۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۸:۲۹
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85619908
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تیمار و رهاسازی ۲۵ گونه حیات وحش در خراسان جنوبی

بیرجند- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: ۲۵ گونه انواع حیوانات و پرندگان در ۶ ماه نخست امسال پس از تیمار به آغوش طبیعت بازگشتند که اولویت نگهداری و حفاظت از آنها است.

اسدالله حاتمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شکار غیر مجاز، کریدور قاچاق گونه‌های غیر بومی و آسیب‌ها و صدمات حیات وحش از جمله تصادفات جاده‌ای و جدا کردن گونه‌های حیات وحش از طبیعت از چالش‌های محیط زیست در خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به اینکه محیط‌بانان در خط مقدم مقابله با این چالش‌ها شبانه‌روزی تلاش می‌کنند گفت: با این وجود بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی، حفاظت و حراست از محیط زیست یک وظیفه عمومی و همگانی تلقی شده و نباید نقش عموم مردم را فراموش کرد لذا می‌طلبد در این مسیر نیز عموم جامعه و دوستداران طبیعت و حیات وحش همراه حفاظت محیط زیست باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: در ۶ ماه نخست سال جاری گونه‌های مختلفی از حیات وحش همچون دلیجه، سارگپه، انواع عقاب‌ها، شاه بوف، جغد کوچک، سبزه قبا، حواصیل، بوتیمار و شغال که دچار آسیب شده و قادر به ادامه زندگی در طبیعت نبودند توسط دوستداران حیات وحش به ادارات و نمایندگی‌های حفاظت محیط زیست تحویل داده که پس از تیمار و مراقبت، گونه‌هایی که قابلیت رهاسازی داشته اند، به دامن طبیعت بازگردانده شدند.

وی با بیان اینکه اغلب گونه‌های ارجاع شده، پرندگان شکاری بودند افزود: همچنین برخی از این گونه‌ها مانند هوبره، کبک و تیهو توسط شکارچیان زنده‌گیری شده بودند که پس از اطمینان از سلامتی آنها در زیستگاه خود رهاسازی شدند.

حاتمی همچنین با اشاره به کشف و ضبط بیش از ۸۰ گونه حیوانات و پرندگان از جمله طوطی، سنجاب و میمیون از ابتدای سال جاری تاکنون در استان یادآور شد: خراسان جنوبی یکی از کریدورهای قاچاق حیات وحش است و برخی گونه‌ها از قبیل میمون، سنجاب و انواع طوطی سانان که توسط سودجویان و قاچاقچیان حیات وحش از استان‌های همجوار به سایر نقاط کشور از این استان عبور می‌کنند توسط نهادهای پرتلاش نظامی و انتظامی نیز شناسایی و متوقف می‌شوند.

وی بیان کرد: برخی گونه‌ها توسط افرادی به علت ناآگاهی از سودجویان خریداری و پس از مدتی نگهداری تحویل محیط زیست می‌شدند که زیستگاه این حیوانات در کشور ما نیست یا به علت نگهداری طولانی مدت (گونه‌های بومی) قابلیت رهاسازی در طبیعت را ندارند که باید تا آخر عمر در اسارت زندگی کنند لذا صدمات جبران ناپذیری هم به طبیعت و هم به حیات وحش می‌زنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تمامی شهروندان به عنوان یک وظیفه عمومی برای تنوع زیستی و حیات وحش ارزشمند، از خرید و نگهداری گونه‌های حیات وحش پرهیز کنند تا علاوه بر حفظ سلامت عمومی و جلوگیری از بروز بیماری های قابل انتقال، شاهد حضور حیات وحش در زیستگاه‌های طبیعی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان از برداشت جوجه پرندگان از لانه آنها یا نزدیک شدن به موالید پستانداران وحشی اجتناب کنند، افزود: جدا کردن این حیوانات از طبیعت با این تصور که تنها مانده‌اند با توجه به شرایط سخت نگهداری و تغذیه، باعث بازگشت ناموفق آنها به آغوش طبیعت می‌شود.

حاتمی گفت: شهروندان می‌توانند هرگونه تخلف زیست محیطی به ویژه قاچاق و نگهداری غیرقانونی حیات وحش را به اداره کل و واحدهای تابعه شهرستانی اطلاع رسانی کنند تا یگان حفاظت محیط زیست استان پیگیری کند.

تاکنون ۲۳۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه پستاندار، ۵۰ گونه خزنده، سه گونه دو زیست و بیش از هزار گونه گیاهی در استان خراسان جنوبی شناسایی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha