۵۰ هزار دریانورد در پهنه دریایی هرمزگان فعالیت دارند

بندرعباس - ایرنا - مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: تعداد دریانوردان ثبت شده جدید در فهرست دریانوردان رسمی هرمزگان از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، ۱۵ هزار نفر بوده که با احتساب این آمار درحال حاضر ۵۰ هزار دریانورد رسمی در پهنه دریایی این استان فعالیت می‌کنند.‌

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، حسین عباس‌نژاد روز یکشنبه با اشاره به اقدامات انجام ‌گرفته از نظر توانمندسازی و استفاده دریانوردان داخلی در ناوگان دریایی استان اظهارکرد: تا سال ۱۳۹۹ دریانوردان شاغل در هرمزگان ۳۵ هزار نفر بود؛ درحالی که تنها در سه ساله اخیر ۱۵ هزار گواهینامه دریانوردی در استان صادر شده است.

وی با بیان اینکه شرکت در آزمون‌ها برای دریافت گواهینامه به‌دلیل گستردگی مرز دریایی و ساحلی هرمزگان هزینه‌هایی را متوجه دریانوردان می‌کرد، گفت: با تلاش‌های گسترده و همچنین تمرکززدایی از تهران و مرکز استان اقداماتی از نظر کاهش هزینه‌ها و سرعت دادن به روند ارائه خدمات اثربخش بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، بروزرسانی سامانه امور دریانوردان، ایجاد ۲ مرکز شبیه سازی در بندرعباس، ایجاد هفت اتاق دود استاندارد، برگزاری دوره و آزمون افسر دومی نامحدود برای نخستین بار در سطح استان و راه‌اندازی مرکز آزمون‌های دریانوردی در بندرلنگه را از مهم‌ترین اقدامات در این بخش عنوان کرد.

وی، برگزاری دوره‌های آموزشی همچون قایقرانی و ناخدای کمتر از ۱۲ متر در محل سکونت صیادان از جمله در مناطق دور از مرکز استان مانند بندر مقام بندرلنگه و شیو پارسیان را بخش دیگری از اقدامات انجام شده در این حوزه برشمرد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ادامه داد: در گذشته دریانوردان برای شرکت در دوره‌ها و برگزاری آزمون‌های دریانوردی باید به صورت اجباری به پایتخت و یا مرکز استان مراجعه می‌کردند که هزینه‌های زیادی از جمله هزینه رفت وآمد، اسکان و تغدیه را متوجه آنان می‌کرد.

عباس‌نژاد همچنین منطبق‌سازی هنرستان‌ها و دانشکده‌های استان با کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزشی، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان (STCW) را از رویکردهای مهم بنادر و دریانوردی هرمزگان دانست و تاکید کرد: تحقق این مهم اشتغال جوانان فارغ التحصیل (دانش آموخته) از مراکز آموزشی استان را به صورت مستقیم و بدون واسطه دربرمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه پس از راه‌اندازی هنرستان‌های همجوار، منطبق سازی مدارک با استانداردهای بین‌المللی دریانوردی در گام بعدی قرار دارد، گفت: با ایجاد این فرآیند دانش آموختگان حوزه دریانوردی به صورت مستقیم وارد چرخه فعالیت‌های دریایی استان خواهند شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اضافه کرد: با ایجاد این فرصت‌های آموزشی در حوزه دریانوردی، دانش آموختگان این رشته‌ها می‌توانند بدون مراجعه به مراکز آموزشی که زمان‌بر و پرهزینه است، کار انطباق بخشی مدارک خود را در کمترین زمان ممکن انجام دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha