نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر بیش از ۲۰۸ هزار تن نهاده دامی انجام شد

زاهدان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر بیش از ۲۰۸ هزار تن نهاده دامی انجام شد، گفت: یکی از مهمترین دلایل مبارزه با بیماری‌های دامی افزایش شاخص سلامتی دام است.

غلامرضا سرگزی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا یکی از مهمترین دلایل مبارزه با بیماری‌های دامی را افزایش شاخص سلامتی دام دانست و افزود: ارتقای شاخص سلامتی دام از نظر اقتصادی، سلامتی جامعه مهم و ارزشمند است.

وی بیان کرد: در سیستان و بلوچستان اجرای اقدامات بهداشتی قرنطینه ای سازمان دامپزشکی کشور در زمینه حفظ سلامت جمعیت دامی و انسانی را می توان به عنوان خط مقدم مقابله با تهدیدات زیستی نیز یاد کرد چرا که این منطقه، استانی مرزی در همسایگی ۲ کشور پاکستان و افغانستان و در ارتباط با آبهای آزاد جهان بوده، بنابراین نظارت‌های بهداشتی قرنطینه ای در زمینه واردات، صادرات و ترانزیت کالا به منظور حفظ سلامت جمعیت دامی و انسانی کشور اهمیت ویژه ای دارد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با پیشگیری از بیماری‌های دامی، انجام اقدامات مراقبتی و نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای توانسته‌ایم عمر اقتصادی دام که یک شاخص مهم است را افزایش دهیم به نوعی مخاطرات دامی کاهش یافته که این مهم با مبارزه درست و به موقع، تولید خوراک دام مناسب و رصد و پایش از کانون‌های بیماری و مبارزه با آن ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در این مدت نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ترخیص بیش از ۲۰۸ هزار تن نهاده‌های دامی، بیش از ۱۸۵ هزار راس نفر دام زنده، ترخیص و حمل بهداشتی گوشت وارداتی بیش از ۱۷ هزار تن به داخل کشور ، صادرات آبزیان بیش از ۶ هزار تن به خارج کشور و ترخیص بهداشتی بیش از سه هزار تن آبزیان به داخل کشور صورت گرفته است.

سرگزی، صدور مجوز برای حمل بیش از هشت هزار تن گوشت گوساله تازه و منجمد، بیش از یک‌هزار تن گوشت شتر تازه و منجمد، ۱۵ تن گوشت گوسفند و بز تازه و منجمد را از دیگر اقدامات انجام شده در این اداره کل عنوان کرد.

وی گفت: نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی بر فرآورده‌های خام دامی در تمامی مراحل تولید، نگهداری، حمل و عرضه از نظر وضعیت ظاهری، نشانه گذاری، نگهداری، شرایط بهداشتی خودروی متقاضی حمل، دمای مناسب محصول در طی مسیر از مبداء تا مقصد، تطابق محصول با گواهی بهداشتی صادره توسط اداره دامپزشکی مبداء و درصورت لزوم انجام نمونه برداری، صورت می‌پذیرد؛ پس از تائید همه شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای اجازه بارگیری، حمل، تخلیه و مصرف محصولات مرتبط با دامپزشکی داده خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: دام زنده و فرآورده خام دامی و خوراک دام در سطح کشور باید با اخذ گواهی بهداشتی و قرنطینه‌ای از دامپزشکی حمل گردند و در مقصد نیز محصولات مرتبط با دامپزشکی پس از بازدید و ارزیابی بهداشتی کارشناسان این مجموعه و در صورت دارا بودن شرایط بهداشتی مناسب اجازه تخلیه و مصرف داده خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha