ارزآوری ۱۸میلیون دلاری دانشجویان خارجی در آذربایجان‌شرقی

تبریز- ایرنا- رییس دانشگاه تبریز از ارزآوری افزون بر ۱۸ میلیون دلار دانشجویان خارجی در حال تحصیل در دانشگاه های آذربایجان شرقی خبر داد.

دکتر صفر نصرالله‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مجموع دانشجویان خارجی در حال تحصیل دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی آذربایجان شرقی را ۶ هزار و ۵۹۰ نفر اعلام و اظهار کرد: از این تعداد سه هزار و ۴۰۴ نفر شامل ۵۱ درصد مجموع دانشجویان خارجی استان، در دانشگاه تبریز اشتغال به تحصیل دارند.

به گفته وی جذب دانشجویان بین‌المللی به‌ عنوان یک راهبرد برای نظام مطرح است که بر این اساس دانشگاه های آذربایجان شرقی به خصوص دانشگاه تبریز در چند سال اخیر گام هایی موثر در این زمینه بر داشته اند.

نصرالله زاده با اعلام اینکه در حال حاضر تعداد کل دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه های ایران حدود ۱۳۰ هزار نفر است، این آمار را نسبت به ظرفیت ها و مزیت های علمی کشور ناکافی و پایین دانست.

وی حداقل معیار بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها را اختصاص ۲۰ درصد کل دانشجویان به اتباع خارجی بیان کرد.

نصرالله زاده گفت: بر اساس آنچه که در برنامه‌ هفتم توسعه آمده است، تعداد دانشجویان بین‌المللی کشور باید به ۳۲۰ هزار نفر برسد و کف بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها نیز ۲۰ درصد کل دانشجویان است که دانشگاه تبریز به این ۲۰ درصد نزدیک است.

وی با بیان اینکه دانشگاه تبریز در ابتدای مسیر بین‌المللی شدن است، یادآور شد: باید در کنار افزایش کمی دانشگاه، به دنبال استانداردهای آموزش و پژوهش و شرایط فرهنگی نیز باشیم.

ارزآوری ۱۸میلیون دلاری دانشجویان خارجی در آذربایجان‌شرقی

نصرالله‌زاده گفت: در سال تحصیلی جدید تعداد چهار هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی متقاضی حضور در دانشگاه تبریز بودند که ۳۳ درصد این تعداد جذب شد.

وی ادامه داد: ما اگر شرایط خوبی را برای دانشجویان خارجی فراهم کنیم، حضور آنها یک فرصت برای کشور خواهد بود و به همین جهت با توجه به پراکندگی این دسته از دانشجویان در نقاط مختلف استان، باید سازوکار لازم برای این موضوع فراهم شود.

رئیس دانشگاه تبریز به فعالیت های عمرانی برای تامین مسایل رفاهی دانشجویان داخلی و خارجی اشاره و اضافه کرد: خوابگاه ۱۲۰ واحدی در حال تکمیل است و ۸۶۰ واحد دیگر نیز در دست ساخت است که ۲۴۰ واحد از این‌ها مختص متاهلین خواهد بود.

به گزارش ایرنا، دانشگاه تبریز در سال ۱۳۲۵ با ۲ دانشکده ادبیات و پزشکی فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون با داشتن ۲۱ دانشکده و ۱۰۰ گروه آموزشی، ۱۰ پژوهشکده و گروه پژوهشی، پنج قطب علمی، بیش از ۸۰۰ نفر عضو هیات علمی، بیش از ۲۴ هزار نفر دانشجو و یکهزار پرسنل اداری در بیش از ۱۲۰ رشته دکتری تخصصی، ۲۳۰ رشته کارشناسی ارشد و ۶۶ رشته کارشناسی به تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص اهتمام دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha