معاون استاندار: استان مرکزی برای اجرای سرشماری عمومی کشاورزی بسیج شود

اراک - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف اجرایی این استان باید برای برگزاری ششمین سرشماری عمومی کشاورزی بسیج شوند.

به گزارش ایرنا، بهنام نظری روز چهارشنبه در نشست ستاد هماهنگی سرشماری کشاورزی سال ۱۴۰۳، در سالن پیامبر اعظم(ص) سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی در اراک با تبریک عملیات غرور آفرین جمعوری اسلامی ایران در وعده صادق، افزود: باید امکانات و تجهیزات مورد نیاز این سرشماری توسط دستگاه‌های اجرایی در اختیار فرمانداران قرار گیرد.

وی بیان کرد: دنیا به سمتی رفته که با آمار، اطلاعات و داده در حوزه کشاورزی، امنیت غذایی مردم را تامین می‌کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: کشورهای پیشرفته بر اساس سرشماری‌ها، آمایش کشاورزی انجام و پروژه آب مجازی را سال‌ها اجرا کرده‌اند و بر اساس الگوی کشت حرکت می‌کنند.

نظری اظهار کرد: متاسفانه الگوی کشت در کشور به دلیل اطلاعات ناکافی رعایت نمی‌شود.

وی گفت: نیاز است این مهم مورد توجه ویژه قرار گیرد و اقدامات لازم در این راستا صورت گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی اضافه کرد: سرشماری موضوعی حاکمیتی است و ششمین سرشماری عمومی کشاورزی تنها مرتبط با جهاد کشاورزی و مرکر آمار نیست و همه همه باید کمک دهند.

نظری اظهار کرد: حاکمیت برای تصمیم‌گیری نیار به آمار و اطلاعات درست دارد و باید تلاش شود تا این سرشماری به بهترین شکل ممکن انجام شود.

وی گفت: استان مرکزی شهره صنعتی دارد اما از کشاورزی پویایی برخوردار است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی افزود: جهاد کشاورزی باید در اجرای این سرشماری مشارکت گسترده داشته باشد اما محوریت کار با فرمانداران در شهرستان‌ها است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: یکم شهریورماه امسال فرمان اجرای سرشماری از سوی ریاست جمهور صادر و به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد تا تمام امکانات و تجهیزات خود را برای اجرای آن در اختیار فرمانداری‌ها قرار دهند.

نوربخش عسکری افزود: سرشماری کشاورزی در تمام نقاط روستاها و شهرها برگزار می‌شود و بیش از چهار میلیون بهره‌بردار کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که ۹۰ درصد آنها در مناطق روستایی ساکن هستند.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته سرشماری‌های کشاورزی به صورت پرسشنامه و کاغذی بود و در سال ۹۳ به وسیله تبلت اجرا شد و امسال نیز به همین شیوه برگزار و تمام آمارگیران براساس دستورالعمل مرکز آمار اقدام به شماری می‌کنند و فعالیت آنها به صورت روزانه رصد می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه و بودجه استان مرکزی ادامه داد: فهرست بهره‌برداران باید استخراج شود تا براساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود، جامعه هدف از نظر آموزش، سطح سواد و سن دسته بندی شود.

عسکری اظهار کرد: جمعیت دنیا حدود هشت میلیارد نفر است که سهم ایران یک و ۶ دهم نفر است و رتبه ۱۷ از نظر جمعیت به کشور ایران اختصاص دارد.

وی گفت: ۲۶ درصد شاغلان بخش‌های مختلف دنیا مربوط به حوزه کشاورزی است و در ایران این آمار، ۱۵ درصد است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی افزود: بیشترین ارزش افزوده در بخش کشاورزی مربوط به حوزه زراعت و باغبانی است که در استان مرکزی، ۱۲ و هفت دهم درصد از سهم اشتغال مربوط به بخش کشاورزی، ۴۲ و سه دهم درصد مربوط به بخش خدمات و ۴۵ درصد در بخش صنعت است.

عسکری عنوان کرد: استان مرکزی نسبت به کشور در بخش صنعت جلوتر است، اما در حوزه کشاورزی حرف برای گفتن زیاد دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم در این نشست گفت: آمار پایه برنامه‌ریزی است و از اهیمت ویژه برای برنامه‌ریزی صحیح، برخوردار است.

علی صفری افزود: رهبر معظم انقلاب، امنیت غذایی را مسئله درجه یک عنوان کردند که این مهم خود بیانگر اهمیت موضوع است‌.

وی بیان کرد: استان مرکزی علاوه بر شهره و قابلیت صنعتی، استانی کشاورزی با پتانسیل‌های فراوان در این بخش است که در تامین امنیت غذایی جامعه نقش موثری دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: بخش کشاورزی این استان در تامین بسیاری از کالاهای اساسی، معین استان تهران است.

صفری اظهار کرد: استان مرکزی در بسیاری از محصولات تولیدی خود، ۲۰ تا ۸۰ درصد مازاد دارد، به طور مثال، تولید امروز ( چهارشنبه) مرغ استان ۲۲۰ تن است اما نیاز داخل کمتر از ۱۰۰ تن است.

وی اظهار کرد. گستردگی تشکیلات اداری جهاد کشاورزی استان مرکزی ۲۹ مرکز و مدیریت جهاد کشاورزی در ۱۲ شهرستان است که می‌توان از این ظرفیت مهم برای هرچه بهتر برگزار شدن سرشماری عمومی کشاورزی بهره‌گیری کرد.

ششمین سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳ استان مرکزی، همزمان با سراسر کشور از ۱۲ آبان‌ماه آغاز و به مدت ۴۵ روز نیز جریان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha