به گزارش ایرنا؛ آغاز سال تحصیلی با نشاط و آمادگی مدارس از فضا سازی و ساماندهی معلمان گرفته تا تامین تجهیزات آموزشی در قالب پروژه مهر از ماموریت های مهم آموزش و پرورش است که هر ساله با جدیت از طرف این نهاد تعلیم و تربیت پیگیری می شود.
اما یکی از مهمترین ساز و کارهای آغاز سال تحصیلی سرویس های مدارس و در حقیقت چگونگی رفت و آمد دانش آموزان به مدارس و فضاهای آموزشی است که طی سالیان اخیر بعنوان یکی از چالش های اصلی از منظر والدین و خانواده ها از آن یاد می شود و در حقیقت به دلیل نابسامانی های موجود همواره یکی از مشکلات بزرگ و به نوعی هفت خوان شروع سال تحصیلی است که در مواردی حتی تا پایان سال تحصیلی نیز خانواده ها را دل مشغول این مهم می کند و در مواردی نیز برخی از والدین برای رهایی از این دغدغه ها و ناهماهنگی ها مشکلات دیگر را به جان خریده و خود را مکلف به رفت و آمد دانش آموزان به مدارس می کنند.
این در حالی است که رفت و آمد دانش آموزان توسط اعضای خانواده و خودروی شخصی اگرچه راهکار خوبی برای رهایی از مشکلات سرویس های مدارس به نظر می رسد؛ اما برای تمام خانواده ها مقدور نیست و بنا بر شرایط خانواده و شغل والدین ناگزیر باید به فکر تامین سرویس برای رفت و آمد فرزندان شد؛ اما به راستی تامین سرویس مدرسه ایمن و مطمئن هفت خوانی است که باید در نخستین روزهای سال تحصیلی طی شود تا بتوان مسیری ایمن و با آرامش را برای دانش آموزان رقم زد.
خودروی استاندارد، راننده ای سالم و با اخلاق، تعداد سرنشینان متناسب با ظرفیت خودرو و قیمت مناسب از جمله شاخص های نخست سرویس های مدارس است که در روزهای نخست سال تحصیلی تمام خانواده ها را به تکاپوی یافتن سرویسی مناسب برای دانش آموزان مجبور می کند.
اکنون که بیش از ۲۰ روز از آغاز سال تحصیلی گذشته است؛ همچنان برخی از دانش آموزان با نارضایتی و در مواردی ناگزیری به رفت و آمد با سرویس های مدارس ناچار شده اند و والدین آنان همچنان در جستجوی سرویسی ایمن و مناسب هستند و عدم نظارت بر سرویس های مدارس گلایه مندی والدین را مضاعف کرده است.
مادر امیر محمدی دانش اموز ابتدایی با ابراز نارضایتی از ساماندهی سرویس های مدارس در آغاز سال تحصیلی به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود اینکه نرخ های خلاف تعرفه سرویس مدارس تبدیل به موضوعی عادی برای خانواده ها شده است و چاره ای جز قبول نرخ های رانندگان سرویس مدارس نمانده است؛ اما خود رای بودن رانندگان سرویس های مدارس نیز مشکلات نوظهور دیگری است که دغدغه و دلواپسی والدین را دوچندان کرده است.
وی با بیان اینکه راننده سرویس مدرسه فرزندش پیش از ساعت مقرر دانش آموزان را به مدرسه می رساند و بدون تعهدی به سلامت دانش آموزان آنان را در خیابان مدرسه رها می کند؛ ادامه داد: این رفتار غیر مسوولانه سرویس های مدارس نسبت به دانش آموزان باعث نارضایتی والدین شده و تنها جوابی که از این اعتراض نصیب آنها می شود؛ این است که سرویس مدرسه مسوول رفت و آمد دانش آموزان است.
پدر رضا سپهوند دانش آموز ابتدایی دیگر نیز اظهار می کند: امسال برخی رانندگان سرویس های مدارس دارای ۲ سرویس در شیفت های مختلف هستند و به همین دلیل دانش آموزان را در ساعاتی زودتر از آغاز کلاس درس به مدرسه می رسانند و این در حالی است که حضور دانش اموزان در کوچه و خیابان های منتتهی به مدارس ممکن است مشکلاتی برای سلامت آنان به همراه داشته باشد.
وی افزود: از طرفی برخی رانندگان نیز با گلایه مندی از نرخ نامه سرویس مدارس تعداد دانش آموز بیشتری نسبت به ظرفیت خودروها را سوار می کنند که این مورد بیشتر در خصوص دانش آموزان ابتدایی است.
وی که دارای ۲ فرزند دختر و پسر دانش آموز است؛ در حالیکه پس از گذشته ۲ روز همچنان به اطمینان خاطر رفت و آمد فرزندان توسط سرویس های مدرسه نرسیده اند؛ عنوان کرد: از طرفی دلواپسی برای فرزند پسرش در خیابان مدرسه پیش از باز شدن درب مدرسه و تعداد زیاد دانش آموزان در سرویس مدرسه دخترش و دیر رسیدن هر روز او به منزل باعث شده که تقریبا هر روز فرزندان را برای رسیدن به مدرسه همراهی کند.
مادر محمد میرزایی دانش آموز دیگر نیز با اظهار نارضایتی از سرویس مدرسه پسرش افزود: راننده سرویس مدرسه بدون توجه به تاکید خانواده مبنی بر رساندن دانش اموز درب منزل هر روز او را در خیابان منتهی به منزل پیاده می کند و از او می خواهد که بقیه مسیر را پیاده طی کند.
وی اظهار داشت: در این چند روز بارها این موضوع به سرویس مدرسه تاکید شده است اما با بهانه های مختلف از جمله دیر شدن برای سایر دانش آموزان یا لزوم پرداخت هزینه بیشتر از این مهم خود داری شده است.
مادر نسیم رضایی دانش آموز مقطع متوسطه نیز با اظهار گلایه مندی از ساماندهی سرویس مدارس بیان کرد: فرزندش پس از تعطیل شدن مدارس گاهی بیش از یک ساعت طول می کشد تا مسیر ۲۰ دقیقه ای را به منزل برسد و سرویس مدرسه تعداد زیاد دانش آموزان و رساندن آنان را در دیگر مسیرهای شهر عنوان کرده است.
وی ادامه داد: این موضوع باعث شده که فرزندش هر روز خسته و ناراضی ازرفت و آمد به درسه به خانه بازگردد.
مادر زهرا فرهادی دانش آموز مقطع ابتدایی نیز هنوز موفق به انتخاب سرویس مدرسه برای فرزندش نشده و افزود: تاکنون ۲ سرویس مدرسه را برای فرزندش جابجا کرده است اما گویی مشکلات سرویس های مدارس انتها ندارد.
وی اظهار داشت: چگونه می شود این مسیر به نسبت طولانی را دانش آموزان با تعدادی بیش از ظرفیت خودرو طی کنند ، نشستن روی صندلی به جدالی میان دانش آموزان تبدیل خواهد شد ولی بحث بسیار مهم ایمنی آنهاست.
وی با بیان اینکه برخی رانندگان سرویس ها از قیمت های مصوب معترض هستند و چاره ای جز پذیرش تعداد بیشتری از دانش آموزان برای به صرفه کردن مسیر سرویس های مدارس ندارند، ادامه داد: اینگونه برنامه ریزی بیش از هر کسی دانش آموزان را متحمل سختی ، خستگی و آسیب خواهد کرد.
ریحانه مولایی دانش آموز پایه ششم ابتدایی نیز می گوید: تعداد هم سرویسی های او بیش از ظرفیت مینی بوس است، بیشتر اوقات مجبور است مانند سال گذشته مسیر خانه تا مدرسه و برعکس را ایستاده طی کند و اغلب زمانی که سوار سرویس می شود صندلی ها پر شده و او نیز چاره ای جز ایستادن در مینی بوس ندارد ، برخی روزها از این وضعیت خسته می شود و با وجود اینکه والدینش با راننده سرویس صحبت کرده اند، اما اغلب روزها صندلی خالی برای نشستن در سرویس مدرسه وجود ندارد.
مادر پارسا دیگر دانش آموز لرستانی می گوید: امسال نرخ سرویس مدارس با همدیگر بسیار متفاوت است و قیمت مصوب شده با مبلغ درخواستی رانندگان سرویس های مدارس تفاوت دارد ، برخی رانندگان به ویژه در مقطع ابتدایی، بیش از ظرفیت خودروها دانش آموز پذیرش می کنند.
وی با ابراز گلایه مندی از وضعیت موجود سرویس مدارس در سطح شهر خرم آباد ادامه داد: تعداد زیاد دانش آموزان باعث ناراحتی و اذیت شدن آنان در مسیر رفت و آمد به مدرسه می شود و حتی ممکن است سلامت آنان را در معرض تهدید و خطر قرار دهد.
مادر پارسا کوشکی اظهار داشت: تعداد زیاد دانش آموزان در یک خودروی سرویس مدارس باعث شده است رانندگان زمان بیشتری را صرف سوار کردن آنها کنند، بنابراین برخی دانش آموزان مجبور هستند خیلی زودتر از زمان شروع کلاس ها خود را به سرویس برسانند و برخی نیز زمان بیشتری را منتظر سوار شدن بمانند.
براین اساس در ماه بازگشایی مدارس یکی از چالش های جدی امر تعلیم و تربیت سرویس مدارس هستند که در استان هایی از جمله لرستان، گلایه مندی هایی از طرف والدین و دانش آموزان به دلیل نبود زیرساخت های لازم در این خصوص ایجاد شده است.
عدم تفاهم رانندگان سرویس مدارس با نرخ نامه مصوب، موجب اعلام قیمت های غیرمنطقی از طرف رانندگان و نرخ های متفاوت ، شمار زیادی از والدین را معترض کرده است، از طرفی بی توجهی به ظرفیت خودرو و تمرد از ظرفیت تعیین شده در کارت خودروها از دیگر مشکلات و موارد نارضایتی والدین است، در حالیکه این مشکلات باید قبل از بازگشایی مدارس مرتفع شود تا دانش آموزان بدون دغدغه بتوانند به مدارس برسند.
راه اندازی پلیس مدارس همزمان با آغاز سالتحصیلی جدید در لرستان
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان با اشاره به راه اندازی پلیس مدرسه با آغاز سال تحصیلی جدید در استان ادامه داد: پلیس مدرسه از بین دانش آموزان معتمد مدارس انتخاب می شود که با آگاهی های لازم جهت امنیت ترافیک سایر دانش آموزان اقدام خواهند کرد.
سرهنگ فاخری همچنین افزود: در راستای ترویج فرهنگ ترافیک و بازگشایی مدارس در سطح استان، تمام عوامل انتظامی جهت ایجاد نظم و امنیت انتظامی و ترافیکی مدارس و دانش آموزان تلاش می کنند.
وی اظهار داشت: ماموران راهنمایی و رانندگی در تمام مدارس حاشیه راه ها و معابر حضور خواهند یافت و انتظار می رود در این زمینه مسوولان آموزش و پرورش و شهرداری ها نیز همکاری لازم را داشته باشند.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان همچنین بر لزوم ساماندهی هرچه سریعتر سرویس های مدارس تاکید کرد و گفت: شرکت های طرف قرارداد باید با هماهنگی سازمان حمل و نقل شهرداری مشخص و در این راستا خودروهای استاندارد، رانندگان دارای صلاحیت های فردی و تجربی جهت تامین امنیت و آسایش دانش آموزان انتخاب شود.
سرهنگ فاخری ادامه داد: در صورتی که سرویس های مدارس بیش از ظرفیت خودرو سرنشین داشته باشند؛ بدون هرگونه اغماضی مورد برخورد جدی قرار خواهند گرفت.
وی با بیان اینکه امنیت ترافیکی دانش آموزان اولویت فعالیت های پلیس در آغاز سال تحصیلی است؛ گفت: سال گذشته تعامل خوبی با آموزش و پرورش داشتیم و امیدواریم سال تحصیلی جدید شاهد هیچگونه حادثه ترافیکی نباشیم.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان همچنین بر لزوم ایمن سازی معابر مقابل مدارس توسط شهرداری ها تاکید کرد و افزود: شهرداری ها باید مقابل مدارس نزدیک خیابان ها با ایجاد حایل و نرده مانع ورود دانش آموزان به سطح سواره رو شوند و خط کشی و سرعت گیرها توسط شهرداری ها به زودی انجام گیرد.
سرهنگ فاخری افزود: اولیای دانش آموزان نیز باید عرض راه را با اصول صحیح به فرزندان آموزش دهند و سرویس های مدارس نیز دانش آموزان را درب منزل و از سمت راست پیاده کنند.
والدین بر سرویس مدارس فرزندان نظارت کنند
رئیس پلیس راه استان لرستان نیز گفت: والدین بر سرویس فرزندان خود با دقت نظارت و با هرگونه تخلف به دستگاه مربوطه بخصوص پلیس راه، انتظامی و آموزش و پرورش اطلاع دهند تا مشکلی پیش نیاید.
سرهنگ محمد زارعی اظهار کرد: پلیس با سرویسهای غیرمجاز یا خودروهایی که فاقد بر چسب مدارس و معاینه فنی باشند یا سرنشین اضافه سوار کنند، به شدت برخورد و از فعالیت آنها جلوگیری میکند.
وی با تاکید بر اینکه سال گذشته علاوه بر آموزش رانندگان سرویسهای مدارس ، با رانندگان متخلف این سرویسها نیز برخورد قانونی صورت گرفته است، افزود: امسال نیز این روند همچنان استمرار خواهد یافت.
رئیس پلیس راه استان لرستان با اشاره به اینکه کارگاه آموزشی ویژه رانندگان حمل و نقل عمومی و سرویس مدارس در دستور کار است، خاطرنشان کرد: پلیس راه با همکاری آموزش و پرورش و سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی با تلفیق گشتهای نظارت در ساعات بازگشایی و تعطیلی مدارس حاشیه راه نسبت به کنترل سرویسهای مدارس اقدام میکند.
سرهنگ زارعی ادامه داد: بر اساس بند ۲۱۱۳ جدول جرائم راهنمایی و رانندگی نحوه برخورد با سرویس مدارس بدون داشتن مجوز لازم یا با وسایل نقلیه غیرمجاز در شهرهای بزرگ و مراکز استانها و سایر شهرستان پیشبینیشده است.
وی اضافه کرد: پلیس راه به جهت تسهیل در عبور و مرور در جاده های منتهی به اطراف مدارس مستقر میشود و از رانندگان تقاضامندیم ضمن همکاری با پرسنل پلیس راه از توقفهای دوبله یا توقفهایی که منجر به سد معبر میشوند، جدا خودداری کنند.
خودروی سرویس های مدارس متخلف توقیف می شود
مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری خرم آباد نرخ نامه سروس مدارس برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ را در این شهر اعلام کرد.
سجاد کاظمی بیان کرد: نرخ نامه سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
وی افزود: بر این اساس برای سرویس های مینی بوس مسیرهای تا ۲ کیلومتر مبلغ سه میلیون و ۶۰۰ هزار ریال، ۲ تا چهار کیلومتر چهار میلیون و ۸۰۰ هزار ریال و از چهار تا ۶ کیلومتر نیز پنج میلیون و ۴۰۰ هزار ریال تعیین شده است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری خرم آباد ادامه داد: همچنین برای خودروهای ون نیز مسیرهای مذکور به ترتیب مبالغ چهار میلیون و ۸۰۰ هزار ریال، ۶ میلیون ریال و هفت میلیون و ۸۰۰ هزار ریال و همچنین خودروهای سواری نیز به ترتیب پنج میلیون و ۴۰۰ هزار ریال، هفت میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و ۹ میلیون ریال تعیین شده است.
کاظمی با تاکید بر اینکه سازمان حمل و نقل شهرداری خرم آباد تنها مرجع صدور مجوز برای رانندگان متقاضی سرویس مدارس است یادآور شد: این نرخ ها در خودروی سواری برای چهار سرنشین، ون ۱۰ سرنشین و مینی بوس به تعداد ۱۶ سرنشین تعریف شده و نسبت به سایر موضوعات توافقی است.
وی عنوان کرد: با هرگونه تخلف و دریافت وجه اضافی از سوی رانندگان برخورد و علاوه بر جریمه نسبت به توقیف خودروی مذکور اقدام خواهد شد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری خرم آباد اضافه کرد: والدین در صورت مشاهده هرگونه تخلف می توانند با مراجعه به سازمان حمل و نقل شهرداری خرم آباد و یا با شماره تلفن ۳۳۳۱۹۰۳۴ مراتب را برای رسیدگی و برخورد اعلام کنند.
کاظمی تاکید کرد: والدین باید برای ایاب و ذهاب دانش آموزان خود تنها از سرویس های دارای مجوز و برچسب سازمان استفاده کنند و رانندگان متقاضی نیز می توانند تا قبل از یکم مهرماه مراحل ثبت نام خود را در سازمان حمل و نقل شهرداری کامل کنند در غیر اینصورت خودروهای متخلف فاقد مجوز توقیف و برخورد قانونی لازم با آنان صورت خواهد گرفت.
براین اساس در حالیکه توجه به موضوع سرویس های مدارس و ساماندهی آنان جهت ایجاد امنیت دانش آموزان برای رفت و آمدی سالم و ایمن در مسیر خانه تا مدرسه یکی از اولویت های مهم والدین و خانواده ها در شروع سال تحصیلی است و انتظار می رود دستگاه های مربوطه به این مهم توجه نمایند اما همچنان این موضوع از دغدغه ها و نارضایتی های بسیاری از والدین و دانش آموزان است و متاسفانه امسال از طرف انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش لرستان بعنوان بخش ناظر به ساماندهی سرویس های مدارس هیچگونه اطلاع رسانی از نحوه ساماندهی سرویس های مدارس و تعداد سرویس ها و اقدامات انجام شده در این زمینه نشده است.
نظر شما