حداد عادل: معلم روح آموزش و پرورش است

۱۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۳۴
کد خبر: 85619006
حداد عادل: معلم روح آموزش و پرورش است

تهران- ایرنا- رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: معلم تنها عنصر ذی‌شعور و ذی روح در آموزش و پرورش است و مانند روح در تن است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، غلامعلی حداد عادل روز یکشنبه در آیین استقبال از نو دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با بیان این مطلب اظهار کرد: اول مهر امسال، پنجاه و نهمین سال معلمی خود را آغاز کردم.

وی افزود: فرق میان معلمی و شغل‌های دیگر این است که شما با جان و خرد و روح و دل سر و کار دارید. موضوع شغل شما جان و دل انسان است و خدا به خلقت آن افتخار می‌کند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خطاب به دانشجومعلمان ادامه داد: به شغل خود افتخار کنید و به آن عشق بورزید چرا که معلم تنها عنصر ذی‌شعور و ذی روح در آموزش و پرورش است و مانند نقش روح در تن است.

حداد عادل یادآور شد: بهترین خدمت این است که شما دانشجو معلمان همت کنید و در این دوره ۴ ساله خود را برای یک دوره معلمی طولانی آماده کنید.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان باید طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی توسعه پیدا کند، گفت: اگر ما در این دانشگاه نقص داشته باشیم، دانشگاه‌های دیگر هرگز موفق و موثر نخواهند بود.

اختلاف قابل توجه میانگین معدل دانشجومعلمان با پذیرفته‌شدگان سایر دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز در این آیین گفت: امسال معدل میانگین پذیرفته‌شدگان دانشگاه فرهنگیان، سه نمره بالاتر از پذیرفته‌شدگان در سایر دانشگاه‌هاست.

رجبعلی برزویی اظهار کرد: امسال ۲۷ هزار دانشجو معلم در رقابت با ۶۰۰ هزار نفر پذیرفته شده‌اند.

وی با بیان اینکه فراهم کردن بهترین شرایط برای دانشجو معلمان وظیفه ماست، افزود: در حوزه علم و نرم‌افزار کمبودی نداریم اما ممکن است که از نظر فیزیکی کسری داشته باشیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه امسال حدود ۷۰۰ عضو هیات علمی جدید برای دانشگاه جذب کردیم، گفت: ۶ ساحت تربیتی در سند تحول بنیادین عنوان شده است، بنابراین دانشجو معلمان باید اول این ۶ ساحت را بیاموزند تا بتوانند به دانش آموزان آموزش دهند.

برزویی ادامه داد: اگر دانشجو معلمان درست عمل کنند، نسل‌های آینده هم به درستی پیش می‌روند، بنابراین تکلیف شرعی و عرفی ماست که ظرفیت‌های مناسبی ایجاد شود.

پیشرفت‌های کشور حاصل پرورش و تلاش معلمان است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پرورش افراد توانمند و با استعداد و در نتیجه پیشرفت کشور، حاصل تلاش و پرورش معلمان است.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه نیز در آیین استقبال از نو دانشجومعلمان در سخنانی اظهار کرد: تاریخ معاصر ایران و جهان باید خوانده شود و استعمار انگلیس علیه هند را جوانان باید بدانند که چگونه در کشورهای اسلامی تفرقه ایجاد کرد.

وی افزود: در گذشته تحریم آنقدر گسترده بود که در برخی از عملیات‌ها لباس‌های نظامی موجود نبود، زنجیر برای بستن پلاک‌ها نداشتیم و حتی سیم خاردار به ما نمی‌فروختند، اما امروز همه تجهیزات را داریم و باید قدر اقتدار امروز را بدانیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اقتدار موشکی، پدافند و ماهواره‌ای امروز حاصل تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی است و همه این تسلیحات در داخل کشور ساخته شده است.

حجت الاسلام خسروپناه با تاکید بر اینکه اگر معلمان این افراد نخبه و با ظرفیت را تربیت نمی‌کردند، امروز به این پیشرفت در عرصه‌های مختلف علمی نمی‌رسیدیم، این اقتدار تعلیم و تربیت کشور است، گفت: دانشگاه فرهنگیان قطب تعلیم معلم کشور است.

وی با اشاره به اینکه همه معلمان باید با گذراندن دوره تحصیل در دانشگاه فرهنگیان وارد کلاس‌های درس شوند، یادآورشد: تعلیم و تربیت کشور باید خرد محور و حکمت بنیان باشد، چراکه هیچ صفتی در دنیا به اندازه حکیم به خداوند داده نشده است.

حجت‌الاسلام خسرو پناه با بیان اینکه پیشرفت تعلیم و تربیت در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد، ادامه داد: مصوبه‌هایی در یکسال اخیر برای دانشگاه فرهنگیان تصویب شد که از این میان جذب استعدادهای برتر سایر دانشگاه‌ها برای معلمی، هیات مرکزی جذب مستقل برای دانشگاه فرهنگیان و سیاست‌ها و ضوابط این دانشگاه مهم‌ترین این مصوبه‌هاست.

وی عنوان کرد: در راستای رشد دانشگاه فرهنگیان همین مسیر ادامه پیدا می‌کند، تجربه تمدن اسلامی نشان داده است که هر کسی در مسیر تمدن توحید محور باشد، خدا به او اخلاص می‌دهد از این رو باید در بینش، منش و کنش توحید داشته باشیم.

در زمان حاضر ۷۸ هزار و ۲۲ دانشجو و ۸۰۳ عضو هیات علمی و استاد در  دانشگاه فرهنگیان مشغول فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha