تیمار و رهاسازی ۵۲ گونه حیات وحش در ایلام + فیلم

ایلام - ایرنا - رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: ۵۲ گونه‌ مختلف حیات وحش طی پنج ماهه ابتدایی سال جاری، در این استان تیمار و رهاسازی شده است.

"اکبر محمدزاده" روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: عمده این وحوش پرندگان شکاری نظیر شاهین، عقاب، قرقی، جغد، قوش و سارگپه همچنین اردک وحشی سرسبز، بوتیمار، جوندگان، افعی و لاکپشت بوده‌اند.

وی افزود: بیشتر این جانوران به علل‌هایی چون تصادفات جاده‌ای، برخورد با تیرهای چراغ برق یا ساختمان‌های بلند، خستگی مفرط ناشی از پرواز طولانی (برای پرندگان مهاجر) و شکار توسط شکارچیان آسیب دیده‌اند.

محمدزاده یادآور شد: همه این گونه‌ها بعد از بهبودی کامل حاصل از تیمار و مراقبت‌های درمانی توسط دامپزشکان در زیستگاه‌های خود رهاسازی شده‌اند.

وی ادامه داد: در پنج ماهه نخست امسال همچنین ۷۴ مورد تلفات جاده‌ای وحوش گزارش شده که بیشتر این مرگ و میرها در گونه‌های شغال و روباه بوده است.

محمدزاده از مردم به ویژه جوامع محلی روستایی و عشایری و دامداران خواست در صورت مشاهده جانواران وحشی آسیب دیده یا بیمار و یا تلف شده مورد را به ادارات محیط زیست و محیط‌بانان اطلاع دهند.

وی تاکید کرد: مردم در صورت مواجه با جانور وحشی بیمار یا آسیب دیده از مداوای حیوان در خانه خودداری و جانور را تحویل محیط زیست دهند تا در مرکز تیمارداری با حضور دامپزشکان متخصص روند مداوای گونه آسیب دیده پیگیری و انجام شود.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: شماره تماس‌های ۳۳۳۳۸۲۸۶ و ۳۳۳۳۱۸۰۴ و سامانه ۱۵۴۰ اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام آماده دریافت هرگونه اطلاعات و اخبار مربوط به حوزه محیط زیست است.

به گزارش ایرنا، در استان ایلام تاکنون افزون بر هزار گونه گیاهی، ۴۶ گونه پستاندار، بیش از ۲۰۰ گونه پرنده، ۴۱ نوع ماهی و انواع آبزی، ۵۹ گونه خزنده و چهارگونه دوزیست شناسایی و ثبت شده و زیستگاه‌های استان ایلام در فصول بهار و زمستان پذیرای پرندگان مهاجر زیادی است.

از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون ۷۰۰ هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده است.

بیش از هفت درصد مساحت کل استان را عرصه‌های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل داده است که از این مقدار ۱۴۳ هزار هکتار را مناطق حفاظت شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha