۱۲ مهر ۱۴۰۳، ۰:۰۵
کد خبر: 85616158
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دست‌آورد ویژه سفر رییس جمهور به قطر برای بوشهری ها

بوشهر- ایرنا- دکتر پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در سفر به کشور قطر در حالی چندین تفاهم نامه همکاری با امیر این کشور به امضا رساند که یک دست‌آورد ویژه ای نیز برای بوشهری‌ها به همراه داشت.

به گزارش ایرنا، شهرستان دیر در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان بوشهر با داشتن ۱۷۵ کیلومتر فاصله با بندر الرئویس قطر، نزدیک ترین فاصله را بین بنادر جنوبی ایران با این شیخ نشین حاشیه خلیج فارس دارد.

به دلیل موقعیت استراتژیک و مهم دیر که به عنوان بزرگترین بندر صیادی ایران نیز شناخته می شود، از ۳ سال گذشته موضوع استفاده از این بندر به عنوان دروازه ورودی به قطر به شکل کاربردی مورد توجه قرار گرفت به گونه ای که زمینه آمد و رفت هیات های مختلف تجاری و سیاسی بین دو کشور ایجاد کرد.

حضور هیات های عالی رتبه متشکل از رئیس سازمان بنادر قطر، مدیر بندری الرویس، معاون مدیر بندری اطلاعات بندر الرویس، مدیر بخش مطالعات و امور بین الملل، رییس بخش گمرک بندر الحمد و رییس بازرسی ایکس ری بندر الحمد به منظور ارزیابی ظرفیت‌های بندری و دریایی بندر دیر فقط گوشه ای از نگاه ویژه قطری ها برای استفاده از این بندر در مبادلات اقتصادی مستقیم با ایران و ترانزیت کالا از سایر کشورها در این سه سال بوده است.

این رفت و آمدهای دیپلماتیک اقتصادی و هیات های تجاری هر دو کشور سبب شد تا پس از سه سال تلاش های کارشناسی، امروز چهارشنبه ۱۱ مهرماه شاهد امضا تفاهم نامه همکاری در طرح توسعه بندر دیر به همراه پنج تفاهم نامه دیگر بین دکتر پزشکیان رئیس جمهور کشورمان با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در دوحه باشیم.

دست‌آورد ویژه سفر رییس جمهور به قطر برای بوشهری ها

بیشتر بخوانید

تاکید استاندار بوشهر بر توسعه زیرساخت‌های صادرات و واردات در بندر دیر

۴هزار میلیارد ریال برای زیرساخت‌های "بندر دیر " سرمایه‌گذاری شد

تخصیص ۱۲۰ میلیارد ریال به بندر " دیر " بوشهر

استاندار بوشهر شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سطح مراودات جمهوری اسلامی با کشور دوست، برادر و مسلمان قطر در بهترین شرایط قرار دارد به گونه ای که کشورمان در مقاطع مختلف نقش ویژه ای در لجستیک و تامین کالا برای این کشور بر عهده دارد.

احمد محمدی زاده افزود: سطح ارتباطات تجاری ایران با قطر در طی چند سال گذشته از بندر دیر بوشهر استمرار داشته به گونه ای که در جام جهانی ۲۰۲۴، از این بندر به عنوان پشتیبان ترانزیتی کالا و همچنین صادرات کالاهای ایران به قطر استفاده شده و اکنون نیز روزانه چندین کانتینر تره بار از مبدا بندر دیر به قطر ارسال می شود.

وی اضافه کرد: با علم به علاقمندی طرف قطری به ارتقا سطح تجارت با ایران از طریق بندر دیر، پیش از انعقاد تفاهم نامه همکاری در طرح توسعه بندر دیر، اقدامات مهم و زیرساخت برای ارتقا سطوح مختلف بندر دیر توسط مسئولا استان آغاز شد که ساخت چهار پست اسکله‌های رمپ جدید با اعتبار ۵۵۰ میلیارد ریال بخشی از آن بوده است.

استاندار بوشهر اضافه کرد: از این چهار اسکله، یک اسکله در هفته دولت به اتمام رسیده و سایر اسکله های در دست احداث نیز پیشرفت خوبی دارند.

محمدی زاده یادآور شد: با امضا تفاهم نامه همکاری در توسعه بندر دیر که امروز به امضا رئیس جمهور و امیر قطر رسید شاهد دریچه جدیدی از سرمایه گذاری قطر در این استان خواهیم بود.

وی ادامه داد: بعد از امضا تفاهم نامه، قراردادهایی ذیل آن شکل می گیرد که نوع سرمایه گذاری ها در آن لحاظ می شود.

استاندار بوشهر عنوان کرد: استان بوشهر دارای ظرفیت های ویژه ای در حوزه تجارت خارجی است که انتظار می رود با حضور قطری ها در این استان، سطح سرمایه گذاری خارجی و صادرات غیر نفتی به نحو چشمگیری افزایش یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha