خانه‌سازی در ۲۶۰ هکتار زمین طرح نور و نهضت ملی برای سمنان آغاز شد

سمنان - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی سمنان گفت: عملیات آماده سازی ۲۶۰ هکتار اراضی مربوط به اجرای طرح نهضت ملی مسکن و طرح نور(مرحله سوم ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین مسکن مهر ناایمن سمنان) در شرق این شهر آغاز شد.

به گزارش ایرنا، سیدمحمد حسینی‌طباطبایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه آغاز عملیات آماده‌سازی زمین مربوط به شهرک ۲۰۵ و ۵۵ هکتاری طرح نهضت ملی مسکن در شهر سمنان افزود: عملیات آماده‌سازی اراضی توسط شهرداری سمنان و سازمان همیاری شهرداری‌های استان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: الحاق شهرک ۲۰۵ هکتاری نهضت ملی مسکن سمنان از حدود پل جهاد تا دانشگاه سمنان به محدوده شهر با تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی ایران در آبان سال ۱۴۰۲ انجام شد.

خانه‌سازی در ۲۶۰ هکتار زمین طرح نور و نهضت ملی در شرق سمنان آغاز شد

مدیرکل راه و شهرسازی سمنان با اشاره به جمعیت پذیری بیش از ۳۰ هزار نفر در شهرک ۲۰۵ هکتاری سمنان، اضافه کرد: اراضی این شهرک در مرحله نخست به یکهزار و ۷۲۰ متقاضی نهضت ملی مسکن در قالب گروه‌های چهار نفره(خودساز) واگذار می‌شود.

وی بیان کرد: اراضی شهرک ۲۰۵ هکتاری سمنان در مرحله نخست به ۵۸۷ مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در قالب گروه ۲ نفره و یا تک نفره اعطا می شود.

خانه‌سازی در ۲۶۰ هکتار زمین طرح نور و نهضت ملی در شرق سمنان آغاز شد

حسینی‌طباطبایی ادامه داد: واگذاری اراضی به نیروهای مسلح به منظور تامین مسکن کارکنان، واگذاری اراضی به ایثارگران در راستای قانون خدمات جامع ایثارگری و تخصیص اراضی برای ساخت طرح‌های انبوه‌ساز از دیگر برنامه‌های اجرایی شهرک ۲۰۵ هکتاری است.

وی اظهار کرد: شهرک ۵۵ هکتاری طرح نهضت ملی مسکن در همسایگی پارک سوکان قرار دارد و تاکنون ۳۸۴ قطعه زمین به مشمولان طرح جوانی جمعیت واگذار شده است و متقاضیان پس از انجام عملیات خاک‌برداری، می توانند عملیات ساخت خانه‌های یک طبقه خود را آغاز کنند.

آغاز اجرای مرحله سوم طرح نور با خاکبرداری

وی تاکید کرد: مرحله سوم ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین در قالب طرح نور(جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان) شامل ۱۲۲ خانه در شهرک ۵۵ هکتاری قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی سمنان تصریح کرد: ۶۳۸ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تاکنون در این استان تامین شد که با توجه به تعداد متقاضیان در مرکز استان، ۲۹۶ هکتار زمین در شهرستان سمنان تامین شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساخت ۲۱ بلوک ۱۶ واحدی و در مجموع ۳۳۶ واحد در قالب مسکن مهر طی سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ آغاز شد و ساکنان آن از اردیبهشت ۱۳۹۲ از یک سو با دلخوری‌هایی از نحوه ساخت و تحویل و از سوی دیگر با رویای صاحبخانه‌شدن ساکن شدند. دیری نگذشت دیوارهای خانه‌های نوسازشان دهان گشود و اهمال‌کاری پیمانکار مطرح و پای دستگاه قضا به مساله باز شد. در نهایت، حکم بر مقاوم‌سازی صادر شد، اما به دلیل تاخیر در مقاوم‌سازی، کار به تخریب رسید.

بعد از تایید و اتفاق نظر مراجع مرتبط بر تخریب ساختمان‌های ناایمن مسکن مهر سمنان، با قید فوریت و به منظور جلوگیری از تکرار حادثه متروپل در سمنان، بسته‌های حمایتی برای مالکان به منظور تخلیه درنظر گرفته شد.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

استان پهناور سمنان با هشت شهرستان دارای ۲ اداره کل راه و شهرسازی است، به طوری که ۲ شهرستان شاهرود و میامی زیرمجموعه اداره کل راه و شهرسازی شرق استان و بقیه شهرستان‌ها زیرمجموعه اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha