۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۷:۴۸
کد خبر: 85619577
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انار مازندران در برزخ صادرات

۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۷:۴۸
کد خبر: 85619577
انار مازندران در برزخ صادرات

ساری- ایرنا- پاییز فصل انارچینی از انارستان های مازندران است؛ اما با وجود زیرساخت‌ها، کشاورزان استان برای اخذ گواهینامه برای صادرات محصولات باغی چندان رغبتی ندارند که این چالش منتج به قرار نگرفتن میوه در سبد تجاری شده است.

به گزارش ایرنا، برداشت انار از اواخر شهریور در مازندران شروع می‌شود و تا نیمه‌های پاییز ادامه می‌یابد بیشتر باغات انار مازندران در بهشهر قرار دارد و انار این شهرستان در ایران شهره است و اقتصاد خوبی را برای خانوارها و اهالی منطقه در پاییز رقم می‌زند.

بنا به داده ها و اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از ۷۶۰ رقم انار موجود در کشور ۱۶ رقم در این استان تولید و برداشت می شود.

انارهای مازندران از آن جهت اهمیت صادراتی دارند که در یک مورد کیفیت و مرغوبیت انارهای تولیدی بهشهر با استناد به داده های مرکز تحقیقات استان یزد در بررسی انارهای کشور از میان ۷۶۰ رقم انار موجود در ایران انار بهشهر از نظر تولید کیفیت و نگهداری بیشترین عملکرد را به خود اختصاص داده است.

اما با این حال به دلیل بی توجهی باغداران به اخذ گواهینامه ارتقای محصول که مجوز لازم برای صادرات به کشورهای مختلف به شمار می رود این انارهای مرغوب تنها به صورت مصرف داخل استان مصرف می شود و عملا این محصول از چرخه صادرات خارج است.

انار مازندران در برزخ صادرات

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران روز دوشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: فصل انار همزمان با اواخر فصل برداشت برنج شهریورماه آغاز می شود و تا آبان ماه ادامه دارد.

حسن رزاقی ادامه داد:‌ میزان تولید این محصول از انارستان های مازندران از هر هکتار ۳۰ تا ۳۵ تن است که میزان مطلوبی به شمار می رود.

وی توضیح داد: در مازندران ۱۶ رقم انار برداشت می شود که برخی از آنها شامل انار ملس، ‌انار ترش میانکاله، ‌انار سیاه، ‌انار شکر یا شیرین است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: ۸۰ درصد انار تولیدی در مازندران از مناطق شرق این استان برداشت می شود که بیشترین میزان سطح زیر کشت و برداشت انار مربوط به شهرستان بهشهر است.

وی ادامه داد:‌ وسعت انارستان های مازندران ۲ هزار هکتار است که از این میزان بهشهر هزار و ۲۰۰ هکتار با ۷۵۰ بهره بردار را به خود اختصاص داده است که در زمینه نگهداری و برداشت این محصول فیبردار فعالیت می کنند.

به گفته رزاقی پیش بینی می شود امسال ۷۵هزار تن انار شیرین و ترش از انارستان های مازندران برداشت شود.

وی گفت: انار مازندران بخصوص "انار شکر" و "انار اشرف" قابلیت صادرات دارد اما باغداران استان برای اخذمجوز لازم برای صادرات در گرفتن گواهینامه ارتقای محصول اقدامات لازم را انجام نداده اند و بدین نحو از چرخه صادرات عقب مانده اند.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: همین امر باعث شده تا انارهای تولیدی استان به صورت فله ای در دیگر کشورها عرضه و فروخته شود و عایدی آنچنانی برای کشاورز به همراه ندارد.

وی عنوان کرد: به همین منظور کلاس های توجیهی برای کشاورزان مازندران مبنی بر اخذ شناسنامه باغ از نظام صنفی و همچنین اخذ گواهینامه ارتقای محصول از سامانه "سماک" برگزار شد تا از این طریق برای صادرات انار تولیدی اقدام کنند.

رزاقی ادامه داد:‌در حال حاضر انارهای تولیدی مازندران تنها در خودِ استان عرضه وفروخته می شود در حالیکه این محصول قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha