۱۲ مهر ۱۴۰۳، ۸:۲۶
کد خبرنگار: 2668
کد خبر: 85615111
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

چالش‌های ورزش ژیمناستیک در ایلام؛ از نداشتن سالن تخصصی تا به روز نبودن امکانات

ایلام - ایرنا - ژیمناستیک استان ایلام با بیش از سه هزار ورزشکار سازمان یافته با مشکلاتی از جمله نداشتن سالن تخصصی برای میزبانی مسابقات کشوری و به روز نبودن تجهیزات و عدم حمایت مالی بخش خصوصی مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ژیمناستیک از رشته های ورزشی است مفرح،‌ محبوب، پرطرفدار و پایه بوده که نیازمند قدرت، استقامت، انعطاف پذیری، تعادل و چابکی است که تمرینات پایه آن شامل دویدن، پرش، چرخش، حفظ تعادل، غلت و پشتک زدن است.

این رشته جزو ورزش های المپیکی محسوب می شود که شامل ۱۸ رویداد در بخش های هنری،‌ موزون و ترامپولین است، رایج ترین و معروفترین مسابقات این رشته ورزشی، ژیمناستیک هنری است که در بخش زنان در چهار اسباب شامل حرکات زمینی، پرش از خرک، پارالل ناهمسطح و چوب موازنه و در رقابت های مردان در حرکات زمینی، بارفیکس، پرش خرک، دارحلقه، پارالل و خرک حلقه برگزار می شود.

ژیمناستیک موزون، ایروبیک، آکروباتیک و ترامپولین بخش‌های دیگر این رشته ورزشی را تشکیل می‌دهند.

برای آشنایی با وضعیت این رشته ورزشی در استان ایلام، ظرفیت ها و چالش های موجود، با " جلال رستمی" رئیس هیأت ژیمناستیک استان، گفت و گویی انجام دادیم که شرح آن در ادامه می آید.

ایرنا: توضیحی از وضعیت ژیمناستیک استان و امکانات و زیرساخت‌ها بدهید

چالش‌های ورزش ژیمناستیک در ایلام؛ از نداشتن سالن تخصصی تا به روز نبودن امکانات

در حال حاضر از تعداد ۱۲ شهرستان استان ۱۰ شهرستان با حدود سه ورزشکار سازمان یافته و با امکانات بسیار کم در سالن های غیرتخصصی فعالیت دارند و در ۲ شهرستان چرداول و هلیلان نیز با حمایت مسئولان به دنبال شروع و راه اندازی این رشته در سال جاری هستیم.

یکی از نیازهای این ورزش در استان موضوع افزایش آمار مربیان و داوران و همچنین ارتقای سطح علمی و آموزش مربیان و دوران بود که در طی مدت ۲ سال حضور بنده در هیات چهار دوره و کارگاه آموزشی و یک دوره مربیگری درجه سه و داوری بانوان در دستور کار قرار گرفت.

سال گذشته یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال برای انجام تعمیرات سیستم روشنایی و خرید تجهیزات سرمایشی و گرمایشی با کیفیت برای خانه ژیمناستیک شهر ایلام هزینه شد.

ایرنا: چالش اصلی هیات ژیمناستیک ایلام چیست؟

نبود سالن تخصصی ژیمناستیک برای میزبانی و برگزاری مسابقات کشوری و نداشتن چال ابر ایمنی در خانه ژیمناستیک ایلام از بزرگترین مشکلات این هیأت است که با توجه به کمبود فضای سالن، امکان احداث چاله ابر نیست.

چالش‌های ورزش ژیمناستیک در ایلام؛ از نداشتن سالن تخصصی تا به روز نبودن امکانات

همچنین نبود تجهیزات جدید ژیمناستیک در سطح استان باعث شــــــده، ورزشکــــاران این استان برای حضور در مسابقات قهرمانی در سطـح کشور بامشکلات عدیده ای روبه رو شوند چونکه بسیاری از وسایل خانه ژیمناستیک مربوط به ۱۵ سال پیش است.

اگر در تمامی شهرستانها خانه تخصصی داشته باشیم به طور قطع می توان بیش از ۱۰ هزار ورزشکار را در این رشته ورزشی جذاب و پایه جذب کرد.

مشکلات فدراسیون ژیمناستیک نیز خوشبختانه بعد از ۲ سال حل و فصل شد و با انتخاب مجدد خانم دکتر اینچه درگاهی به عنوان رییس فدراسیون برنامه ریزی راهبردی خوبی برای توسعه زیرساخت‌های ژیمناستیک و همچنین استعدادیابی و برگزاری مسابقات و دوره های آموزشی صورت گرفته است و می توان امیدوار بود که ژیمناستیک در آینده جزو رشته های مدال آور المپیک باشد.

برگزاری و میزبانی مسابقات کشوری در استان را یکی از آرزوهای هیأت است و تحقق این آرزو، تنها با همکاری مسئولان ذی ربط، اختصاص اعتبارات و مکان مناسب و حمایت بخش خصوصی امکان پذیر خواهد بود.

تجهیزات ژیمناستیک در سطح شهرستان های مهران،سیروان، دره شهر، آبدانان و دهلران در طی چندسال گذشته حد توان خریداری شده است و همچنین از محل درآمدهای هیات نیز در حد توان به شهرستان ها کمک شده است.

ایرنا:‌ چه برنامه هایی برای توسعه بیشتر این رشته و حمایت از قهرمانان دارید؟

ژیمناستیک به عنوان مادر ورزش ها، یکی از رشته های پرنشاط و پرطرفدار بین خانواده های ایلامی است و به دنبال افزایش تعداد باشگاه ها به منظور ارائه خدمات در تمامی نقاط استان هستیم که دسترسی به سالن های آموزش ژیمناستیک پایه برای خانواده ها آسانتر باشد.

برای قهرمانان نیز حمایت های مادی خوبی در نظر داریم که امیدواریم ورزشکاران ما بتوانند انگیزه لازم را برای کسب موفقیت در رویدادهای ملی داشته باشند.

باید به این ورزش هنری، زیبا و مفرح به صورت کمی و کیفی توجه بیشتری شود چون توسعه ژیمناستیک باعث رشد و اعتلای سایر رشته های ورزشی نیز خواهد شد.

ایرنا: تاکنون رایزنی برای کمک های بخش خصوصی چون پتروشیمی، شرکت گاز و سیمان ایلام و سایر شرکت ها جهت حمایت مالی انجام داده اید؟

سرمایه گذاری واحد های صنعتی و بخش خصوصی برای رشد و توسعه ورزش ژیمناستیک و سیار رشته های ورزشی در استان بسیار ضروری است اما متاسفانه قوانینی وجود دارد که تا حدودی مانع حمایت مالی شرکت های صنعتی دولتی از ورزش شده است، شرکت های خصوصی هم تمایلی به حمایت و سرمایه گذاری در ورزش خصوصا ژیمناستیک ندارند.

کسب عنوان قهرمانی رادمهر رشیدی در وسیله دارحلقه مسابقات قهرمانی ژیمناستیک نوجوانان کشور در مهرماه سال جاری و داشتن ورزشکاران با استعداد دیگری که در صورت حمایت بیشتر در آینده می توانند به تیم های ملی راه پیدا کنند و برای استان و کشور افتخارآفرینی کنند از جمله ظرفیت های استان به شمار می رود که نیازمند توجه است.

امیدواریم اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام و مسئولان مرتبط با رایزنی های خود مقدمات حمایت مالی بیشتر از این ورزش را فراهم آورند و موجب شادی اهالی ورزش ژیمناستیک شوند.

البته رایزنی های لازم برای دعوت و حضور رییس و دبیر فدراسیون به استان ایلام انجام شده است که امیدواریم این اتفاق به زودی انجام شود چرا که حضور رییس فدراسیون در استان و بیان مشکلات و ظرفیت های این رشته در دیدار با مقامات استانی می تواند جهت رفع موانع موجود و حمایت این رشته بسیار راهگشا باشد.

به گزارش ایرنا، ورزشی است که در دسته‌بندی رشته‌های آمادگی جسمانی قرار دارد و در آن حرکات نیازمندِ قدرت، انعطاف بدنی، چابکی، تعادل و هماهنگی اعضای بدن است.

این ورزش یکی از ورزش های پایه در جهان محسوب می شود و هم‌اکنون ژیمناستیک المپیک شامل ۱۸ مسابقه است که برای هر کدام از آن‌ها مدال‌های طلا، نقره و برنز اعطا می‌شود و از این نظر، توجه به ژیمناستیک می تواند در عرصه های جهانی، بین المللی و المپیک برای کشور عزیز ایران اسلامی، مدال اوری داشته باشد.

استان ایلام دارای استعدادهای خوبی در زمینه است که توجه به این رشته ورزشی می تواند بستر مناسب را برای پرورش قهرمانان و کسب افتخارات ملی و بین المللی را فراهم کند و از این رو نیز باید چالش های پیش روی این ورزش در استان از جمله فرسودگی تجهیزات و امکاناترا برطرف کرده و حامیان مالی نیز وارد میدان شده و زمینه توسعه این ورزش را در استان فراهم کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha