۱۴ کانون تب‌ برفکی در خراسان شمالی شناسایی شد 

بجنورد- ایرنا- رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: ۱۴ کانون بیماری تب برفکی جمعیت دامی استان در نیمه نخست امسال شناسایی شد و مبارزه با این بیماری در دستور کار قرار گرفت.

حسن قاسمی فرد روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مبارزه با بیماری تب برفکی در گاو و گوساله به چهار روش واکسیناسیون، مراقبت سرمی یا تست کشتار، آموزش و ترویج و نیز مراقبت بهداشتی و قرنطینه ای انجام می شود.

وی افزود: نخستین مرحله از واکسیناسیون تب برفکی در دام‌ استان از ابتدای شهریورماه جاری به مدت ۲ ماه آغاز شد و در این مرحله دام‌ های عشایری، روستایی و واحدهای صنعتی علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.

قاسمی فرد خاطرنشان کرد: در این طرح؛ ۹۰ درصد از جمعیت دامی سبک معادل حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس و ۹۵ درصد دام های سنگین معادل ۴۹ هزار راس علیه تب برفکی واکسینه می شوند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: مرحله دوم مایه کوبی علیه تب برفکی نیز از نیمه بهمن ماه جاری آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی با دارا بودن بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و حدود ۸۰ هزار راس دام سنگین قطب دامپروری کشور محسوب می شود و معیشت بسیاری از مردم به این بخش گره خورده است.

میزان گوشت تولیدی در استان در سال گذشته ۲۱ هزار تن و شیر ۷۱ هزار تن گزارش شد و امسال افزایش تولید شیر به میزان ۹ درصد و افزایش تولید گوشت قرمز به میزان ۶ درصد برنامه ریزی شده است.

خراسان شمالی بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha