تربیت «سرباز ماهر» دغدغه مشترک خانواده‌ها و مسوولان مازندران

ساری-ایرنا- طرح «سرباز ماهر» یا مهارت‌آموزی به سربازان از سال ۱۳۹۶ با ایجاد قرارگاه مهارت‌آموزی به دستور رهبر معظم انقلاب در ستاد کل نیروهای مسلح آغاز شد تا این قشر با کسب مهارت‌ها پس از اتمام دوره خدمت، فرصت مناسبی برای داشتن شغلی مناسب و ورود به بازار کار داشته باشند و سربازان وظیفه در مازندران نیز از این قافله عقب نمانده اند.

به گزارش ایرنا، خدمت مقدس سربازی در راستای اعتلای فردی جوانان و افزایش بهره‌وری نیروهای مسلح، با طرح‌های اخیر به فرصتی برای کسب اشتغال جوانان ایرانی مبدل شده است، به نحوی‌که آموزش و به‌کارگیری آنان در پروژه‌های تخصصی نیروهای مسلح، موجب افزایش انگیزه‌ مشمولان برای حضور در خدمت نظام وظیفه شده است.

بعضی از سربازان هم که مشغول به تحصیل نیستند و مستقیم وارد بازار کار می‌شوند، فکر می‌کنند که گذراندن سربازی باعث می‌شود که از بازار کار فاصله بگیرند و پس از ترخیص شدن از خدمت سربازی، از کار خود عقب خواهند افتاد. به همین دلیل «سازمان نظام وظیفه عمومی» با کمک «سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای» (سازمان ملی استاندارد مهارت) دست به کار شدند تا این مشکل را حل کنند و طرح «سرباز ماهر» کلید خورد.

طرح سرباز ماهر یا دوره مهارت‌آموزی مختصّ سربازان از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است. این طرح یکی از اقداماتی است که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به جهت رشد استعداد سربازان در دوران خدمت، در نظر گرفته است. در این‌دوره، برخی از مهارت‌های شغلی با توجه به نیاز جامعه و علاقه‌مندی سربازان به آن‌ها آموزش داده می‌شود. از آنجا که تمام آقایان باید در طول زندگی خود در دوران خدمت سربازی شرکت کنند، وجود طرح سرباز ماهر باعث می‌شود که بتوانند به راحتی پس از پایان دوران خدمت سربازی خود، با توجه به مهارتی که آموزش دیده‌اند، وارد بازار کار شوند.

تربیت «سرباز ماهر» دغدغه مشترک خانواده‌ها و مسوولان مازندران

یکی از مزایای «طرح سرباز ماهر» این است که به سربازان ماهر تعهد داده می‌شود که پس از پایان دوران خدمت، در بخش‌های مرتبط با مهارت آموخته‌شده، یا سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به کار گرفته شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از ۱۵۰ نفر از کارکنان وظیفه نیروهای مسلح مازندران در دومین دوره مسابقات مهارتی مرحله استانی سال ۱۴۰۳ در ۲۰ حرفه آموزشی شرکت کردند.

سید حسین درویشی افزود: هدف از برگزاری این مسابقات طبق تفاهم نامه همکاری آموزشی قرارگاه مهارت آموزی نیروهای مسلح با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و استفاده از ظرفیت بخش های دولتی و خصوصی (آموزشگاه‌های آزاد) برای آموزش سربازان که از دغدغه‌های مهم نظام، خانواده‌ها، جوانان، داشتن توانمندی و مهارت یکی از الزامات رسیدن به اشتغال است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا همواره بر توانمندسازی جوانان در طول مدت سربازی تاکید داشته‌اند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران گفت :دومین دوره مرحله استانی مسابقات مهارت کارکنان وظیفه نیروهای مسلح کشور سال ۱۴۰۳ با اهداف توسعه و ترویج فرهنگ مهارت آموزی در نیروهای مسلح، ارتقاء سطح کیفی آموزش های مهارتی، شناسایی استعدادهای برتر و برنامه ریزی برای رشد، توانمندسازی و ایجاد فرصت مناسب برای شکوفایی مهارت ها و افزایش نرخ اشتغال پذیری کارکنان وظیفه بطور همزمان در سراسر کشور برگزار شد.

وی اظهار داشت: تمامی کارکنان وظیفه دارای مهارت تخصصی که مشغول طی دوره ضرورت خدمت مقدس سربازی در یکی از سازمان های نیروهای مسلح هستند در این مسابقات شرکت کردند.

درویشی گفت: برگزاری مسابقات کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با حضور ۶۴۰ نفر در مرحله اول شهرستانی در ۲۰ رشته شرکت کردند که از این تعداد ۱۵۹ نفر به مرحله استانی راه پیدا کردند، که این مسابقات از مورخ ۲۵ الی ۲۷ شهریور ۱۴۰۳در برخی از مراکز آموزش فنی و حرفه ای بخش دولتی و آموزشگاه های آزاد در دو مرحله آزمون آنلاین و عملی(پروژه محور) به رقابت پرداختند.

وی گفت: این مسابقات با همکاری سازمان های آموزش فنی و حرفه ای، نیروهای مسلح و جمعیت هلال احمر کشور در رشته های امداد و نجات، نرم افزار برنامه نویسی پایتون، عکاسی دیجیتال، تعمیرکار آبگرمکن دیواری و پکیچ، نصاب و تعمیر کار کولر های گازی، پنجره ای و اسپیلت، تعمیرکار برق خودرو، نانوایی سنتی لواشی، آشپزی سنتی، حفاظت فیزیکی، آمادگی جسمانی، پیرایشگری مردانه، تعمیر کار خودروهای سبک، تعمیرکار سخت افزار تلفن همراه و درب وپنجره ساز پروفیل آهنی برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha