بهره برداری از پروژه مرمت و بازآفرینی مسیر گردشگری روستای تاریخی فهرج

یزد - ایرنا - با اتمام عملیات اجرایی پروژه مرمت و بازآفرینی مسیر گردشگری و گذر فرهنگی روستای تاریخی فهرج شهرستان یزد و بهره برداری از این پروژه با حضور جمعی از مسئولان و شهروندان فهرجی در پنجشنبه شب نوزدهم مهرماه، مقدمات ثبت جهانی این روستا فراهم شده است.

به گزارش ایرنا ، معاون امور عمرانی استاندار یزد پنجشنبه شب در آیین بهره برداری از پروژه مرمت و بازآفرینی مسیر تاریخی و گذر فرهنگی روستای فهرج گفت: نزدیکترین جنبه فرهنگ به فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی، فرهنگ بکر مناطق روستایی است، زیرا عناصر فرهنگی در این مناطق دست نخورده باقی مانده و به نسبت مناطق شهری کمتر دچار تغییر شده است .

محمدجواد ابوالحسینی افزود: میراث جامعه میراث تمدنی، مردمی و فرهنگی است که سینه به سینه حفظ و به نسل حاضر منتقل شده است و حفظ و نگهداری این میراث اهمیت فراوانی دارد.

بهره برداری از پروژه مرمت و بازآفرینی مسیر گردشگری روستای تاریخی فهرج

وی با تشریح اقداماتی که برای احیاء و بازآفرینی مسیر گردشگری و گذر فرهنگی روستای تاریخی فهرج انجام شده است، بخش قابل توجهی از این مهم را همت مردم روستا به ویژه بانوان عنوان کرد و ادامه داد: بیش از ۴۰ میلیارد ریال برای بازآفرینی مسیر تاریخی و گردشگری فهرج هزینه شده است و اقداماتی مانند ساخت اورژانس برای این روستا نیز آغاز شده که پس از تکمیل ساختمان یک دستگاه آمبولانس از طرف دانشگاه علوم پزشکی یزد به این مجموعه اهدا می شود.

ابوالحسینی ادامه داد: بخشی از هزینه‌های مرکز جامع سلامت این روستا نیز با همکاری خیرین روستا تامین شده و با پایان محوطه سازی و دیوارکشی آن با همکاری دهیاری و بخشداری، این مرکز نیز بزودی راه اندازی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد نیز در آیین بهره برداری از مسیر گردشگری روستای فهرج، همراهی مردم در اجرای این طرح را نقطه قوت اقدامات انجام شده، عنوان کرد و گفت: اقدامات عمرانی و زیرساختی که در روستای تاریخی فهرج انجام شده در کشور زبانزد است و به عنوان یک الگو معرفی می شود.

سیدمحمدرستگاری با بیان اینکه فعالیت‌های بانوان در بازارچه تاریخی یزد این روستا باید تداوم داشته باشد، افزود: این مکان باید به بازارچه دائمی فروش محصولات بومی و محلی تبدیل شود و با حضور گردشگران داخلی و خارجی برای بانوان روستا درآمدزا باشد.

ناظر مرمت و ساماندهی روستای تاریخی فهرج یزد گفت: مسیر گردشگری روستای فهرج از حسینیه چهارده معصوم و مسجد جامع تاریخی این روستا آغاز شده و پس از گذشتن از حمام تاریخی، بازارچه و حسینیه تاریخی به بومگردی این روستا ختم می شود.

نجمه نادری افزود: در این روستا تاکنون اقدامات زیرساختی نظیر کف سازی کوچه ها، استحکام بخشی دیواره های خشت و گلی، احداث ناودان در قسمت های آسیب پذیر در هنگام بارندگی، احداث سرویس بهداشتی، نصب تابلوهای راهنما، مناسب سازی مسیر برای معلولان و سالمندان، روشنایی معابر و نورپردازی مسیر گردشگری انجام شده است.

بهره برداری از پروژه مرمت و بازآفرینی مسیر گردشگری روستای تاریخی فهرج

وی ادامه داد: تاکنون ۶۰ درصد اقدامات مرمتی و ساماندهی بافت تاریخی روستای فهرح انجام شده و مرمت کتابخانه، مرمت پشت بام مسجد جامع و احداث سه مغازه در امتداد بازارچه برای بانوان روستا از اقداماتی است که در ادامه انجام می شود.

اجرای سرود کودکان روستای فهرج، اجرای تئاتر خیابانی توسط گروه بومی منطقه و تجلیل از عوامل اجرایی مرمت و بهسازی روستای فهرج و رسانه ها از جمله برنامه های مراسم رونمایی از مسیر گردشگری روستای تاریخی فهرج بود.

بهره برداری از پروژه مرمت و بازآفرینی مسیر گردشگری روستای تاریخی فهرج

روستای تاریخی و هدف گردشگری فهرج شهرستان یزد در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و بر اساس شاخص‌های جاذبه، زیرساخت، زنجیره ارزش و پایداری روستا، با رتبه ۲ ملی به‌عنوان یکی از هشت کاندیدای ایران، در پروژه بهترین روستاهای جهانی گردشگری سال ۲۰۲۴ میلادی برای معرفی به سازمان جهانی گردشگری انتخاب شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha