قطع برق، ۲۰ همت به بخش کشاورزی خراسان‌رضوی خسارت وارد کرد

مشهد-ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خسارت وارده به بخش کشاورزی این استان از محل قطع برق در تابستان امسال ۲۰ همت معادل ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

محمد میری دیسفانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: زمان قطع برق بخش کشاورزی به رغم برنامه‌ریزی انجام شده تا ۱۵ شهریور ماه امسال بوده است، اما همچنان شاهد تداوم قطعی برق در برخی شهرستان های استان خراسان رضوی هستیم.

وی با بیان اینکه ادامه قطع تابستانه برق در بخش کشاورزی با سرد شدن هوا و گذر از تاریخ پایان قطعی‌ها دیگر توجیهی ندارد، بیان کرد: تداوم قطع برق کشاورزی باتوجه به اینکه در آستانه کشت پاییزه قرار داریم، امنیت غذایی و کاهش احتمالی کشت پاییزه را بدنبال دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: با احتساب خسارت های ناشی از سرمازدگی و تغییرات اقلیم در اواخر زمستان و بهار امسال، در مجموع ۴۰۰ هزار میلیارد ریال (۴۰ همت) خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شده که بسیار سنگین است.

میری دیسفانی اظهار کرد: هنوز منبعی برای تامین جبران خسارت ناشی از قطع برق برای کشاورزان در استان مشخص نشده و در این زمینه مکاتبات زیادی انجام شده است.

بخش کشاورزی ۱۸.۳ درصد اشتغال و ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است. درآمد سالانه بخش کشاورزی استان بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال است.

همچنین ۱۰ درصد جمعیت دام کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به خراسان رضوی است که این ظرفیت رتبه‌های اول تا سوم تولید گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم‌مرغ کشور را در این استان فراهم آورده است.

این بخش در خراسان رضوی سالانه ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی با ارزش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان تولید می‌کند و بر این اساس ۱۸.۳ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی قرار دارد.

خراسان رضوی در تولید هفت محصول کشاورزی و دامی رتبه اول، و در تولید ۹ محصول رتبه دوم، در تولید ۶ محصول رتبه سوم و در تولید چهار محصول رتبه چهارم را در میان استان های دیگر کشور دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha