سالمندی فصلی برای به زندگی +فیلم

ساری- ایرنا-سالمندی مانند دیگر دوران‌های زندگی، گذری است که به ناچار باید از آن عبور کرد اما زندگی بهتر این قشر همراه با نشاط و آرامش مهمترین نیازی است که جامعه باید شرایط آن را فراهم کند.

به گزارش ایرنا ، بر پایه تعریف سازمان بهداشت جهانی، سن ۶۰ سالگی آغاز دوره سالمندی قلمداد می‌شود اما به تازگی آغاز دوره سالمندی از ۷۰ سالگی محاسبه شده و برای اینکه این تقسیم بندی بار منفی در ذهن ایجاد نکند، افراد با سن ۷۰ تا ۷۴ سال را «سالمند جوان»، ۷۵ تا ۹۰ سال را «سالمند میانسال» و ۹۰ سال به بالا را «سالمندِ سالمند» می‌نامند.

براساس آمارهای موجود ۴۴۲ هزار و ۷۵۰ نفر از جمعیت استان مازندرن سالمند هستند و از این حیث رتبه دوم کشوری را داراست.

سالمندان به دلیل شرایط ویژه روحی، روانی و جسمانی خود به ۲ عنصر حیاتی و مهم "محبت و مراقبت" به طور اساسی و مداوم نیازمند هستند اما گاهی این نیازمندی از سوی خانواده و جامعه چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و این دوره از زندگی را برای کهنسالان به دورانی سخت و طاقت فرسا تبدیل می‌کند به طوری که خیلی از افراد از رسیدن به این دوره زندگی دچار ترس و دغدغه می‌شوند!

سالمندی فصلی برای به زندگی +فیلم

داشتن برنامه‌ریزی درست و سبک زندگی سالم می‌تواند به افراد کمک کند که در سالمندی با چالش های کمتری روبه‌رو شوند و دوران سالمندی را با موفقیت و شادی سپری کنند. شرکت در انجمن‌ها و خیریه‌ها به عنوان داوطلب، انجام کارهای هنری، باغبانی و ایجاد نقش‌های جدید مانند به کارگیری تجربه در زمینه آموزش به جوانان می‌تواند به رفع تنهایی آنان کمک کند.

اطرافیان سالمند باید گوش شنوایی برای شنیدن حرف‌ها و تجربه‌هایشان داشته باشند و مناسب سازی فضای زندگی، آموزش اعضای خانواده برای مراقبت از سالمند در کنار تدوین و اجرایی شدن سند ملی و تشکیل کمیته سالمندی از جمله راهکارهای بهینه سازی فضای زندگی این قشر از جامعه است که می‌تواند منجر به کاهش آزار روانی و افزایش تاب‌آوری آنان شود.

سالمندی فصلی برای به زندگی +فیلم

مازندران در شیب تُند پیری

طبق بررسی ها "در ۳۰ سال آینده ۴۰ درصد جمعیت مازندران سالمند خواهند بود"‌ جمله کلیدی و ترسیم کننده وضعیت جمعیت این خطه از شمال کشور که توسط مسوولان امر بیان شده است. در این پیوند رئیس رسانه قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی بابل می گوید مازندران یکی از استان‌هایی است که به سرعت در حال پیر شدن است و نرخ موالید در آن خیلی بالا نیست.

در حال حاضر مازندران جزو ۲ استان اول کشور از حیث پیری جمعیت است که به باور صاحبنظران با تداوم افول ازدواج و فرزندآوری و افزایش اقشار سالمند چالش های اجتماعی قابل توجهی طی چند دهه آینده گریبان‌گیر این دیار خواهد شد.

مازندران بعد از گیلان پیرترین استان کشور به شمار می رود و از سوی دیگر داده های آماری نهادهای متولی امر بیانگر این است که روند پیری جمعیت مازندران حدود سه دهه آینده آنچنان گریبانگیر این استان خواهد شد که در آنزمان چهره های پیر بیشتری به نسبت چهره های جوانان، نوجوانان و میانسال را در جامعه شاهد خواهیم بود.

سرعت پیری جمعیت مازندران هم اکنون آنچنان بالاست که میانگین های کشوری را در نوردیده است به طوریکه میانگین جمعیت سالمندی کشور حدود ۱۰ درصد است و این رقم در استان ۱۵ درصد است و متاسفانه مازندران در این حوزه جزو استان عنوان دار کشور به شمار می رود و با نگاهی به آمارهای موجود این مساله دور از ذهن نیست که ناقوس پیرترین استان های برای چند سال آینده مطمنا برای مازندران نواخته خواهد شد.

سالمندی فصلی برای به زندگی +فیلم

در همین حال با روند سریع سالمندی پیش رو در مازندران، این استان از نظر میزان زاد و ولد نیز وضعیت مطلوبی ندارد و داده های آماری و گفته های مسوولان ارشد استان نیز آن را تایید می کند

زیرساخت‌های لازم برای ارایه خدمات به سالمندان باید فراهم شود

استاندار مازندران با اشاره به افزایش جمعیت سالمندان در کشور و از جمله این استان، بر لزوم فراهم کردن زیرساخت های لازم برای ارایه خدمات مطلوبتر به سالمندان تاکید کرد و گفت: زمینه دسترسی سالمندان به خدمات شهری باید تسهیل شود و یکی از مواد مهم برای تحقق این مهم مناسب سازی معابر عمومی است.

یوسف نوری در جلسه شورای ساماندهی سالمندان و ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان، با بیان اینکه نگاه ترحم آمیز نسبت به اقشار مختلف جامعه نداریم، افزود: امروزه در بیشتر شاخص های تحلیل اجتماعی جهانی، بحث توجه به تمام اقشار جمعیت، از یک ارزش واحد برخوردار است.

وی با بیان اینکه برای حضور شهروندان در محیط جامعه می توان زمینه بهتری فراهم کرد، اظهار کرد: برای حضور سالمندان نیز شرایط باید بگونه ای مهیا شود تا امکان دسترسی آنان به کلیه خدمات تسهیل شود.

مقام عالی دولت در مازندران با مهم دانستن استفاده از تجربه سالمندان در بخش های مختلف، تصریح کرد: در بحث خیران، مدیریت زمان انجام شد و باید آن را تقویت کنیم و از تجربه های سالمندان نیز با هدف پیشبرد امور و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، به شکل مطلوب استفاده کرد.

نوری سرای محله در بوستان ها را مکان مناسبی برای نشست های سالمندان دانست و خاطرنشان کرد:‌ سالمندان تجارب ارزشمندی دارند و باید با تاخذ راهکار درست و اصولی و برنامه های نشاط آور، علاوه بر استفاده بهینه از ظرفیت آنان، باید از خمودگی این قشر نیز جلوگیری کرد.

سالمندی فصلی برای به زندگی +فیلم

استاندار مازندران با اشاره به ابلاغ سند راهبردی طرح محیط دوستدار سالمند، گفت: در این سند با همکاری تمام سازمان‌ها و نهادهای مرتبط و جامعه سالمندان در راستای بهره‌گیری از توان‌ها و ظرفیت های موجود، چشم انداز و راهبردهای متناسب با شهر دوستدار سالمند در افق ۱۴۱۰ تعریف و برنامه‌ریزی شده است.

نوری بیان کرد: این سند در سه بخش اصول شاخص‌ها و ضوابط فرایند برنامه راهبردی شهر دوستدار سالمند در ایران، برگزاری کارگاه‌های نحوه تهیه سند راهبردی شهر دوستدار سالمند در شهرهای ایران و شاخص های برنامه ریزی شهر دوستدار سالمند در ایران تهیه و تدوین شده است

در تقویم کشور از دهم مهر ماه هفته ملی "سالمند" نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha