۱۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۴۶
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 85616517
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

الحاق ۳۷۰ هکتار از اراضی از دست رفته ایران با اصلاح خط مرزی رود ارس

اردبیل - ایرنا - فرمانده مرزبانی استان اردبیل از الحاق ۳۷۰ هکتار از اراضی از دست رفته کشورمان با اصلاح خط مرزی رود ارس و بالهارود به خاک جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار سیدشاهین اسمعلی روز پنجشنبه در آستانه هفته انتظامی در نشست هم اندیشی با خبرنگاران با اشاره به ساماندهی رودهای مرزی ارس و بالهارود، گفت: به دلیل ورود بخشی از جریان آب رودهای ارس و بالهارود از سمت کشور آذربایجان، بخشی از خاک‌مان در این مناطق از دست رفته بود که پس از هماهنگی با مسئولان جمهوری آذربایجان و اصلاح خط مرزی، ۳۷۰ هکتار از اراضی کشورمان به جمهوری اسلامی ایران برگردانده شد.

وی اظهار کرد: ۳۰۰ هکتار از این اراضی در نقطه صفر مرزی در شهرستان پارس آباد و ۷۰ هکتار دیگر نیز در شهرستان گرمی به خاک کشورمان الحاق شد.

وی بیان کرد: این اراضی حاصلخیز و بسیار مناسب در اختیار مرزنشینان ساکن در منطقه قرار گرفته و آنها در این اراضی به کشت و زرع مشغول هستند.

فرمانده مرزبانی استان اردبیل اضافه کرد: برگرداندن رودخانه های ارس و بالهارود به مجرای اصلی با هدف حفاظت از تمامیت ارضی و خاک کشور عزیزمان در مرزها یکی از ماموریت های مرزبانی استان اردبیل است.

 ارائه خدمات به مرزنشینان و دیپلماسی نوار مرزی از اولویت های مرزبانان است

فرمانده مرزبانی استان اردبیل گفت: مرزبانان این استان در سه حوزه دفاعی و نظامی، ارائه خدمات به مرزنشینان و دیپلماسی نوار مرزی انجام وظیفه می کنند.

سردار اسمعلی افزود: در حوزه دفاعی و نظامی با توجه به اینکه ۳۶۹ کیلومتر مرز استان اردبیل در ۲ اقلیم بسیار متفاوت واقع شده است و این شرایط در هیچ منطقه‌ای وجود ندارد ، طوری که در شهرستان پارس‌آباد که تنها ۱۰۰ متر بالاتر از سطح دریاست و شرجی بسیار بالایی وجود دارد سربازان ما در دمای بالای ۴۵ درجه و در ارتفاعات گرمی و نمین و رضی در فصل زمستان و یخبندان در دمای  زیر ۳۰ درجه مشغول انجام وظیفه و خدمت هستند و از مرزهای کشورمان دفاع می کنند.

وی اظهار کرد: مرزبانان همچنین در هفت شهرستان مرزی استان به مرزنشینان غیور و باغیرت خدمات انتظامی ارائه می کنند.

وی با بیان اینکه مهمترین و تخصصی ترین ماموریت مرزبانان استان دیپلماسی مرزی است، اضافه کرد: مرزبانان استان اردبیل به طور مداوم و مستمر با مرزبانان کشور جمهوری آذربایجان به صورت تلفنی و یا حضوری مکاتبه و ملاقات دارند تا در مرزها اتفاق خاصی نیافتد.

فرمانده مرزبانی استان اردبیل بیان کرد: مرزبانان استان اردبیل با هدف دفاع و استیفای حقوق مرزنشینان و اتباع جمهوری اسلامی ایران با مرزبانان کشور مقابل اقدام به دیپلماسی مرزی می کنند.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران با کشور جمهوری آذربایجان هم دین و هم کیش و هم زبان بوده و اشتراکات فرهنگی زیادی دارد و در مناسبت های مختلف دینی و ملی اقدام به اجرای برنامه های مشترک می کنند که نمونه بارز آن برگزاری جشن عید باستانی نوروز در منطقه بیله سوار بود.

وی ادامه داد: همیشه و در همه حال رعایت و ارتقای حسن همجواری با کشور مقابل سرلوحه مرزبانان استان اردبیل است. 

تعامل مرزنشینان و مرزبانان بزرگترین سرمایه مرزبانی اردبیل است

 فرمانده مرزبانی استان اردبیل با بیان اینکه بزرگترین سرمایه ما هماهنگی مرزنشین و مرزبان است، گفت: تمام مرزهای ایران اسلامی به برکت خون مقدس شهدا امن است ولی در استان اردبیل علاوه بر خون مقدس شهدا، تعامل مرزنشینان و مسئولان با مرزبانان باعث شده مرزهای این استان از امن‌ترین مرزهای کشور باشد.

سردار اسمعلی با اشاره به تفاوت‌های بین امنیت و احساس امنیت افزود: امنیت در استان اردبیل در سطح بسیار بالایی است به طوری که در اطراف رودخانه های مرزی ارس و بالهارود در نقطه صفر مرزی شاهد هستیم که روستاییان و اهالی منطقه به راحتی در نزدیکی مرز و در امنیت کامل زندگی و فعالیت کشاورزی می‌کنند.

وی با اشاره به سطح بسیار مطلوب امنیت در مرزهای استان اردبیل بیان کرد: مقام معظم رهبری در سفری که در سال ۱۳۷۹ به این استان داشتند، در شهرستان گرمی فرمودند "مرز ناموس است" و به مسئولان می‌گویم اگر می‌خواهید محرومیت را ببینید گرمی را ببینید ، در عین حال ببینید مردم این منطقه در اوج محرومیت چطور مرزبانی می کنند.

وی با بیان اینکه شایستگی نظامی مرزبانان در ۳۶۹ کیلومتر مرزهای واقع در استان اردبیل و در بیش از ۱۰۰ واحد مرزی در حد اعلی است، اظهار کرد: علاوه بر این اشراف اطلاعاتی و استفاده از تجهیزات پیشرفته و مدرن تولید داخل هم نقش بسیار مهمی در تامین امنیت مرزها دارد اما شاه بیت امنیت و احساس امنیت تعامل با مرزنشینان و مردم است.

فرمانده مرزبانی استان اردبیل با بیان اینکه امنیت کامل در مرزهای استان اردبیل برقرار است، اضافه کرد: مرزبانان جان برکف و غیور به صورت شبانه روز با ابزارهای پیشرفته مرزها را با کشورهای همجوار رصد و کنترل می کنند و جای هیچ نگرانی نیست.

سردار اسمعلی ادامه داد: امروز به برکت انقلاب اسلامی همه نقاط مرزی استان از نعمت آب، برق، گاز و خدمات شهری بهره‌مند هستند. البته اینها ناقض محرومیت منطقه نیست، چرا که اساسا لفظ مرز توام با محرومیت است.

وی با اشاره به برگزاری جشن برقدار شدن تمامی پاسگاه‌ها، واحدها و برجک‌های مرزی استان اردبیل، گفت: تمامی پاسگاه‌ها، واحدها و برجک های مرزی استان از نعمت آب آشامیدنی سالم و پایدار، برق و گاز برخوردارند. 

۸۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در مرزهای استان اردبیل کشف شد

فرمانده مرزبانی استان اردبیل گفت: در طول یک سال و از هفته نیروی انتظامی سال گذشته تاکنون در مجموع ۸۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در مرزهای استان اردبیل کشف شد.

سردار اسمعلی افزود: همچنین در این مدت ۲۲ هزار لیتر انواع سوخت، ۴۸ هزار و ۸۱۵ قلم انواع دارو و سه هزار و ۲۰۰ باکس سیگار قاچاق توسط مرزبانان استان اردبیل کشف و ضبط شد 

وی اظهار کرد: در این رابطه تعدادی اتباع خارجی و داخلی دستگیر و با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی و رسیدگی تحویل مراجع قضایی شدند.

وی با بیان اینکه قاچاق کالا به آن صورت در مرزهای استان اردبیل وجود ندارد، بیان کرد: روند انسداد مرزهای استان همچنان ادامه دارد و مرزبانان در پایانه مرزی بیله سوار به طور شبانه روز حضور فعال دارند و بر نحوه ورود و خروج افراد و کالا نظارت می کنند.

بیش از ۵۰ برنامه در استان اردبیل برگزار می شود 

فرمانده مرزبانی استان اردبیل گفت: به مناسب گرامیداشت هفته نیروی انتظامی بیش از ۵۰ برنامه مختلف و متنوع توسط مرزبانی در این استان برگزار می شود.

سردار اسمعلی افزود: بهره برداری از تجهیزات هوشمند ساخت داخل، برگزاری مسابقات بومی محلی در روستاها و آبادی های نوار مرزی استان، اعزام تیم پزشکی و ویزیت رایگان مرزنشیان، برگزاری نشست مطبوعاتی و تبیین و تشرح فعالیت ها، دیدار با خانواده های شهدا و جانبازان و تکریم و تجلیل از آنها و نشست و تعامل با مرزنشینان استان از جمله این برنامه‌ها است.

وی غبار روبی و عطرافشانی گلزار شهدا، حضور منسجم مرزبانان در نماز عبادی سیاسی جمعه، تجلیل از سربازان نمونه و متاهل و خانواده های مرزبانان، برگزاری محافل و مجالس دینی و قرآنی، نشست با دانشگاهیان و نخبگان و اهدای جهیزیه به نوعروسان مرزنشین را از دیگر برنامه های مرزبانی استان در این هفته عنوان کرد.

شهادت مرزبان اردبیلی در سردشت 

فرمانده مرزبانی استان اردبیل گفت: سرباز وظیفه اردبیلی هادی جوادی دیشب در ارتفاعات سردشت آذربایجان غربی به درجه رفیع شهادت نائل شد.

سردار اسمعلی افزود: پیکر مطهر این شهید گرانقدر در حال انتقال به زادگاه خود اردبیل است و آیین تشییع و تدفین این شهید والامقام متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی اظهار کرد: شهید سرباز وظیفه هادی جوادی ساکن روستای جناقرد اردبیل بوده و در حال گذراندن دوران خدمت مقدس سربازی در مرزبانی سردشت استان آذربایجانی غربی بود که توسط دشمنان به درجه رفیع شهادت نائل شد.

وی بیان کرد: مجموعه بزرگ نیروی انتظامی بیش از ۱۳ هزار شهید و ۲۱ هزار جانباز تقدیم نظام اسلامی کرده است و نیروی انتظامی استان اردبیل نیز به تنهایی تاکنون بیش از ۵۰۰ شهید و جانباز تقدیم جامعه اسلامی کرده است.

فرمانده مرزبانی استان اردبیل با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون نیروی انتظامی ۴۵ شهید تقدیم کشور کرده است، اضافه کرد: امنیت، آرامش، آسایش، استقلال، عزت و عظمت امروز کشور مدیون و مرهون خون شهدا است و همه ما باید قدردان زحمات این غیور مردان باشیم.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال غربی ایران و همجوار با استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان و کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

استان اردبیل ۳۶۹ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha