۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۹:۳۴
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85620109
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

طرح پیشگیری از اعتیاد اجتماع محور برای ۲۲ هزار همدانی اجرا شد

همدان-ایرنا- معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی ریشه در اعتیاد دارد که موثرترین راهکار در این زمینه پیشگیری است گفت: در این راستا طرح پیشگیری از اعتیاد اجتماع محور برای ۲۲ هزار نفر در این استان اجرا شد.

سیاوش رهبر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح پیشگیری از اعتیاد اجتماع محور رویکردی است که در آن همه فرآیند مداخله (تعیین مشکل، نیازسنجی، اولویت بندی، تعیین عوامل خطر و محافظ برنامه راهبردی، تعیین مداخله، پایش و ارزشیابی) را اعضای اجتماع کوچک، محله‌های شهری و روستایی، محیط‌های کار و آموزشی در کنار کارشناس تسهیلگر انجام می‌شود.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان تاکید کرد: باید همه انواع مواد مخدر به خانواده ها معرفی و چگونگی رفتارهای پس از استعمال برای آنها تشریح شود چراکه همه فرزندان در معرض خطر اعتیاد به موادمخدر هستند و مادامی که همه پای کار نباشیم نمی توانیم اقدامات عملی موثری صورت دهیم.

رهبر با تشریح برنامه های این معاونت برای معتادان گفت: ۱۲ هزار و ۱۰۰ نفر از جمعیت معتادان در ۲۷ مرکز اقامتی میان مدت ماده ۱۵ یا کمپ ها در این استان در ۶ ماه ابتدای امسال خدمت گرفته‌اند.

وی ادامه داد: مراکز خصوصی ترک اعتیاد ماده ۱۵، اقامتگاه بیماران خود معرف است که به مرحله ورشکستگی روحی رسیده‌اند و می‌خواهند با فکری سالم به آغوش خانواده و جامعه برگردند اما پای نهادن در کمپ ها اولین قدم در ترک اعتیاد است و موفقیت آمیز بودن این راه طولانی به کارکرد صحیح خانواده‌ها و جامعه بستگی دارد.

وی یادآوری کرد: هشت هزار و ۹۰۰ معتاد سال گذشته از خدمات درمانی ۲۷ مراکز اقامتی میان مدت ماده ۱۵ (مراکز خود معرف برای درمان اعتیاد) یا کمپ ها بهره مند شدند.

طرح پیشگیری از اعتیاد اجتماع محور برای ۲۲ هزار همدانی اجرا شد

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان گفت: مراکز ترک اعتیاد همواره به عنوان اولین مسیر برای خانواده های درگیر اعتیاد مطرح است و بخشی از این مراکز با عنوان مراکز ماده ۱۵ با مجوز سازمان بهزیستی و مدیریت بخش خصوصی فعالیت می کنند.

رهبر افزود: فعالیت کمپ های ترک اعتیاد به صورت اقامت یک ماهه معتادان برای سم زدایی است و اولین شرط حضور در این مراکز خودمعرف بودن است.

پذیرش ۴۰۰ معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶

وی اظهار کرد: ۴۰۰ نفر نیمه نخست امسال به عنوان معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ (معرفی اجباری معتادان برای درمان) استان پذیرش شدند و در سال گذشته نیز این تعداد هزار و ۴۴۷ نفر بوده است.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان یادآور شد: براساس قانون، افرادی معتاد متجاهر هستند که در انظار عمومی اقدام به استعمال مواد مخدر کرده و بی خانمان هستند یعنی هیچ رد و نشانی از خانواده معتاد نباشد.

طرح پیشگیری از اعتیاد اجتماع محور برای ۲۲ هزار همدانی اجرا شد

رهبر ادامه داد: تبصره ۲ ماده ۱۶ برای معتادانی است که شرایط ماده ۱۶ را دارند اما با تشخیص قاضی به کمپ ها فرستاده می شوند و در این قالب ۲۴۰ نفر امسال وارد مراکز کمپ ها شدند.

وی اظهار کرد: با ظرفیت‌سازی شکل گرفته توسط بهزیستی همه معتادان متجاهر جمع‌آوری شده غربالگری می‌شوند و برهمین اساس در سال گذشته ۲ هزار و ۵۸۴ نفر و امسال هزار و ۴۰۰ نفر در این مراکز غربالگری شدند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان یادآور شد: در مراکز غربالگری معتادان متجاهر پزشک، مددکار اجتماعی ، روانشناس و مسوول مرکز، نماینده دادستان و نیروی انتظامی فعالیت دارند.

اسکان ۳۰ نفر در مرکز صیانت

رهبر گفت: "مرکز صیانت افراد بهبود یافته بی خانمان" در سال گذشته افتتاح شد و امسال ۳۰ نفر پذیرش داشته است که در این مرکز اقامت شبانه، غذا و امکانات در اختیار فرد قرار داده می شود.

طرح پیشگیری از اعتیاد اجتماع محور برای ۲۲ هزار همدانی اجرا شد

اسکان ۶۲ زن معتاد در مرکز سرپناه شبانه بهزیستی

وی از اسکان ۶۲ زن معتاد بی خانمان در ۶ ماهه امسال در مرکز سرپناه شبانه بهزیستی (شلتر) خبر داد و گفت: در سال گذشته نیز ۶۱ نفر از این مرکز خدمت گرفتند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان اظهار کرد: مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان استان با رویکرد علمی برای ترک اعتیاد و با هدف تداوم و استمرار درمان در راستای نگه داری، بازتوانی و درمان معتادان در همدان فعال است و در ۶ ماهه ابتدای سالجاری به ۱۵۰ نفر در این مرکز خدمت رسانی شده است که در سال گذشته ۲۶۴ نفر در این مرکز خدمت گرفتند.

۳۰۰ معتاد بی بضاعت زیر پوشش طرح "مدیریت مورد"

رهبر با بیان اینکه امسال ۳۰۰ معتاد بی بضاعت تحت پوشش طرح "مدیریت مورد" قرار گرفتند گفت: در حوزه پیشگیری و مقابله با اعتیاد، موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده بهبودی یا جامعه پذیری معتاد بهبود یافته است.

طرح پیشگیری از اعتیاد اجتماع محور برای ۲۲ هزار همدانی اجرا شد

وی اضافه کرد: علت عمده بازگشت بسیاری از معتادانی که اعتیاد خود را ترک کرده اند رعایت نشدن کامل این چرخه و مسایلی چون معیشت و اشتغال فرد، وضعیت روحی و خانوادگی و بسیاری مسایل دیگر پس از ترک اعتیاد است.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان اظهار کرد: طرح مدیریت مورد در واقع پایش و آماده سازی فرد بهبود یافته برای دریافت خدمات اجتماعی و وصل کردن وی به منابع جامعه است که در سال گذشته نیز ۳۰۰ معتاد از این طرح بهره مند شدند.

خدمت رسانی به ۷۳۳ نفر در سه مرکز گذری

وی گفت: سه مرکز گذری کاهش آسیب یا (دی آی سی) در استان فعال است که در سالجاری ۷۳۳ نفر از این مراکز خدمت گرفتند و آموزش و آگاه سازی، پایه اصلی خدمات مراکز دی. آی. سی را تشکیل می دهد.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان همدان یادآور شد: در سال گذشته ۷۲۶ نفر از این مراکز خدمت گرفتند.

رهبر با بیان اینکه مرکز گذری به منظور پیشگیری از بروز بیماری ها و آسیب های ناشی از اعتیاد تشکیل شده است افزود: معتادان با مراجعه به این مرکز بسته های بهداشتی را دریافت می کنند و در این مرکز به معتادان مراجعه کننده سرویس دهی و خدمات رسانی می شود.

حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم زیرپوشش خدمات سازمان بهزیستی قرار دارند.

استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha