۱۴ مهر ۱۴۰۳، ۸:۳۰
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85614051
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تامین انرژی سیستم عصبی با متابولیسم اسید چرب میلین

تهران- ایرنا- محققان حوزه زیست‌شناسی با تحقیق در خصوص متابولیسم اسید چرب مشخص کردند که متابولیسم اسید چرب میلین می‌تواند یک ذخیره انرژی برای سیستم عصبی مرکزی باشد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از «مدیکال اکسپرس»، مغز پستانداران مقدار زیادی از انرژی را به شکل «ادنوزین تری‌فسفات» (ATP) مصرف می‌کند. این مولکولی است که سلول‌ها برای انتقال انرژی مورد استفاده قرار می‌دهند و در نهایت با آن سوخت لازم برای چندین فرایند بیولوژیک را تامین می‌کنند.

برخلاف دیگر اندام‌هایی که سلول‌های چربی دارند، سلول‌های عصبی (نورون‌ها) و سایر سلول‌ها در سیستم عصبی مرکزی تا الان معلوم نبوده که دارای ذخایر انرژی محلی آشکار باشند.

محققان در موسسه ماکس پلانک آلمان و دیگر موسسات جهان به تازگی با انجام مطالعه‌ای در خصوص نقش متابولیسم اسید چرب گلیال (glial) در ذخیره‌سازی انرژی قابل استفاده برای دیگر سلول‌ها در سیستم عصبی مرکزی تحقیق کرده‌اند.

تامین انرژی سیستم عصبی با متابولیسم اسید چرب میلین

یافته‌های آنها انتشار یافته در نشریه نیچر نوروساینس حاکی از آن است که متابولیسم چربی الیگودندروگلیال oligodendroglial می‌تواند به عنوان ذخیره انرژی عمل کرده و به غلبه بر محرومیت از گلوکز و فرسایش عصبی ناشی از آن یاری برساند.

این محققان با انجام آزمایش‌هایی مشخص کردند که انرژی تولید شده توسط الگیودندروسیت‌ها (oligodendrocytes) از چربی‌ها همچنین می‌توانند از فعالیت تحریک الکتریکی در عصب‌ها حمایت کنند.

به گفته محققان، بیماری‌های فرسایش عصبی مرتبط با از دست دادن تدریجی میلین (myelin) همچنین ممکن است این مکانیسم متابولیزه کردن اسیدهای چرب از میلین را بازتاب بدهند. محققان اکنون باید مشخص کنند که دقیقا چگونه انرژی اسیدهای چرب گرفته شده از میلین به دیگر سلولهای گلیال می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha