بازگشت دوباره ریزگردها به خراسان‌شمالی؛ هوای بجنورد ناسالم شد 

بجنورد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: افزایش گرد و غبار در آسمان بجنورد سبب شد تا کیفیت هوا با شاخض ۱۱۳ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرد.

رضا شکاریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اگرچه تیغ بیابان بزرگ "قره قوم" ترکمنستان در همسایگی خراسان شمالی و نیز ریزگردهای مرز غربی کشور به مراتب تیزتر از خشکسالی است ولی کاهش بارندگی سال های پیاپی در استان سبب شده تا کانون های گرد و غبار این خطه از کشور افزایش یابد.

به گفته وی؛ شاخص کیفی هوای بجنورد روز گذشته نیز ۹۱ و در آستانه ناسالم برای گروه های حساس ثبت شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کیفیت هوای خراسان شمالی در چهار شهر بجنورد، شیروان، اسفراین و جاجرم قابل سنجش است.

به گزارش ایرنا، بیابان قره قوم ترکمنستان که از آن به عنوان بزرگترین کویر شنی جهان نام برده می شود، حکایت های خوش و ناخوش برای این کشور و استان های خراسان شمالی و رضوی دارد.

بیابان قره قوم که از واژه ترکی- ترکمنی به معنای شن سیاه گرفته شده افزون بر ۷۰ درصد از خاک ترکمنستان همسایه شمالی کشورمان را در بر گرفته است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر بجنورد و وجود کوه در اطراف شهر، ماندگاری هوا در آسمان این شهر بیشتر و در صورت آلودگی هوا حل مشکل سخت تر است.

در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر در شمال شرق کشور واقع است که ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha