به گزارش شامگاه ایرنا، « حسین قربانی» عصر چهارشنبه در نشست با فعالان و کارشناسان ارشد بازار سرمایه کشور که در یک سفر یک روزه به اراک، از خطوط تولید و مونتاژ شرکت بازدید داشتند، با اشاره به عبور هپکو از روزهای سخت و توقف تولید، اظهار کرد: اگر بتوانیم دامپتراک ۱۰۰، ۱۳۰ و ۱۵۰ تن را با ۵۰ درصد تولید داخل بسازیم، بازار ۱۰۰ درصد تضمینی یک میلیارد دلاری را در چند سال آینده در اختیار خواهیم داشت.
وی بیان کرد: این محصول کاملا استراتژیک بوده و واردات آن سخت است و اگر این محصول در کشور تولید شود بازار خاص آن در اختیار هپکو خواهد بود، در حال حاضر نمونه اول آن مهندسی شده است و امیدواریم تا دو ماه آینده قطعات آن وارد شود و تا بهمن ماه در صورت عدم بروز مشکل تولید آن انجام شود.
مدیرعامل هلدینگ هپکو گفت: در بدو ورود به شرکت هپکو، ۳۴ مسئله تعریف شد که در صدر آن حرکت به سمت فروشمحوری به جای تولیدمحوری در دستور کار قرار گرفت.
وی تصریح کرد: هپکو در یک سال اخیر به واسطه روند مناسب تولید و تحویل محصولات طبق زمانبندی تعریف شده، در بین مشتریان خود خوشنام شده است و قطعا برای از دست نرفتن این اعتماد و خوشنامی عقد قراردادهای با دقت انجام میشود و زمانی که ارز مورد نیاز شرکت تامین باشد انعقاد قرارداد صورت میگیرد.
قربانی، با اشاره به تولید قطعی ۳۲۶ دستگاه در سال گذشته و در جریان تولید بودن بیش از ۷۰۰ دستگاه، گفت: پروسه ساخت محصول در شرکت بین ۶ تا ۹ ماه زمان میبرد، اما گاهی برخی از دستورالعملها و تخصیص ارز روند زمانبندی را دچار مشکل میکند و همین امر منجر به تعویق و تاخیر در تولید میشود.
وی تاکید کرد: اگر سرمایه در گردش و پیشفروش محصولات افزایش یابد، هپکو هیچ مشکلی در رسیدن به ظرفیت اسمی خود و تولید سه هزار دستگاه در سال ندارد و در حال حاضر شرایط شرکت مطلوب بوده و حقوقها بدون معوقه، به موقع پرداخت میشود و ۹۰ درصد از پیش پرداخت مشتریان صرف خرید CKD میشود.
مدیرعامل هلدینگ هپکو در خصوص نیاز بازار به ماشینآلات معدنی گفت: کشور طرح جایگزینی معدن به جای نفت را مطرح کرده است و رشد اقتصادی ۱۳ درصد را در این حوزه پیشبینی کرده است، طبق اعلام مسئولان در رسانهها، در کشور ۱۵ هزار دستگاه ماشین معدنی فرسوده وجود دارد، سال گذشته پنج هزار و ۲۰۰ دستگاه تولید و یک هزار و ۸۰۰ دستگاه وارد شده است، هپکو در شرایط ایدهآل ظرفیت تولید ۲ تا سه هزار دستگاه را دارد، اما به لحاظ تنوع محصولات خود میتواند تمام نیاز کشور را تامین کند.
وی با اشاره به وجود دو تهدید برای شرکت هپکو مبنی بر روند تخصیص ارز و واردات، گفت: به کمک وزارت صمت، بانک مرکزی و پیگیریهای مستمر شرکت و با رویکرد مدیریتی جدید هپکو، مسئله تخصیص ارز تا حدود و البته تا این لحظه رفع شده است، اما در مسئله واردات همچنان چالش وجود دارد.
قربانی تصریح کرد: اگر کار به صورت اصولی و در مسیر درست و بدون فساد برای واردات ماشینآلات نو صورت گیرد، هپکو قدرت رقابت دارد، اما اگر به دلیل تفاوت در نرخ ارز و اظهار ارزی و صادراتی و سود پنهان برای واردکنندگان ماشینآلات دست دوم امکان رقابت برای هپکو وجود ندارد.
قربانی با اشاره به سهام شرکت مس طارم، گفت: در زمان خصوصیسازی سرمایهگذاریهایی در زمینه معادن در شرکت انجام شد که یکی از آنها خرید سهام شرکت مس طارم بود، با حضور در شرکت نسبت به تثبیت ۲۶ درصد سهام مس طارم اقدام و امروز مالکیت این سهام در اختیار هپکو است.
هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار با هدف مونتاژ ماشین آلات راه سازی در اراک تاسیس و از سال ۱۳۵۴ شروع به فعالیت کرد.
هپکو ۲۵ نوع ماشین آلات راهسازی از جمله گریدر، لودر و غلتک تولید میکند که هشت نوع از محصولات آن تحت لیسانس کشورهایی چون ژاپن، آلمان، سوئد تولید میشود.
شرکت هپکو در اوج پیشرفت و بالندگی در سال ۱۳۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد.
نظر شما