درآمد اختصاصی دانشگاه محقق اردبیلی به یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال رسید

اردبیل - ایرنا - رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: درآمد اختصاصی این دانشگاه امسال به یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال رسیده که نسبت به سه سال قبل ۱۰ برابر شده و شهریه دانشجویان خارجی به عنوان یک منبع درآمد در این توفیق موثر بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر اسماعیل چمنی روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: این مرکز علمی در سال ۱۴۰۰ با مشکلات و چالش‌های مالی مواجه بود که این مشکلات در حدود ۲ و نیم سال اخیر با اقدامات انجام شده رفع شده است.

وی افزود: حدود یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف و بیشتر از عراق در دانشگاه محقق اردبیلی مشغول تحصیل هستند و تمام ضوابط و قوانین حاکم بر دانشگاه برای آنها حاکم است و در صورت تخطی از قانون، مواخذه می‌شوند.

وی ادامه داد: خارج از دانشگاه نیز هر دانشجوی خارجی باید به قوانین و مقررات جاری جامعه احترام بگذارد و به طور کامل رعایت کند و اگر خطایی سربزند طبق قانون برخورد می‌شود.

چمنی گفت: دانشجویان خارجی در سطح شهر برای استفاده از هر گونه خدمات نظیر تاکسی و خرید کالا و خدمت از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها و صنوف مختلف پول می‌پردازند و در گردش مالی شهر بسیار موثر هستند و به عنوان سفیران فرهنگی، تاثیراتی که از فرهنگ و آداب و رسوم ما می‌گیرند را به کشورهای خود منتقل می‌کنند.

۲۸ خوابگاه متاهلی تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود

او اضافه کرد: دانشگاه محقق اردبیلی از نظر خوابگاه دانشجویی جزو پنج دانشگاه ضعیف کشور است اما اقدامات خوبی برای ارتقای این رتبه در حال انجام است ، طوری که سه سال قبل ۱۴ خوابگاه خیرساز داشتیم اما سال قبل ۱۴ واحد را افتتاح کردیم ، تا پایان سال جاری ۲۸ واحد دیگر تکمیل و افتتاح خواهد شد و ۶۶ واحد دیگر نیز تا تابستان سال آینده احداث خواهد شد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی اظهار داشت: خوابگاه دانشجویان پسر، سلف سرویس ویژه دانشجویان دختر و استخر دانشگاه در حال تکمیل است و برای به روز شدن تجهیزات سلف سرویس نیز ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

چمنی افزود: رصدخانه خیرساز دانشگاه محقق اردبیلی تا ۲ ماه آینده تکمیل می‌شود و برای این پروژه علمی تحقیقاتی ۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است ، برای تحقیقات گلخانه‌ای نیز زمینی به وسعت یک هزار و ۵۰۰ متر مربع جهت ایجاد گلخانه اختصاص یافته و کار اجرایی آن با ۲۵۰ میلیارد ریال در حال اجراست.

۲۴ رشته در دانشگاه محقق اردبیلی ایجاد شد

او ادامه داد: طی ۲ سال اخیر ۲۴ رشته جدید نظیر هوش مصنوعی و دکتری مهندسی برق الکترونیک در دانشگاه ایجاد شده که هشت مورد مربوط به دوره دکتری است.

وی گفت: ۱۵ رشته جدید نیز در دست پیگیری است که پس از نهایی شدن ایجاد خواهد شد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: بودجه فرهنگی استان از محل شهریه‌های دانشجویان خارجی به بیش ۱۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته و با اتکا به این درآمدها جشنواره‌هایی نظیر عترت و قرآن و حرکت برگزار می‌شود.

چمنی تصریح کرد: پرداختی‌های مربوط به رفاهیات کارکنان دانشگاه نسبت به سال‌های قبل ۱۰ برابر شده اما همچنان ناکافی است و باید ارتقا یابد ، رشته‌های مختلف فنی را بر حسب نیاز دانشجویان و بازار کار در کنار تحصیلات علمی به دانشجویان تعلیم می‌دهیم تا در صورت ورود به بازار کار بیکار نباشند.

ضرورت سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: برای ارتقای رتبه‌های علمی دانشگاه محقق اردبیلی باید در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری و کار کنیم ، در سایه برنامه‌های حمایتی شمار شرکت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه به ۱۸ شرکت رسیده و ۱۰ شرکت دیگر در حال دانش‌بنیان شدن است.

چمنی از اخذ مجوز ایجاد ۲ پردیس بین‌المللی و علم فناوری خبر داد و افزود: امسال دانشجویان ورزشکار دانشگاه محقق اردبیلی در رقابت‌های منطقه‌ای بیش از ۷۵ مقام اول، دوم و سوم کسب کردند.

وی پیوند دانشگاه و صنعت و سوق یافتن تحقیقات علمی استادان و دانشجویان به حل مشکلات حوزه‌های مختلف استان نظیر کشاورزی و آسیب‌های اجتماعی را از دیگر رویکردهای این مرکز علمی ذکر کرد.

دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۳۵۷ با نام دانشکده کشاورزی تاسیس شده است و اکنون تعداد رشته‌های مصوب این دانشگاه ۲۸۱ رشته شامل ۶۲ رشته در مقطع دکتری، ۱۳۳ رشته مقطع کارشناسی ارشد، ۷۹ رشته مقطع کارشناسی و هفت رشته مقطع کاردانی است.

این دانشگاه دارای ۹ دانشکده، سه مرکز تحقیقات، سه پژوهشکده، ۱۹ هسته پژوهشی و یک مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناور است و همایش‌های علمی و آموزشی متنوعی در آن با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha