ابتلا به جذام در کشور کمتر از ۱۰ مورد در سال است/ جذام کشنده نیست

تهران- ایرنا- مدیر کشوری برنامه کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیماری جذام کشنده نیست، گفت: سالهاست سالیانه کمتر از ۱۰ مورد جذام در کشور داریم و این بیماری کاملا قابل درمان است.

مهشید ناصحی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایرنا با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت برای ریشه کنی بیماری جذام در کشور اظهار داشت: درمان بیماری جذام بیماری رایگان است و سازمان جهانی بهداشت نیز به طور رایگان داروهای این بیماری را در اختیار کشورمان قرار می دهد.

یک بیماری با کمترین میزان سرایت

وی با توضیح بیماری جذام و اینکه برخی افراد از نام این بیماری واهمه دارند، تصریح کرد: جذام یک بیماری میکروبی است و جزو بیماری‌های واگیردار طبقه بندی می‌شود اما برخلاف تصور مردم، در بین بیماری‌های واگیر کمترین میزان سرایت را دارد.

این مسئول در وزارت بهداشت گفت: ۹۰ تا ۹۵ درصد جمعیت بشری و در نتیجه جامعه ایرانی به صورت ذاتی و ژنتیک در برابر این بیماری ایمن هستند؛ یعنی حتی در صورت تماس طولانی با مریض درمان نشده جذام هم، هرگز به این مرض مبتلا نمی‌شوند.

خیلی مهم است که این گزاره غلط در ذهن مردم بشکند که وقتی از چیزی خیلی می‌ترسند می‌گویند انگار طرف جذام دارد!ناصحی افزود: خیلی مهم است که این گزاره غلط در ذهن مردم بشکند که وقتی از چیزی خیلی می‌ترسند، می‌گویند انگار طرف جذام دارد!

وی گفت: تنها پنج تا ۱۰ درصد جامعه ممکن است استعداد ژنتیک ابتلا به این بیماری را داشته باشند؛ آنها هم باید تماس طولانی با یک بیمار درمان نشده جذام داشته باشند تا جذام بگیرند.

ناصحی تاکید کرد: سرایت جذام بسیار کم است و درمان آن هم ممکن است بین ۶ ماه تا یکسال طول بکشد. ولی نکته جالب این است که با اولین دوز دارو که بیمار جذامی دریافت می‌کند، میکروب جذام همان احتمال سرایت اندک خود را به دیگری از دست می‌دهد.

با دیدن یک لکه روی پوست به پزشک مراجعه نکنید

مدیر کشوری برنامه کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: میکروب این بیماری بسیار کند تکثیر می‌شود و اگر شخصی با یک بیمار جذامی درمان نشده مواجهه طولانی داشته و خود نیز استعداد ژنتیک ابتلا به این مرض را داشته باشد، ممکن است سه تا پنج یا حتی ۲۰ سال طول بکشد تا علائم بیماری در او ظاهر شود. علائم این بیماری نیز بسیار بی سر و صداست.

ناصحی درباره علائم این مرض گفت: ما خیلی وقت‌ها مایل نیستیم به جامعه بگوییم که جذام غالباً با یک لکه پوستی شروع می‌شود چرا که لکه پوستی در بسیاری از بیماری‌های پوستی دیگر هم شایع است. لذا در کشوری که تعداد مریض‌های جذامش در سال کمتر از ۱۰ نفر است، درست نیست که افراد با دیدن یک لکه پوستی روی بدن خود آشفته شوند و بخواهند به پزشک مراجعه کنند.

وی گفت: جذام با یک لکه پوستی بدون پوسته‌ریزی و خارش شروع می‌شود. یعنی اگر این لکه جایی از بدنتان باشد که نتوانید آن را ببینید ممکن است مدتها آن را داشته باشید ولی متوجه آن نشده باشید.

ناصحی تصریح کرد: جذام به آن شکلی که در جامعه به آن خوره گفته می‌شود، وقتی رخ می‌دهد که فرد سال‌هاست به آن مبتلاست و در نتیجه دچار معلولیت شده است. اخلاق پزشکی اجازه نمی‌دهد وگرنه ما بیماران جذامی را به شما نشان می‌دادیم که مثل من و شما کاملا سالمند.

ابتلا به جذام در کشور کمتر از ۱۰ مورد در سال است/ جذام کشنده نیست
جذام به آن شکلی که در جامعه به آن خوره گفته می‌شود وقتی رخ می‌دهد که فرد سال‌ها به آن مبتلا بوده و دچار معلولیت شده است

۹۰ تا ۹۵ درصد جمعیت بشری و در نتیجه جامعه ایرانی به صورت ذاتی و ژنتیک در برابر این بیماری ایمن هستند

میکروبی بسیار ضعیف که خارج از بدن می میرد

این مقام مسئول ادامه داد: میکروب جذام بسیار ضعیف است و خارج از بدن خیلی زود می‌میرد زیرا ساختارش طوری است که داخل سلول زنده می‌تواند به حیات ادامه دهد و خود را تکثیر کند.

وی گفت: تنها یک نکته درباره این مرض وجود دارد و آن این که وقتی یک بیماری خیلی کم می‌شود حتی پزشکان نیز ممکن است مهارتشان در تشخیص آن بیماری را از دست بدهند. خود من وقتی داشتم پزشکی می‌خواندم حتی یک مریض جذامی ندیدم.

ناصحی افزود: برای رفع این مشکل اقداماتی انجام داده‌ایم از جمله این که دستیارهای پوست وقتی دوره تخصص خود را می‌گذارنند یک دوره بیماری جذام را هم سپری کنند. همچنین آزمایشگاه‌هایی را داریم که کار تشخیصی جذام را انجام می‌دهند که آنها را به صورت ادواری بازآموزی می‌دهیم. یعنی سعی می‌کنیم مهارت عده‌ای را در این زمینه حفظ و به صورت مستمر آن را تقویت کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha