جلب مشارکت بهره برداران رویکرد اصلی در طرح سرشماری کشاورزان است

یاسوج - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد بر جلب مشارکت بهره برداران در طرح سرشماری کشاورزی در این استان همزمان با سراسر کشور در فصل پاییز تاکید کرد و گفت: گردآوری اطلاعات منسجم فعالیت‌های مختلف بخش کشاورزی در برنامه‌ریزی‌آتی و پیگیری مطالبات این بخش بسیار مهم است.

به گزارش روز دوشنبه سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، جهانگیر شاهینی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: طرح سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳ از ۱۲ آبان امسال به مدت ۴۵ روز با همکاری جهاد کشاورزی در مناطق مختلف این استان اجرا می شود.

وی این سرشماری را ششمین دوره آن همزمان با سراسر کشور دانست و بیان کرد: سرشماری عمومی کشاورزی به عنوان دومین طرح آماری بزرگ کشور و مهمترین فعالیت آماری بخش کشاورزی است.

شاهینی تصریح کرد: باید از همه ظرفیت‌های استان از جمله فرمانداران و بخشداران در اجرای این طرح برای بدست آوردن آمار محور پایه و به روز برای برنامه ریزی بهتر در حوزه کشاورزی استفاده شود.

جلب مشارکت بهره برداران رویکرد اصلی در طرح سرشماری کشاورزان است

وی با اشاره به فراخوان سرشماری عمومی کشاورزی اظهار کرد: به منظور تامین نیروی انسانی برای اجرای سرشماری، متقاضیان می‌توانند درخواست همکاری خود را از طریق لینک https://forum.sci.org.ir/amargir-sarshomari/ اعلام کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: این سرشماری اطلاعات مهمی را از فعالیت‌های کشاورزی در سطح کوچکترین واحد جغرافیایی ارائه می‌دهد که فقط با اجرای سرشماری قابل حصول است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد بر همکاری همه جانبه کارشناسان این سازمان برای اجرای دقیق طرح تاکید کرد و گفت: کارشناسان این نهاد در جلب مشارکت حداکثری مردم و بخصوص بهره برداران برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق‌تر از همه ظرفیت ها استفاده خواهند کرد.

سید علی معتمدی پور تصریح کرد: بر اساس نتایج سرشماری عمومی کشاورزی ۱۳۹۳ تعداد بهره برداران فهرست شده در کهگیلویه و بویراحمد حدود ۶۶ هزار و ۶۰۰ بهره بردار بوده است.

وی افزود: استخراج درست و به روز فهرست بهره‌برداران در راستای اجرای دقیق و صحیح اهداف پیش بینی شده نقش مهمی دارد.

معتمدی پور اضافه کرد: در این سرشماری گردآوری آمار مربوط به سطح کاشت و میزان تولید محصولات سالانه زراعی و محصولات دائمی از جمله انواع باغ ها، جمع آوری اطلاعات مربوط به ماشین‌ها و ادوات مورد استفاده در بهره برداری‌ها اطلاعات سیستم آبیاری تحت فشار و گردآوری اطلاعات مرتبط با بهره برداران از جمله سن، جنسیت، سواد و تحصیلات بهره برداران استخراج و ثبت می‌شود.

وی عنوان کرد: گردآوری آمار در خصوص فعالیت پرورش دام سبک و سنگین شامل تعداد ترکیب و جنس گوسفند، بز، گاو، شتر پرورش طیور به روش سنتی کشت گلخانه‌ای پرورش آبزیان خوراکی سرد و گرم آبی پرورش زنبور عسل و پرورش کرم ابریشم از دیگر برنامه‌های سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ است.

سالانه حدود یک میلیون تن محصول کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود، این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

براساس آمار رسمی هم اکنون ۵۰ هزار خانوار کهگیلویه و بویراحمد در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به فعالیت مشغولند که حاصل دسترنج این بهره برداران سالانه ۹۷۲هزار تن محصول است.

مساحت زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ۲۳۰ هزار هکتار است. سال ۱۳۹۳ مساحت زمین های دارای سامانه آبیاری تحت فشار این استان به ۲۳ هزار هکتار رسید.

مساحت مزرعه های آبی استان ۸۰ هزار هکتار است که به این ترتیب بالای ۲۰ درصد زمین های آبی استان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده که این میزان هرساله افزایش می یابد. ۳۰ درصد از سهم عمده زمین‌های آبی در شهرستان بویراحمد متمرکز شده است.

از کل اراضی کشاورزی استان ۸۹ درصد، اختصاص به کشت محصولات زراعت‌های سالانه دارد و حجم زمین‌های زیرکشت محصولات دائمی (باغ و قلمستان) محدود و در حد ۱۱ درصد کل اراضی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha