیز پیش بینی کرده اند که این اعتصاب هزینه های سنگینی برجای خواهد گذاشت.
بروس چان تحلیلگر امور حمل و نقل در شرکت سرمایه گذاری استیفل در همین زمینه گفت: پیامدهای اعتصاب جاری واقعا به زمان بستگی دارد. اگر ما شاهد اعتصابی باشیم که کمتر از یک هفته طول بکشد، فکر می کنم تقریبا قابل هضم باشد.
اما گفته میشود بسته شدن بنادر بزرگی همچون نیویورک، بالتیمور، نورفک، ساوانا و هیوستون، بروز اختلال های بزرگ را غیرقابل اجتناب خواهد کرد.
براساس برآوردهای انجام گرفته،این اعتصاب در هفته ۳.۷۸ میلیارد دلار ضرر اقتصادی به بار خواهد آورد.
ارین مک لافلین اقتصاددان ارشد سازمان «کنفراس بورد» در این زمینه گفت: هرچه بیشتر طول بکشد هزینه ها بالاتر می رود و این زمانی است که برای مصرفکننده بسیار قابل توجه است.
وی سپس اضافه کرد: بخش های خاصی وجود دارد که ممکن است آسیب پذیر باشند. از جمله کالاهای فاسدشدنی مانند غذا؛ به عنوان مثال، بنادر ۷۵ درصد از کل واردات موز را انجام می دهند. از دیگر صنایع متاثر از این اعتصابات صنعت خودرو نام برده شده که به گفته کارشناسان به تحویل به موقع قطعات برای تولید وابسته است. این در حالی است که چهار بندر از پنج بندر بزرگ کشور برای دریافت خودروهای وارداتی تعطیل شدهاند.
از سوی دیگر، گروههای تجاری و جمهوریخواهان کنگره از جو بایدن رئیسجمهوری آمریکا خواستهاند با مداخله مستقیم در این وضعیت از اختیارات اضطراری برای بازگرداندن کارگران ساحلی به سر کار استفاده کند.
اما کاخ سفید اعلام کرده است که بایدن هیچ تمایلی برای پایان دادن به اعتصاب با استفاده از اختیاراتش ندارد.
بایدن روز یکشنبه در همین زمینه به خبرنگاران «این یک مذاکره جمعی است». من به استفاده از اختیارات قانونی در این زمینه اعتقادی ندارم.
نظر شما