۱۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۱۷
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85614021
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

آغاز ساخت میدان فروش دام گنبدکاووس بدون مجوز

۱۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۴:۱۷
کد خبر: 85614021
آغاز ساخت میدان فروش دام گنبدکاووس بدون مجوز
میدان فعلی فروش دام زنده گنبدکاووس

گنبدکاووس- ایرنا- احداث میدان فروش دام زنده از پروژه‌های عمرانی مورد نیاز گنبدکاووس است که با وجود برگزاری مراسم آغاز عملیات اجرایی آن در ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ با حضور استاندار، هنوز خبری از ساخت آن نیست و به گفته مدیرکل امور عشایری گلستان، مجوزهای ساخت این میدان دام نیز به طور کامل گرفته نشده بود.

به گزارش ایرنا، ساخت میدان بزرگ فروش دام زنده در گنبدکاووس که از شهرستان‌های مهم گلستان درحوزه دامپروری است و نیز مرکز خرید و فروش دام زنده (سبک و سنگین) شرق استان بویژه جامعه عشایری بومی و کوچنده آن با مجموع جمعیت دامی ۷۶۰ هزار راس دام بشمار می‌رود، از هفت سال قبل مورد توجه اداره کل امور عشایری این استان شمالی قرار گرفت.

پیش‌بینی ساخت مرکز فروش دام به مساحت تقریبی ۴۰ هکتار بهمن سال ۱۳۹۶ و به دنبال بازدید «کرمعلی قندالی» رئیس وقت سازمان امور عشایری کشور مورد موافقت قرار گرفت و وی گفت که این سازمان می‌تواند از محل اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۲ مبلغ ۳۰ میلیارد ریال و از محل اعتبارات ماده ۵۲ نیز تا سقف ۱۰۰ میلیارد ریال در قالب وام برای توسعه میدان فروش دام گنبدکاووس اختصاص دهد.

خبر اخذ مجوز ساخت میدان فروش دام زنده گنبدکاووس را ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ مدیرکل وقت امور عشایری گلستان در گفت و گو با ایرنا رسانه‌ای کرد و گفت: مجوز تحویل ۲۵ هکتار زمین از عرصه‌های منابع ملی برای ساخت میدان فروش دام در گنبدکاووس صادر شد که پس از واگذاری زمین و تهیه نقشه‌های معماری، عملیات اجرایی آن چند ماه بعد شروع خواهد شد.

رضا علیپوری گفته بود: میدان فعلی فروش دام سبک و سنگین گنبدکاووس که با حدود سه هکتار مساحت و ۳۰ سال قدمت از بزرگترین میادین فروش دام کشور است، پس از ساخت میدان جدید، انتقال خواهد یافت.

وی بابیان اینکه تقاضای اداره کل امور عشایری برای ساخت میدان جدید فروش دام ۴۰ هکتار بود که با ۲۵ هکتار آن موافقت شد، اضافه کرد: با احداث میدان جدید و امکانات و تجهیزاتی که برای آن پیش بینی شده از جمله ساختمان اداری، مهمانسرا، پارکینگ، انواع باسکول، کشتارگاه دام، مکان‌های نگهداری دام، رستوران‌های مجهز، کلینیک دامپزشکی، کیوسک‌های نگهبانی و بانک، علاوه بر رفع مشکل کمبود فضا و امکانات میدان فعلی، میزان اشتغال حال حاضر آن که بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر است تا ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

مراسم ساخت بزرگترین میدان فروش دام زنده کشور در گنبدکاووس

چند ماه بعد از مصاحبه مدیرکل امور عشایری گلستان، مراسم آغاز عملیات اجرایی میدان بزرگ فروش دام زنده گنبدکاووس ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باحضور استاندار، معاونین و برخی مدیران کل استان به همراه فرماندار و مدیران این شهرستان برگزار شد.

آغاز ساخت میدان فروش دام گنبدکاووس بدون مجوز
کلنگ زنی میدان فروش دام گنبدکاووس ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ توسط استاندار گلستان

علیپوری مدیرکل امور عشایری گلستان در مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه که در فاصله چهار کیلومتری میدان فعلی فروش دام زنده گنبدکاووس قرار داشت، در سخنانی بیان کرد: میدان جدید فروش دام زنده این شهرستان که مجهز به تاسیسات و امکانات مختلف از جمله کشتارگاه، مهمانسرا، پارکینگ، ۵۰۰ واحد آغل و چند شعبه بانکی خواهد بود با هزینه تسهیلاتی پیش بینی شده ۶ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال در سه سال احداث خواهد شد.

وی افزود: فضای مسقف میدان جدید فروش دام زنده گنبدکاووس ۸۰ هزار مترمربع و فضای غیرمسقف آن ۱۷۰ هزار مترمربع خواهد بود و با بهره‌برداری آن به‌طور مستقیم برای ۵۰۰ نفر و به صورت غیرمستقیم برای هزار نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

علیپوری اضافه کرد: شرکت سهامی خدمات دامی وحدت عشایر گنبدکاووس که ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به عشایر گلستان است، این پروژه بزرگ را با استفاده از تسهیلات بانکی خواهد ساخت.

پروژه میدان فروش دام زنده گنبدکاووس مجوز نداشته است

با این حال و با گذشت حدود ۲۰ ماه از برگزاری مراسم آغاز ساخت بزرگترین میدان فروش دام زنده کشور در گنبدکاووس، بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا نشان داد که هنوز خبری از ساخت این پروژه نیست.

نکته‌ای که فرماندار گنبدکاووس ۲۴ شهریور امسال در جلسه کمیته برنامه ریزی که باحضور نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، نسبت به ساخته‌نشدن پروژه میدان بزرگ فروش دام زنده گنبدکاووس انتقاد کرد.

مهدی دهرویه گفت: با اینکه عملیات ساخت میدان جدید فروش دام گنبدکاووس در ایام دهه فجر ۱۴۰۱ در زمینی به‌مساحت ۲۵ هکتار با پیش بینی ایجاد شغل برای هزار نفر آغاز شد اما هنوز خبری از ساخت آن نیست.

مدیرکل فعلی امور عشایری گلستان نیز در پیگیری خبرنگار ایرنا درباره دلائل عدم ساخت میدان فروش دام زنده گنبدکاووس پس از ۲۰ ماه از برگزاری مراسم آغاز عملیات اجرایی آن، بیان کرد: مراسم آغاز ساخت این پروژه بدون اخذ مجوزهای نهایی آغاز شده بود.

اسماعیل انصاری افزود: برای ساخت مجموعه بزرگ میدان فروش دام زنده گنبدکاووس افزون بر ۳۰ استعلام اداری نیاز است که اداره کل امور عشایری بیشر آنها را اخذ کرده و تنها یک مورد آن باقی مانده که بزودی اخذ خواهد شد.

وی اضافه کرد: پس از اخذ آخرین استعلام که مربوط به نظام مهندسی است، عملیات اجرایی ساخت میدان بزرگ فروش دام زنده گنبدکاووس آغاز خواهد شد.

انصاری ادامه داد: برخی استعلام‌های اداری مهلت دار (سه و ۶ ماه و یا یک ساله) بوده که پس از پایان مهلت باید دوباره استعلام گرفته شود.

مدیرکل امور عشایری گلستان گفت: یکی از دلایل تاخیر در ساخت پروژه میدان فروش دام زنده گنبدکاووس، اخذ ۲ یا سه باره برخی استعلام‌های اداری بود.

وی افزود: دلیل دیگر تاخیر در ساخت این پروژه عبور چند دکل انتقال برق فشار قوی از عرصه واگذار شده بود که شرکت توزیع برق گلستان با آن مخالف بود و در نهایت سه هکتار از عرصه به سبب عبور این دکل‌ها و رعایت فاصله سازه‌های پیش بینی شده با آن کم شد.

انصاری اضافه کرد: ساخت میدان جدید و بزرگ فروش دام زنده از نیازهای مبرم گلستان و گنبدکاووس است که در آینده‌ای نزدیک عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.

وی یادآور شد: این میدان در سال ۱۳۷۲ برای ساماندهی و متمرکز کردن فعالیت دامداران در مکانی مشخص برای خرید و فروش توسط شرکت تعاونی خدمات دامی وحدت عشایر این شهرستان زیر نظر اداره کل امور عشایر گلستان و در گستره تقریبی سه هکتار ایجاد شد.

انصاری ادامه داد: این میدان محلی برای خرید و فروش ۴۴۵ هزار راس دام فعلی دامداران بومی منطقه شرق گلستان و نیز ۷۶۰ هزار راس دام سبک عشایر بومی استان و کوچنده از استان‌های «خراسان‌ شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان» است.

آغاز ساخت میدان فروش دام گنبدکاووس بدون مجوز
بخشی از فضای میدان فعلی فروش دام گنبدکاووس

کمبود فضای فیزیکی، نبود پارکینگ برای خودروها و موتورسیکلت‌ها، نبود سرویس بهداشتی مناسب، وضعیت نامناسب آسفالت جاده منتهی به میدان، وجود تعداد زیادی دستفروش در ورودی بازار، ترافیک سنگین خودروهای عبوری و دپوی شدن فضولات دامی در دو طرف جاده بخشی از مشکلات میدان فعلی فروش دام زنده گنبدکاووس است که توسط مراجعه کنندگان و فعالان در این بازار مطرح شد.

به گزارش ایرنا، گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که چهار هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری بومی ترکمن و کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع افزون بر ۷۶۰ هزار رأس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار دارند.

قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی گلستان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان است و ۶۹ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

تولید سالانه پنج هزار تُن گوشت قرمز، ۶۰۰ تن پشم و ۹ هزار و ۹۴۹ تن شیر در کنار محصولات صنایع دستی از جمله تولیدات سالانه جامعه عشایری استان گلستان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha