فناوری‌های نوین بدون شک بر هنر نیز تأثیر گذاشته است

تهران- ایرنا- در بیانیه هیات داوران جشنواره مجازی کارتون مطرح کردند: فناوری‌های نوین بدون شک بر هنر نیز تأثیر گذاشته و افق خلاقیت را گسترش و قابلیت دسترسی را افزایش داده است. فناوری بدون شک فرهنگ را هم دستخوش تغییر قرار خواهد داد. و اگر ما خط مشی و هویت فرهنگی خود را نتوانیم به درستی در این عصر و از طریق ابزارهای فناوری انتقال دهیم با چالش های فرهنگی متعددی رو به رو خواهیم شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بیانیه هیات داوران جشنواره مجازی کارتون آمده است: هنر، حقیقت است و فرهنگ زیربنای ارزش های یک سرزمین را تشکیل می‌دهد؛ در حالی که طی سالیان گذشته ارزش‌های ما غبار آلود شده است اما فرهنگ ایرانی همچنان نوری از اخلاق و هویت مشترک کشور عزیزمان را به دوش می‌کشد، و هرآنچه که نیاز انسان ایرانی برای پیوند بایکدیگر است را در خود دارد. هنگامی که فرهنگ قدرت انتقال خود را به نسل آینده از دست می‌دهد، تمامی سطوح یک جامعه با گسست مواجه می‌شود. و قطعا این گسست‌ها زیر سوال بردن اصالت یک جامعه و فراموشی هویت ملی و ارزش ها ملی را به بار خواهد آورد. میراث داری فرهنگی وظیفه ی وظیفه همه ی ما است و امروزه دردسترس ترین مسیر انتقال فرهنگ و هنر به نسل جوان فضای مجازی است.

فناوری‌های نوین بدون شک بر هنر نیز تأثیر گذاشته و افق خلاقیت را گسترش و قابلیت دسترسی را افزایش داده است. فناوری بدون شک فرهنگ را هم دستخوش تغییر قرار خواهد داد. و اگر ما خط مشی و هویت فرهنگی خود را نتوانیم به درستی در این عصر و از طریق ابزارهای فناوری انتقال دهیم با چالش های فرهنگی متعددی رو به رو خواهیم شد. هیچ راهی نیست جز بهره گیری از قابلیت های فناوری های نوین برای بهبود ساختارهای فرهنگی و هنری.

متاسفانه این ذهنیت وجود دارد که هنر و فناوری دو نظام ارزشی در تقابل باهم هستند، که اشتباه ست. هنرها در هر شرایط پیشرفت و تکنولوژی زنده مانده اند و به رشد یکدیگر کمک کرده اند. رشد تکنولوژی می تواند در خدمت هنر باشد و با استفاده از خلاقیت و قدرت هنری انسان، ناممکن‌هایی را که تا کنون دست نیافتنی بودند، به واقعیت تبدیل کنند. با توجه به نیازهای زندگی امروزی، نادیده گرفتن تکنولوژی غیر ممکن است و می بایست حداقل تحولات آن را به خوبی نظاره گر بود.

هدف از این جشنواره؛ استفاده از فضای مجازی به عنوان ابزار موثر برای انتقال مفاهیم مورد تاکید در حوزه فرهنگ سازی و سواد فضای مجازی است و هدف دیگر حفظ، اعتلا و ارتقای موقعیت کارتون و کاریکاتور در کشور عزیزمان ایران است.

هیات داوران جشنواره مجازی کارتون، ضمن تقدیر ویژه از حمایت های رییس محترم مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی سعید پورابوالقاسم و جمال رحمتی دبیر هنری جشنواره و تمام همراهان و تلاشگران عرصه کارتون و کاریکاتور ایران؛ توصیه های زیر را ارائه و پیشنهاد می‌کند:

۱ـ برگزاری سالانه و منظم دوره های بعدی جشنواره.

۲- برگزاری ورکشاپ های مرتبط با شرح وظایف مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و کمک به اعتلای فرهنگ و هنر در فضای مجازی.

۳- انتشار مجموعه آثار کارتونیست ها و کاریکاتوریست های ایرانی با موضوع فضای مجازی و فن آوری های نوین.

بنا بر این گزارش، هیات داوران جشنواره مجازی کارتون را احمد عربانی، جواد علیزاده و هادی حیدری تشکیل دادند و برگزیدگان این دوره از جشنواره نفر اول؛ سالار عشرت‌خواه، نفر دوم؛ مهدی عزیزی و نفر سوم؛ فرج محمدی بودند. در این دوره ۳ نفر نیز شایسته تقدیر اعلا م شدند که اسامی آنها محمود نظری، علی میرایی و سعید صادقی بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha