۱۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۶:۱۵
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85619554
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دامپزشکی بر صادرات ۸۰۰ تن خوراک ماهیان گرمابی از دزفول نظارت کرد

دزفول-ایرنا- رییس اداره دامپزشکی شهرستان دزفول گفت: اداره دامپزشکی دزفول از ابتدای سال جاری تاکنون بر صادرات ۸۰۰ تن خوراک ماهیان گرمابی نظارت داشته است.

به گزارش ایرنا، محسن ورجاوند روز یکشنبه در نشست خبری در اداره دامپزشکی دزفول بیان کرد: شهرستان دزفول چند کارخانه تولید خوراک دام، طیور و آبزی دارد که در این مدت آزمایش‌های لازم برای تایید سلامت آنها توسط کارشناسان دامپزشکی انجام شده است.

وی به ارائه آموزش‌های لازم به تمام گروه‌های هدف اشاره کرد و افزود: آموزش‌های لازم به دامداران، مرغداران، کارکنان کشتارگاه‌ها و قطعه بندی و مراکز عرضه ارایه شد.

رییس اداره دامپزشکی دزفول اظهارکرد: امسال آموزش‌های دامپزشکی در مدارس انجام و با هماهنگی صورت گرفته، ۴۰ دوره آموزشی در مدارس و ۳۸۰ دوره آموزشی در روستاها و دامداری‌ها برگزار شد.

ورجاوند نظارت بر درمانگاه‌ها را از دیگر وظایف دامپزشکی عنوان کرد و گفت: ۱۵ درمانگاه دامپزشکی در دزفول فعال است که شامل ۱۰ درمانگاه عمومی، یک پلی کلینیک، چهار درمانگاه اختصاصی حیوانات خانگی، ۱۰ داروخانه دامپزشکی و سه آزمایشگاه دامپزشکی است.

وی به فعالیت چهار شرکت توزیع دارو و واکسن در دزفول اشاره کرد که بخش عمده‌ای از دارو و واکسن استان را تامین می‌کنند و گفت: یک شرکت دانش‌بنیان برای تولید مکمل‌های رشد دام و طیور در دزفول فعال است که از مواد اولیه سالم و مورد تایید مکمل ویتامینه و اسید آمینه تولید می کند و در این حوزه صادرات هم داشته است.

رئیس اداره دامپزشکی دزفول ادامه داد: دامپزشکی با وجود اینکه در تمام زمینه‌ها در مورد قیمت ورود نمی‌کند؛ اما بر روی تعرفه‌ها و خدماتی که بخش خصوصی وابسته به دامپزشکی ارائه می‌کند نظارت دارد.

۱۴۰ واحد مرغداری در دزفول فعال است

ورجاوند در خصوص نظارت بر مرغداری‌های دزفول گفت: دزفول با داشتن ۱۴۰ واحد مرغداری قطب تولید گوشت مرغ است که در ماه به طور متوسط، یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در این مرغداری‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این مرغداری‌ها بخش عمده نیاز استان را تامین می‌کنند، افزود: علاوه بر مرغ، بلدرچین و بوقلمون نیز در دزفول کشتار می‌شود و پرورش انواع دام‌های اهلی از جمله اسب و طیور صنعتی و بومی نیز در دزفول انجام می‌شود.

مجوز اولیه ساخت کشتارگاه صنعتی دام دزفول اخذ شد

رییس اداره دامپزشکی دزفول اظهارکرد: سرمایه گذار برای ساخت کشتارگاه صنعتی دام وطیور در دزفول ورود کرده و ۱۰ هکتار زمین نیز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بزودی این موضوع کمیته ساماندهی کشتارگاه‌های استان و شوراهای مختلف نیز مطرح تا توافق نهایی برای صدور مجوز اعلام می‌شود.

ورجاوند درخصوص کشتارگاه شهرداری نیز گفت: این کشتارگاه سنتی به سرمایه‌گذار واگذار شده که تا زمان ساخت کشتارگاه صنعتی، به صورت موقت اصلاحاتی در آن انجام شود.

وی ادامه داد: ناظران بهداشتی در تلاش هستند گوشت بهداشتی در اختیار مردم قرار گیرد و آلودگی بهداشتی در این کشتارگاه با پایش‌های کارشناسان به حداقل برسد.

رئیس اداره دامپزشکی دزفول اظهارکرد: پیگیر این موضوع هستیم که در این کشتارگاه پیش سرد به اندازه ظرفیت کشتار احداث و راه‌اندازی شود که با قول مسوولان امیدواریم تا سال آینده پیش سرد این کشتارگاه برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو رعایت شود.

وی کمبود خودروهای حمل لاشه دام را از مطالبات مهم این حوزه از شهرداری عنوان کرد و افزود: چهار دستگاه خودروی سردخانه دار در دزفول وجود دارد که به طور جدی پیگیر هستیم تا هرچه سریعتر نواقص برطرف شوند و گوشت بهداشتی در اختیار شهروندان قرار گیرد.

ضبط هفت هزار و ۵۴ کیلوگرم فرآورده خام دامی در دزفول

رییس اداره دامپزشکی دزفول گفت: هفت هزار و ۵۴ کیلوگرم انواع فرآورده خام دامی از ابتدای سال جاری تاکنون در دزفول ضبط شد که از این میزان، ۲ هزار و ۳۵۴ کیلوگرم به علت غیرقابل مصرف بودن معدوم شد.

وی افزود: موردی از پلمب مراکز عرضه فرآورده خام دامی یا رستوران از ابتدای سال جاری تاکنون در دزفول نداشته‌ایم.

واکسیناسیون ۳۵ هزار نوبت سر دام سنگین علیه تب برفکی

ورجاوند بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۳۵ هزار نوبت سر واکسیناسیون دام سنگین علیه تب برفکی و واکسیناسیون هاری یک هزار قلاده سگ نگهبان و گله انجام شد.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون سگ‌های خانگی در درمانگاه‌های اختصاصی انجام می‌شود، افزود: واکسیناسیون ۵۰ هزار راس دام سبک و ۹ هزار و۵۰۰ راس دام سنگین علیه تب مالت انجام شد.

ورجاوند گفت: ۸۰۰ هزار نوبت سر واکسیناسیون دام سبک شامل گوسفند و بز علیه آبله، تب برفکی، ppr و بروسلوز در دزفول انجام شده است.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون دام در مناطق سخت گذر در ماه‌های آینده انجام می‌شود، ادامه داد: ۱۰۰ هزار دام سبک در احمدفداله وجود دارد که با برگزاری اردوهای جهادی ظرف کمتر از یک هفته واکسیناسیون خواهند شد.

رییس اداره دامپزشکی دزفول درخصوص بروز بیماری‌ در مرغداری‌ها گفت: واکسیناسیون طیور به صورت ۱۰۰ درصد جلوی تلفات بیماری‌های ویروسی را نمی‌گیرد لذا نباید اجازه ورود عامل بیماری‌زا به مرغداری‌ها داده شود، در صورت ورود نیز باید تلاش شود خسارت به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه تلفات در صورت انجام نشدن واکسیناسیون بیشتر می‌شود، افزود: هفت ماه گرمای شدید و شرجی در طول سال در دزفول داریم که کنترل دما و شرجی به صورت همزمان مشکل است.

ورجاوند اضافه کرد: فقط برخی مرغداری‌ها این امکانات را دارند؛ اگر زمینه بیماری با تلفات کم نیز در این مرغداری‌ها وجود داشته باشد شرجی و گرمای هوا می‌تواند تلفات را افزایش دهد.

وی در خصوص رشد سریع مرغ در مرغداری‌ها نیز گفت: مرغ اصلاح‌نژادشده، ظرفیت تولید گوشت را دارد و می‌تواند ظرف ۴۰ تا ۴۵ روز به وزن ۲ تا ۲.۵ کیلوگرم برسد.

رئیس اداره دامپزشکی دزفول اظهارکرد: جیره غذایی برای مرغ گوشتی از نظر پروتئین، چربی، کربوهیدرات، مکمل‌های غذایی و ویتامینه تنظیم شده است تا به رشد برسد ضمن اینکه مرغ در مرغداری در محیطی پرورش می‌یابد که دما و شرایط تنظیم شده‌ دارد.

هیچ هورمونی در پرورش طیور و دام استفاده نمی‌شود

رییس اداره دامپزشکی دزفول با تاکید بر اینکه هیچ هورمونی در پرورش طیور و دام استفاده نمی‌شود، گفت: تامین هورمون‌ها گران است و نسبت به اضافه وزن مرغ به صرفه نیست ضمن اینکه بیشتر هورمون‌ها تزریقی هستند.

وی ریختن هورمون در غذا برای طیور را غیرممکن دانست و افزود: تزریق هورمون در پرورش طیور به صرفه نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha