تقویت همکاری پژوهشگاه هواشناسی با دانشگاه تربیت مدرس

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، آمادگی این پژوهشگاه را برای تقویت همکاری‌ها با دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وزارت علوم، در راستای همکاری‌های علمی و پژوهشی متقابل، یوسف حجت رئیس دانشگاه تربیت مدرس با حضور در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی ضمن دیدار و گفت‌وگو با مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی از امکانات و ظرفیت‌های علمی و کاربردی این مجموعه بازدید کرد.

رهنما در این دیدار ضمن معرفی دستاوردها و سامانه‌های این پژوهشگاه به ویژه سامانه و برنامه موبایلی پیش‌بینی نقطه‌ای وضع هوای کشور و سامانه و برنامه موبایلی هوای اربعین عنوان کرد: این نرم‌افزار پارامترهای مختلف هواشناسی نظیر دمای کمینه، دمای بیشینه، سمت و سرعت باد، بارش، فشار هوا را به کاربران و زائران عتبات عالیات ارائه می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور گفت: از لحاظ ارائه پیش‌بینی‌های صحیح، سامانه پیش‌بینی نقطه‌ای وضع هوا با نمونه‌های خارجی خود قابل رقابت است که می‌تواند به عنوان سامانه بومی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی به پروژه‌های انجام‌شده این پژوهشگاه در سطح ملی و بین‌المللی همچون طراحی و راه‌اندازی سامانه هشدار و پیش‌بینی سیل، سامانه هشدار و پیش‌بینی گرد و خاک برای ۲۵ کشور منطقه، سامانه پیش‌بینی نقطه‌ای وضع هوا برای ایستگاه‌های تقلیل فشار شرکت ملی گاز ایران، سامانه پیش‌بینی و هشدار آتش‌سوزی برای عرصه‌های طبیعی کشور و سامانه پیش‌بینی نقطه‌ای وضع هوای حرم مطهر رضوی موسوم به هوای حرم اشاره و توضیحاتی ارائه کرد.

رهنما همچنین در خصوص تولید و انتشار بولتن‌های روزانه تحت عنوان پیش‌بینی گرد و خاک هوای ایران و ۲۵ کشور همسایه و همچنین شاخص پرتو فرابنفش کشور توضیحاتی ارائه کرد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور در پایان با اعلام آمادگی به جهت برقراری تعاملات مشترک با دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: با توجه به جایگاه و توانمندی‌های این دانشگاه، پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور آماده است تا در حوزه‌های مرتبط علمی و پژوهشی با این دانشگاه همکاری و تعامل داشته باشد.

در ادامه این نشست یوسف حجت رئیس دانشگاه تربیت مدرس ضمن تشریح دستاوردهای علمی و پژوهشی این دانشگاه در حوزه‌های تخصصی مشترک، به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون زمینه‌های همکاری مشترک با مجموعه پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور پرداخت.

موضوعاتی همچون توسعه و تبادل همکاری‌ها و فعالیت‌های علمی-پژوهشی و آموزشی-ترویجی، همکاری در انجام پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی مشترک، برگزاری کارگاه‌های علمی و پژوهشی و دوره‌های آموزشی مشترک و استفاده از ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و امکانات طرفین برخی از عرصه‌های همکاری بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در سال ۱۳۶۸خورشیدی با موافقت اصولی وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت به منظور تحقق و کمک به رفع نیازمندی های علمی کشور پایه گذاری شد و در سال ۱۳۷۴ با دریافت مجوز قطعی برای اولین پژوهشکده آن به نام پژوهشکده هواشناسی رسماً شروع به کار کرد.

این پژوهشکده با داشتن هشت گروه پژوهشی در زمینه های مختلف هواشناسی به انجام مطالعات و پژوهش های مرتبط با دانش محض هواشناسی و شناخت، گسترش و ارائه کاربردهای آنها می پردازد. همچنین بخش مهمی از فعالیت های این پژوهشکده همکاری آموزشی با مراکز آموزش عالی در زمینه های مرتبط با علوم هواشناسی است. پژوهشکده دوم با نام "پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم" در مشهد با سه گروه پژوهشی، پژوهشکده سوم با نام "پژوهشکده هواشناسی آب و کشاورزی " در ایلام با سه گروه پژوهشی و پژوهشکده چهارم با نام "پژوهشکده تحقیقات صنعت هوایی و هوانوردی" با سه گروه پژوهشی در تهران قرار دارند.

در مجموع اکنون که بیش از بیست سال از شروع فعالیت این مجموعه می گذرد، با نگاهی جامع به اهم فعالیت‌های انجام شده می‌توان ادعا کرد که بیشترین تلاش از سوی پژوهشگران و کارشناسان این پژوهشگاه این بوده است که نخست اولویت‌های پژوهشی کشور در همه زمینه‌ها و شاخه‌های مرتبط مشخص و تعریف شود و آنگاه در حد امکان با مشارکت مراکز کاربریِ مرتبط، پروژه‌های مشخصی برای هر یک از آنها چه به صورت مطالعاتی و چه به صورت عملیاتی اجرا شود. همه مستندات موجود نشان می‌دهد که نتایج بیشتر این فعالیت‌ها علاوه بر کسب رضایت نسبی کاربران، توانسته است چه در سطح ملّی و چه در سطح منطقه‌ای مورد نظر سایر پژوهشگران و سازمان‌ها قرار بگیرد که تفصیل آن در این مجاز نمی‌گنجد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha