۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۸:۱۶
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85617712
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

روستاهای گلستان بر چرخگاه پیشرفت و آبادانی

۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۸:۱۶
کد خبر: 85617712
روستاهای گلستان بر چرخگاه پیشرفت و آبادانی
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- توجه به درست‌کردن زیرساخت‌ها در بخش‌های گوناگون (راه، آب، برق، گاز، تلفن، مدرسه و بهداشت) از سوی دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و خدماتی این استان شمالی پس از پیروزی انقلاب اسلامی سبب شد تا این سکونتگاه‌ها بر چرخگاه (مدار) پیشرفت و آبادانی قرار بگیرند.

به گزارش ایرنا، استان ۲ میلیون نفری گلستان که ۴۷ درصد جمعیت آن در ۹۳۶ روستای بالای ۲۰ خانوار دارای کُد شناسایی جای گرفته‌اند، بر اساس آمار دستگاه‌ها و نهادهای خدماتی وضعیت خوبی در برخورداری از خدمات و امکانات دارند.

بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی مناطق روستایی گلستان از برق، برخورداری ۹۹ درصدی از گاز طبیعی، بهره‌مندی اهالی ۹۰۰ روستا از راه آسفالت مناسب، پوشش ۹۹ درصدی روستاها از شبکه مخابرات و تلفن همراه و اینترنت، برخورداری ۷۵ درصدی از آب آشامیدنی سالم، بهره‌مندی ۸۰ درصدی روستاها از مدارس ایمن و برخورداری ۹۹ درصدی از خدمات بهداشتی بخشی از کارهای انجام در روستاهای این استان شمالی است.

بهسازی و آسفالت ۷۵۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی گلستان

در حوزه راه‌های ارتباطی گلستان و به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان طی سه سال گذشته افزون بر ۹۸ میلیارد ریال اعتبار برای بالابردن ایمنی و کیفیت راه‌های استان اختصاص یافته است.

عادل مصدقی افزود: در سه سال گذشته ۷۵۰ کیلومتر از راه های اصلی و فرعی گلستان بهسازی و آسفالت شده که ۱۸۵ کیلومتر آن در حوزه احداث راه روستایی بوده است.

بهره‌مندی ۹۹ درصد جمعیت روستایی گلستان از گاز طبیعی

به گفته مدیرعامل شرکت گاز گلستان از ۹۹۰ روستای واجد شرایط این استان برای بهره‌مندی از گاز طبیعی هم اکنون اهالی ۹۵۰ روستا از گاز برخوردار و به شبکه سراسری گاز پیوسته‌‍‌اند.

علی طالبی افزود: گلستان جزو پنج استان برتر کشور در پوشش و توزیع گاز و جزو استان‌هایی است که به همه نقاط آن گازرسانی شده است.

اختصاص ۱۲ هزار میلیارد اعتبار عمرانی به روستاهای گلستان

همچنین مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری گلستان هم از پرداخت ۱۱ هزار و ۹۶۰ میلیارد ریال اعتبار عمرانی به روستاهای استان طی سه سال گذشته خبر داده و گفته که این اعتبارات به حساب دهیاری‌ها برای اجرای طرح های عمرانی در روستاها واریز شده است.

سیدکمال محب‌حسینی افزود: از مجموع این اعتبارات، ۲ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال در سه ماه نخست امسال توزیع شده است.

روستاهای گلستان بر چرخگاه پیشرفت و آبادانی

وی همچنین از تحویل ۱۰ دستگاه خودرو حمل زباله و ۹ دستگاه ماشین‌آلات سنگین به روستاهای دارای دهیاری گلستان در مدت اشاره شده خبر داد و اضافه کرد: امسال هم ۷۸ دستگاه خودرو حمل زباله هر کدام به قیمت هفت میلیارد ریال در حال تحویل به دهیاری‌های استان است.

محب حسینی، اجرای یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع عملیات زیرسازی و آسفالت در ۵۰۰ روستا با مشارکت بنیاد مسکن، دیدوری (نظارت) بر ۴۸۶ پروژه روستایی، برگزاری ۶۳ جشنواره فرهنگ و اقتصاد روستا و کارگذاشتن ۲ هزار و ۴۶۲ دستگاه دوربین امنیت در ۴۸۸ روستا را از جمله کارهای دفتر امور روستایی استانداری گلستان در سه سال اخیر اعلام کرد.

اجرای طرح هادی یا عمران (بهسازی معابر) روستایی

طرح هادی یا بهسازی معابر روستایی با اهدافی از جمله ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها باتوجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی، رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا و بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا می‌شود.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی طرحی به‌عنوان طرح هادی روستایی وجود نداشت اما بعد از انقلاب برای هزار روستای بالای ۲۰ خانوار استان تهیه طرح شد و مرحله اول این طرح تاکنون در ۷۲۵ روستا در قالب اجرای جوی و جدول، زیرسازی و آسفالت، ایمن‌سازی و محوطه سازی راه‌ها نیز اجرا شده است.

روستاهای گلستان بر چرخگاه پیشرفت و آبادانی

داود خسروی، طرح هادی را شناسنامه روستا دانست که در آن بندهای ساخت و سازها، معابر و محدوده بافت روستا مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: بازنگری طرح هادی مناطق روستایی نیز هر ۱۰ سال یک‌بار متناسب با رشد جمعیت برای توسعه و تامین عادلانه امکانات و کمک به ماندگاری جوانان در روستا انجام می‌گیرد که هم اکنون ۵۵۷ طرح بازنگری شده است.

خسروی ادامه داد: هم اکنون شاخص برخورداری روستاهای گلستان از طرح هادی و اجرای آن ۷۸ درصد است که ۱۶درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

تامین قیر رایگان برای اجرای طرح هادی روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان همچنین گفت: در راستای اجرای طرح هادی از محل مشارکت دهیاری‌ها با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، قیر رایگان برای آسفالت معابر روستا در قالب «نهضت آسفالت معابر خاکی» تخصیص داده شده و از طریق آن یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع از معابر ۴۵۰ روستا با اعتبار سه هزار میلیارد ریال آسفالت شد.

خسروی ادامه داد: برای آسفالت معابر روستایی گلستان طی ۲ سال گذشته هفت هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع مختلف هزینه شده است.

در بحث آسفالت راه‌های روستایی در ۱۴ شهرستان‌ گلستان اقدامات خوبی درحال انجام است که به گفته فرماندار گالیکش امسال راه‌های ۱۵ روستای این شهرستان آسفالت خواهد شد.

محمدرضا میرنیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آسفالت راه‌های این روستاها توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و با مشارکت دهیاری‌ها از چند روز پیش با آسفالت راه‌های روستای فارسیان از توابع بخش مرکزی گالیکش به مساحت تقریبی سه هزار و ۵۰۰ مترمربع و با اعتبار پیش بینی شده ۲۰ میلیارد ریال آغاز شد.

وی اضافه کرد: عملیات زیرسازی و آسفالت روستاهای «قاسم آباد، اسماعیل آباد، کامران آباد، اسلام آباد، حسین آباد آخوندی، محمودآباد، کمال آباد، پزشکیان، تلوستان، سندیکا و گیلان تپه» از بخش مرکزی و روستاهای «ترجنلی، اجن قره خوجه و پاسنگ بالا» از بخش «لوه» این شهرستان به ترتیب انجام خواهد شد.

میرنیا ادامه داد: در مجموع حدود ۳۵ هزار مترمربع آسفالت در گذرگاه‌های ۱۵ روستای ذکر شده گالیکش تا پایان فصل پاییز امسال ریخته خواهد شد.

روستاهای گلستان بر چرخگاه پیشرفت و آبادانی
آسفالت معابر روستای فارسیان گالیکش

همچنین مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گالیکش هم به ایرنا گفت: پیمانکار آسفالت ۱۵ روستای این شهرستان انتخاب شده که به مرور عملیات زیرسازی و آسفالت راه‌ها را انجام خواهد داد.

سیدقربانعلی میر افزود: اعتبار پیش بینی شده برای عملیات زیرسازی و آسفالت راه‌های ۱۵ روستای گالیکش ۱۰۵ میلیارد ریال و از منابع اعتباری سال ۱۴۰۲ بنیاد مسکن است.

وی بابیان اینکه بخشی از عملیات زیرسازی راه‌های روستایی با مشارکت دهیاران انجام می‌شود، اضافه کرد: تکمیل عملیات زیرسازی راه‌ها و ۱۰۰ درصد انجام عملیات آسفالت راه‌های روستایی برعهده بنیاد مسکن است.

میر ادامه داد: هم اکنون عملیات آسفالت راه‌های روستای فارسیان درحال انجام است و زیرسازی چهار روستای دیگر هم که انجام شده، رفته رفته آسفالت خواهد شد.

مدیر بنیاد مسکن گالیکش که شهرستان همجوار مینودشت نیز درحوزه فعالیت این اداره است همچنین یادآور شد: سال گذشته نیز کار زیرسازی و آسفالت ۱۲ روستای گالیکش انجام شد.

وی افزود: برنامه بنیاد مسکن گالیکش برای زیرسازی و آسفالت راه‌های روستایی گالیکش از محل اعتبارات ۱۴۰۳ تعداد ۱۲ روستا است که به مدیران استان پیشنهاد شده است.

میر اضافه کرد: گالیکش ۵۸ روستا دارد که پیش از این طرح هادی در ۹۱ درصد روستاهای این شهرستان اجرا شده و اکنون کار زیرسازی و آسفالت آن در دستور کار قرار دارد.

طرح مقاوم سازی مسکن روستایی

مقاوم سازی مسکن روستایی یکی دیگر از اقدامات عمرانی در روستاهاست که به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان هم اکنون از ۲۲۸ هزار خانه روستاهای استان حدود ۱۰۰ هزار واحد آن از استانداردهای لازم برای سکونت برخوردار نیستند که باید با همراهی مالکان آنها مقاوم شوند.

روستاهای گلستان بر چرخگاه پیشرفت و آبادانی

داود خسروی افزود: طرح ملی مقاوم سازی مسکن در مناطق روستایی و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر از سال ۱۳۸۴ در کشور و استان گلستان با نظارت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درحال انجام است.

وی اضافه کرد: گلستان یکی از استان‌های پیشرو در این طرح ملی است و از سال ۸۴ تاکنون در مجموع افزون بر ۸۷ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر استان را با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی، نوسازی و مقاوم کرده است.

استان شمالی و مرزی گلستان ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha