نخستین رئیس‌جمهوری زن مکزیک سوگند یاد کرد

تهران- ایرنا- «کلائودیا شینباوم» با روی کارآمدن به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری زن مکزیک تاریخ‌ساز شد و همزمان با اعلام آغاز عصر تحول جدید برای مردمان کشورش از تداوم رویه سلف خود در ۶ سال آینده خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، کلائودیا شینباوم در مراسمی با حضور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور سلف خود و همچنین سران مختلف از سراسر جهان به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری زن این کشور سوگند یاد کرد.

وی سپس با حضور در جمع طرفداران و اعلام برنامه دولت جدید برای اصلاحات جدید قانون اساسی و اجرای پروژه‌های زیرساختی جدید، با اشاره به برنامه «تحول چهارم» اوبرادور گفت: دوستان از امروز مرحله دوم تحول چهارم آغاز می‌شود.

تحول چهارم به وعده کارزار انتخاباتی آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری مکزیک در سال ۲۰۱۸ برای از بین بردن سوء استفاده‌ها از قدرت و جایگاه و همچنین فساد که در دهه‌های گذشته در مکزیک فراگیر شده بود، اشاره دارد. لوپز اوبرادور سه تحول اول را جنگ استقلال مکزیک، جنگ اصلاحات و انقلاب مکزیک تعریف کرد.

شینباوم قول داد که دولتش به آزادی‌ها احترام خواهد گذاشت و از «نظامی کردن» امنیت عمومی و بازگشت به «جنگ با مواد مخدر» را که به گفته او توسط فیلیپه کالدرون رئیس‌جمهوری سابق (۲۰۰۶-۲۰۱۲) آغاز شد، خودداری خواهد کرد.

وی از ترویج سیاست‌های برابری جنسیتی با هدف مبارزه با تبعیض، تقویت افزایش حداقل دستمزد، کاهش ساعت‌های کاری به ۴۰ ساعت و تعهد به انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور در شش سال آینده خبر داد.

ساخت «بیش از یک میلیون خانه» تا پایان دوره شش ساله و انجام اصلاحات قانون اساسی در مسائل انتخاباتی از دیگر وعده‌های شینباوم بود.

شینباوم در نخستین سخنرانی ریاست جمهوری خود از شهروندان مکزیکی به دلیل انتخاب او به عنوان اولین رئیس‌جمهوری زن در تاریخ این کشور قدردانی کرد و اظهار داشت که این موضوع نشان‌دهنده تحولی در ذهنیت مردم مکزیک است که در آن اکنون زنان نیز می‌توانند رئیس‌جمهوری شوند.

اولین رئیس‌جمهوری زن مکزیک با چشم‌انداز پیچیده‌ای روبرو است؛ اوبرادور اگر چه با نرخ‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی خوب از قدرت کنار رفت اما این کشور با وضعیت بسیار جدی و آمارهای تکان‌دهنده از خشونت مواجه است.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط «موسسه ملی آمار» مکزیک، شینباوم با افزایش حداقل دستمزد توسط لوپز اوبرادور و رونق اشتغال‌زایی، با نرخ بیکاری تنها ۲.۶ درصد، وضعیت اقتصادی را تحویل می‌گیرد. با این حال این داده‌های مثبت با کاهش دسترسی به بهداشت عمومی و آموزش در این کشور تضاد دارد، طبق داده‌های ارائه شده، ۳۹ درصد از جمعیت مکزیک با کمبودها در حوزه بهداشت و کاهش متوسط ‌سال‌های تحصیل در مدرسه به ۱۰ سالگی مواجه هستند.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری چپگرای مکزیک با یکی از بزرگترین مشکلات خود در زمینه ناامنی مواجه است. دولت اوبرادور با ثبت بیش از ۱۸۰ هزار مرگ خشونت‌آمیز در دوره شش ساله به پایان رسید که خشن‌ترین دوره در تاریخ مدرن این کشور است.

جریان‌های رو به رشد مهاجرتی که از مکزیک عبور می‌کند نیز از چالش‌های بزرگی برای دولت جدید خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha