۱۸۰ هکتار از زمین‌های ملی چهارمحال و بختیاری به طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی واگذار شد

شهرکرد – ایرنا – مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در نیمه نخست امسال ۱۸۰ هکتار از زمین‌های ملی این استان به طرح‌های کشاورزی و غیر کشاورزی واگذار شده است.

رستم ولی‌پور روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: سال گذشته ۲۰۰ هکتار از زمین‌های ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی در استان واگذار شد.

وی اظهار داشت: یگان حفاظت امور اراضی چهارمحال و بختیاری در نیمه نخست امسال ۷۴۰ مورد از ساخت و سازهای غیرمجاز را در زمین‌های کشاورزی استان شناسایی کرد که از این تعداد ۳۵۸ مورد قلع و قمع شده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته ۹۶۰ مورد ساخت وساز غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی این استان شناسایی شد که از این تعداد براساس قانون تبصره ۲ ماده ۱۰ احکام قضایی در خصوص قلع و قمع ۴۸۰ مورد آن‌ها صادر شد.

وی در خصوص موضوع رفع تداخلات نیز اضافه کرد: از مجموع ۲۱۶ هزار و۴۲۱ هکتار اراضی مشمول تاکنون ۱۷۵هزار و۸۴۲ هکتار مصوب و رفع تداخل شده است.

ولی‌پور گفت: با رفع تداخل صورت گرفته از اراضی یاد شده ۱۸ هزار هکتار آزادسازی و مابقی پلاک‌ها تا پایان سال جاری آزادسازی می‌شود.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: سال گذشته در کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ نیز ۲۱۰ مجوز در سطح ۱۳۰ هکتار برای اجرای طرح‌های کشاورزی و غیر کشاورزی در زمین‌های کشاورزی استان صادر شده است.

ولی‌پور اضافه کرد: همچنین در نیمه نخست امسال نیز تعداد ۶۳ مورد مجوز در مساحت ۳۷ هکتار در زمین‌های کشاورزی برای تاسیس گلخانه، دامداری، شیلات و مرغداری صادر شده است.

تجمیع و یکپارچگی ۹۵۶ هکتار از اراضی کشاورزی

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تجمیع و یکپارچه سازی ۴۴۹ هکتار از اراضی کشاورزی در سال‌جاری تاکنون افزود: از این میزان ۳۷۶ هکتار در اراضی روستای هرچگان با ۱۵۰ بهره‌بردار و کاربری باغ و مجهز به سامانه قطره‌ای، ۶۸ هکتار در اراضی فرادنبه با ۱۲ بهره‌بردار و پنج هکتار در مالخلیفه با یک بهره‌بردار انجام شد.

ولی‌پور ادامه داد: سال گذشته ۹۵۶ هکتار از اراضی کشاوزری روستاهای شیخ شبان، کریم آباد، ده کهنه، بالد، شورای صغیر و قریه چلیچه تجمع و یکپارچه‌سازی شده است.

وی یادآور شد: کار یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی در استان در راستای افزایش عملکرد در سطح، مبادلات و ارتباطات، افزایش درآمد بهره‌برداران، بهبود سطح زندگی روستاییان، کاهش هزینه‌های تولید، گسترش روحیه تعاون و مشارکت کشاورزان امسال با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد.

ولی‌پور پراکندگی قطعات زمین را مانع اساسی راه پیشرفت و توسعه کشاورزی و جامعه روستایی دانست و اظهار کرد: یکپارچه سازی اراضی کشاورزی به معنای یکپارچه سازی و یا هماهنگ کردن همه فعالیت‌های کشاورزی اعم از آماده‌سازی زمین، تهیه بذر، کود، سم ماشین آلات کشاورزی و نگهداری و استفاده صحیح از آن‌ها، مدیریت صحیح مزرعه و بازاریابی محصولات کشاورزی است، به نحوی که بتوان ضمن بالا بردن توان تولید ، نوع کشت و محصولات را مطابق با نیاز های جامعه هدایت کرد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: پراکندگی اراضی باعث می شود که استفاده از عوامل تولید با دشواری صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha