۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۸:۱۵
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85618855
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۴۴۰ کودک مضطرب در همدان شناسایی و به مراکز مشاوره معرفی شدند

همدان-ایرنا- معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی همدان گفت: هزار و ۵۰۰ کودک پنج تا ۶ ساله طی نیمه اول سال جاری در طرح غربالگری اضطراب مراکز مثبت زندگی بهزیستی این استان شرکت کردند که از این تعداد ۴۴۰ کودک مضطرب شناسایی و برای دریافت خدمات مشاوره به مراکز مربوطه شدند.

سیاوش رهبر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این کودکان مضطرب در ۴۶ مرکز مثبت زندگی غربالگری شده و ۴۰۲ نفر برای دریافت خدمات به مراکز مشاوره معرفی شدند.

وی، آمار کودکان شناسایی شده با علایم اضطراب در استان را نگران کننده اعلام کرد و افزود: طرح غربالگری اضطراب از سال ۹۳ برای کودکان پنج تا ۶ ساله با هدف شناسایی و ارجاع زودهنگام برای مداخله تخصصی و افزایش اطلاعات والدین درخصوص پیشگیری از اضطراب کودکان به صورت رایگان در سراسر مراکز مثبت زندگی به صورت سیار و ثابت برگزار می شود.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان، هدف از اجرای این طرح را ورود به هنگام در راستای تشخیص به موقع اختلالات اضطرابی کودکان پنج تا ۶ ساله و درمان در سن طلایی دانست و یادآور شد: با کمک والدین و مربیان کودکان می توان با تشخیص به موقع و درمان به هنگام، از پیشرفت اضطراب در کودکان جلوگیری به عمل آورد تا آنها زندگی طبیعی داشته باشند.

رهبر افزود: اضطراب، شایع ترین اختلال در دوران کودکی محسوب می شود که اگر مورد بی توجهی و نبود تشخیص به موقع و درمان تا سن نوجوانی و بزرگسالی قرار نگیرد، می تواند پیامدهای بسیار ناگواری در روابط اجتماعی و شغلی فرد و بروز رفتارهای اجتنابی و افسردگی داشته باشد.

وی با بیان عملکرد سه ساله گذشته در این زمینه، یادآور شد: تست غربالگری اضطراب در سال ۱۴۰۰ برای هزار و ۳۸۳ کودک، در سال ۱۴۰۱ برای سه هزار و ۱۳۹ کودک و در سال گذشته نیز برای هزار و ۳۸۰ کودک همدانی انجام شد.

۴۴۰ کودک مضطرب در همدان شناسایی و به مراکز مشاوره معرفی شدند

اضطراب از شایع‌ترین اختلالات روانی است

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان، اضطراب را از شایع‌ترین اختلالات روانی برشمرد و افزود: بنابراین از هر پنج کودک یک نفر اضطراب را تجربه می‌کند اما اکثریت آن‌ها برای درمان به متخصصان سلامت روانی ارجاع نمی‌شوند.

رهبر گفت: کودکان پنج تا ۶ سال که امسال به مراکز تخصصی ارجاع شدند چهار جلسه از خدمات مشاوره در قالب یاری برگ (تخفیف تعرفه مشاوره) و نیز خدمات مشاوره حضوری در حوزه اختلالات اضطراب بهره مند شدند.

وی ادامه داد: شناسایی زودهنگام و پیشگیری از آسیب‌های بعدی،آگاه سازی و حساس سازی والدین در این مورد و درمان اضطراب کودک از نقاط قوت این طرح به شمار می‌رود که پیش زمینه بهبود روابط کودک در خانواده است.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان اظهار کرد: اختلال اضطراب در کودکان به دلایل مختلف از جمله ناسازگاری والدین با همدیگر در منزل، سخت‌گیری و کنترل بیش از حد کودکان توسط والدین و توجه بیش از حد به کودکان و عدم استقلال آنان ایجاد می شود که اگر مورد توجه قرار نگیرد تا سن بزرگسالی هم ادامه می یابد.

۴۴۰ کودک مضطرب در همدان شناسایی و به مراکز مشاوره معرفی شدند

رهبر افزود: اختلالات اضطراب بسیاری اوقات با فرآیند رشد طبیعی کودک اشتباه گرفته شده و مانع تشخیص و مداخلات به موقع می‌شود.

وی ادامه داد: اختلال اضطراب کودکی پدیده‌ای گذرا نبوده و در صورت بی توجهی و درمان نشدن تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه می یابد و موجب افت عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی فرد و یا منجر به افسردگی و سوء مصرف مواد مخدر می شود.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان همدان اظهار کرد: در حال حاضر سازمان بهزیستی استان با ارائه خدمات گسترده، نقش عمده‌ای در تعدیل فضای روانی و اجتماعی جامعه، ارتقای دسترسی به خدمات سلامت روان و تقویت شاخص‌های سلامت روانی اجتماعی ایفا کرده است.

رهبر همچنین یادآور شد: سازمان بهزیستی به عنوان یکی از متولیان اصلی سلامت اجتماعی در جامعه از طریق نیروهای متخصص روانشناس و مشاور خدمات مشاوره و امور روان‌شناختی را در مراکز دولتی و صدای مشاور (۱۴۸۰) به جامعه ارایه می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha