مرحله چهارم مرمت حمام تاریخی مامونیه آغاز شد

ساوه - ایرنا - رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرندیه از آغاز مرحله چهارم مرمت حمام تاریخی مامونیه در این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش ایرنا، زهرا رنجبر روز شنبه با اعلام این خبر به رسانه ها اظهار کرد: مرحله چهارم مرمت این بنای متعلق به دوره قاجاریه با پنج میلیارد و ۳۹۰ میلیون ریال آغاز شده است که در این مرحله احداث کانال دفع رطوبت در ضلع جنوبی بنا و اجرای دیوار حفاظتی در ضلع شمالی در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: سال گذشته نیز بام این حمام تاریخی سبک‌سازی و با اجرای عایق رطوبتی سطح بام، آجر فرش شد و بازسازی اندود جداره‌های گرمخانه، جمع آوری مصالح موجود کف گرمخانه از دیگر اقدامات انجام یافته است.

به گفته رنجبر، این اثر تاریخی بعد از تکمیل و مرمت به عنوان بازارچه و کارگاه صنایع‌دستی برای هنرمندان شهرستان زرندیه فعالیت خواهد کرد.

بنای حمام تاریخی مامونیه با وسعت ۸۶۹ متر مربع در مرکز و بافت تاریخی شهر مامونیه و در ضلع شمالی بقعه سید منصور واقع شده است.

این بنا متعلق به دوره قاجاریه بوده و از دو بخش شرقی (حمام زنانه) و بخش غربی (حمام مردانه) تشکیل شده است و همانند اغلب حمام‌های عمومی و قدیمی ایران شامل فضاهایی چون سربینه، گرمخانه، خزینه و بخش‌های خدماتی است.

سربینه حمام در هر دو بخش زنانه و مردانه دارای چهار رختکن بوده و فرم‌ معماری بنا به صورت طاق و تویزه و گنبد و با مصالح آجر، گل و گچ اجرا شده است.

فضای داخلی بنا فاقد هرگونه تزیینات است، ‌این بنا به شماره ۲۳۰۸ در ۲۵ آبان ماه ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

شهرستان زرندیه با ۸۰ هزار نفر جمعیت در شمال استان مرکزی واقع شده است، زرندیه وسیع ترین شهرستان این استان محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha