۱۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۲۴
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85617770
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

افزون‌ بر ۴۰ گونه جانوری در معرض تهدید در کردستان وجود دارد

سنندج- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: افزون بر ۴۰ گونه جانوری در معرض خطر تهدید و  انقراض در استان وجود دارد که در این بین چهار گونه دارای وضعیت بغرنج‌تری هستند.

به گزارش ایرنا، اقبال حمیدی روز شنبه در نشست با جمعی از خبرنگاران استان که به مناسبت روز جهانی حیوانات(سوم اکتبر) برگزار شد، اظهار کرد: این روز به منظور شناساندن گونه های در خطر انقراض در کنوانسیون زیست شناسان در سال ۱۹۳۱ میلادی تعیین شد.

وی افزود: در استان کردستان بیش از ۴۰ گونه جانوری در معرض خطر تهدید و انقراض قرار دارند که در این میان گونه‌های پلنگ، خرس قهوه‌ای، سمندر آتشین و سمندر خال زرد کردستانی در وضعیت بغرنج‌تری قرار دارند.

حمیدی با اشاره به اینکه تنوع زیستی به سرعت در حال کاهش و این امر به طور مستقیم و غیرمستقیم ناشی از فعالیت‌های انسانی است، افزود: اکوسیتم‌های طبیعی زمین به‌طور عمده توسط انسان تغییر داده شده است و بعضی تا سر حد نابودی تخریب شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: نظم موجود در چرخه‌های زیست، زمین و شیمیایی به هم خورده و فرسایش خاک‌ حاصلخیز شدت گرفته و اقلیم در حال تغییر است.

حمیدی بیان کرد: تعداد زیاد و نامعلومی از گونه‌های جانوری منقرض شده‌اند و جمعیت بسیاری از حیوانات کاهش یافته و در معرض انقراض قرار دارند، همچنین بسیاری از حیوانات برای ادامه حیات خود نیاز به مداخله انسان دارند.

پرندگان بیشترین گونه جانوری در اکوسیستم‌های آبی و خشکی کردستان

افزون‌ بر ۴۰ گونه جانوری در معرض تهدید در کردستان وجود دارد

وی ادامه داد: در کردستان تاکنون بیش از ۴۵۷ گونه مهره‌دار شناسایی شده است که در این میان پرندگان با ۳۱۱ مورد بیشترین تعداد گونه و دوزیستان با هفت گونه کمترین تعداد را دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان یادآور شد: پستانداران ۴۷ گونه، خزندگان ۳۸ گونه و ماهیان ۵۴ گونه جمعیت مهره داران استان را تشکیل داده‌اند.

حمیدی اظهار کرد: وجود گونه‌های منحصربه‌فردی همچون قوچ و میش، کل و بز، کفتار، گربه وحشی، سمندر خال زرد کردستانی، سمندر آتشین، پلنگ، خرس قهوه‌ای، عقاب طلایی، انواع مرغابی، سنجاب درختی و سنجاب زمینی غنای تنوع زیست استان را نشان می‌دهد.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha