عملکرد مطلوب ۱۹ سد حوضه کارون بزرگ در سال آبی که گذشت

تهران - ایرنا - معاون حفاظت و بهره‌برداری حوضه آبریز کارون گفت: عملکرد سدهای زنجیره‌ای حوضه کارون در سال آبی ۰۳ - ۱۴۰۲ بسیار مطلوب بوده و باوجود کاهش ۲۵ درصدی ورودی مخازن نسبت به شرایط نرمال، همه نیازهای پایین‌دست اعم از شرب، کشاورزی، صنعت و زیست‌محیطی را به نحو بهینه تأمین کرده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وزارت نیرو، حمیدرضا سوری افزود: هر ساله در بخش مدیریت آب‌های سطحی این حوضه، برنامه‌های مدیریت منابع و مصارف مخازن اصلی با همکاری شرکت‌های آب منطقه‌ای و شرکت توسعه منابع آب نیروی ایران تنظیم و به‌منظور اجرا، ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: این برنامه با بهره‌گیری از امکانات و زیرساخت‌های موجود، به‌ویژه رصدخانه سازمان آب و برق خوزستان به‌صورت روزانه مورد پایش و ارزیابی قرار گرفته و در صورت نیاز بازبینی و اصلاح می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری حوضه آبریز کارون خاطرنشان کرد: در حوضه آبریز کارون بزرگ، ۱۹ سد فعال در حال بهره‌برداری وجود دارد که با حجمی معادل ۱۵.۶ میلیارد مترمکعب بیش از یک‌سوم منابع آبی کشور را در بر می‌گیرد.

سوری گفت: این حوضه با ظرفیت بیش از ۹ هزار مگاوات انرژی برقابی که معادل ۷۵ درصد ظرفیت برق‌آبی کشور است، نقشی حیاتی در تأمین نیاز شبکه برق کشور به‌ویژه در ساعات پیک ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: براین‌اساس برقراری تعادل میان آب رهاسازی شده از مخازن برای اخذ انرژی و نیز حفظ ذخایر آبی به‌منظور تأمین نیازهای آتی حوضه، از پیچیدگی‌های برنامه‌ریزی و مدیریت مخازن این حوضه به حساب می‌آید.

حجم مخازن سدهای کارون بزرگ در ابتدای سال آبی جدید، ۹ هزار و ۵۰۰ میلیون متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، حدود یکصد میلیون مترمکعب افزایش دارد و حتی در صورت وقوع کم‌بارشی در فصل پاییز، همه مصارف و نیازهای پایین‌دست قابل‌تأمین خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha