۱۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۱۷
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85615059
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

خراسان‌شمالی؛ جوانی در آستانه پیری

۱۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۱۷
کد خبر: 85615059
سعید وحیدی
خراسان‌شمالی؛ جوانی در آستانه پیری

بجنورد- ایرنا- افزایش ولادت ها بعد از هشت سال در خراسان‌شمالی دلیلی بر وضعیت مناسب جمعیتی در این استان نیست و باید ترکیب جمعیتی نیز مورد توجه قرار گیرد به گونه ای که از جمعیت یک میلیون نفری استان ۴۱ درصد در گروه سنی میانسال (۴۰ تا ۵۹ سال) و در آستانه سالمندی قرار دارند.

به گزارش ایرنا، گرد و غبار پیری به هرم جمعیتی بسیاری از مناطق کشور رسیده است و آمارهای مسوولان حکایت‌های ناگواری از سقوط شدید نرخ باروری دارد به گونه ای که آینده ای ترسناک برای جمعیت کشور ترسیم می شود.

آینده ای که در آن نیمی از جمعیت کشور سالمند، مدارس خالی از کودکان و دانشگاه بدون دانشجو، صنعت بدون نیروی کار و خانه‌ها خالی از صفا و صمیمیت برگرفته از قهقهه کودکان است.

در این بین برخی از استان ها همچون خراسان شمالی تصور می کنند هنوز غبار پیری به آنها نرسیده و دلخوش افزایش ۳.۲ درصد افزایش ولادت ها در سال گذشته هستند این در حالی است که ترکیب جمعیتی نیز باید در نظر گرفته شود.

ترکیبی که حکایت از ورود غافلگیرانه این خطه به سالمندی دارد و باید تهمیدات لازم در مواجه با آن اندیشیده شود.

براساس اعلام علوم پزشکی خراسان‌شمالی، اکنون ۱۰.۷ درصد از جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی را سالمندان تشکیل می دهند و این در حالی است که ۴۱ درصد از این استان نیز افراد میانسال هستند.

افرادی که بخش زیادی از آن در آستانه ورود به سالمندی هستند و در آینده ای نه چندان دور جایگاهی در کار و فعالیت نخواهند داشت و مراقبت های درمانی و نگهداری از آنها بر دوش دولت خواهد افتاد.

خراسان‌شمالی؛ جوانی در آستانه پیری

۴۱ درصد جمعیت میانسال

مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این باره می گوید: ۴۱ درصد از جمعیت یک میلیون نفری استان میانسال و در گروه سنی ۴۰ تا ۵۹ سال است.

محدثه معصومی می افراید: گروه سنی میانسال استان سال گذشته ۱۰.۴ درصد و امسال به ۱۰.۷ درصد رسید و جمعیت این گروه در خراسان شمالی زیاد شده است.

وی ادامه می دهد: ۱۰.۷ درصد جمعیت استان سالمند(گروه سنی بالای ۶۰ سال) است و میانگین کشور ۱۱.۲ درصد است.

مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید: جمعیت سالمندی برای سال های آینده در استان افزایش خواهد یافت چرا که جمعیت میانسال بالا است.

خراسان‌شمالی؛ جوانی در آستانه پیری

۲۸ درصد جمعیت سالمند پرخطر

وی با بیان اینکه حدود ۲۸ درصد جمعیت سالمند استان پرخطر و بسیار پرخطر است، می گوید: ۲۳.۴ درصد جمعیت سالمند استان پرخطر و ۳.۹ درصد سالمند بسیار پرخطر را شامل می شود.

معصومی تاکید می کند: این گروه سالمندانی که بیماری صعب العلاج مانند دیالیز، سرطان و آلزایمر دارند، دچار ناتوانی حرکتی هستند و همزمان با آن درگیر بیماری مزمن مثل دیابت، فشارخون و قلبی- عروقی اند.

وی بیان می کند: همچنین شامل سالمندان تنها زیست و حاشیه نشین هستند و اکثر آنان درآمدشان کافی نیست، باید بتوانیم سالمندی سالم و فعال را مدیریت کنیم تا زمان ورود به این دوران با مشکلاتی بسیاری مواجه نشوند.

معصومی خاطرنشان می کند: در گروه سنی میانسال باید بیماری ها کنترل شود تا با ورود به دوره سالمندی، سالمندی سالم داشته باشیم.

خراسان‌شمالی؛ جوانی در آستانه پیری

۱۳ هزار و ۶۷۴ سالمند زیرپوشش بهزیستی

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان شمالی می گوید: ۱۱۲ هزار نفر از جمعیت یک میلیون نفری استان بالای ۶۰ سال و سالمند هستند.

صادق جعفری می افزاید: اکنون ۱۳ هزار و ۶۷۴ سالمند زیر پوشش بهزیستی خراسان شمالی هستند.

وی تصریح می کند: یک هزار و ۴۰۰ سالمند در ۱۴ مرکز شبانه و روزانه نگهداری و خدمات لازم به آنان ارائه می شود.

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان شمالی می گوید: مراکز سالمندان شیروان و بجنورد فعال است.

هفتم تا ۱۳ مهرماه امسال با شعار «سالمندی فعال، فردایی برای همه» به عنوان هفته سالمند نامگذاری شده است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha