مرغ فراوان؛ اما گران/ گرمای بی سابقه هوا و قطع برق علت اصلی در کاهش جوجه ریزی 

 زاهدان - ایرنا - افزایش قیمت مرغ به مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال در هفته گذشته در حالی گلایمندی مردم سیستان و بلوچستان را به دنبال داشت که گرمای بی سابقه هوا و قطع برق ۲ علت اصلی در کاهش میزان جوجه‌ریزی و رغبت تولیدکنندگان مرغ به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، مرغ یکی از محصولات پروتئینی پر مصرف در سبد خانوار بوده که این روزها با افزایش قیمت و نوسانات مواجه و سبب گلایمندی مردم شده است. ماجرا از این قرار بود که قیمت مرغ در بازار این روزهای سیستان و بلوچستان بویژه زاهدان هم نارضایتی مصرف‌کننده و هم تولیدکننده را به دنبال داشته است.

حدود یک هفته است که قیمت مرغ در سیستان و بلوچستان از قیمت مصوب خود که تا حدود ۷۸۰ هزار ریال می رسید به یکباره بالاتر رفت و رصد در بازار نشان داد که قیمت هر کیلوگرم مرغ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال در برخی از فروشندگی‌ها رسید.

اگر چه با ورود جهاد کشاورزی به این موضوع، قیمت مرغ روند کاهشی پیدا کرد؛ اما همچنان قیمت این کالای اساسی گران بوده و از قیمت واقعی خود فاصله بسیاری دارد.

مرغ فراوان؛ اما گران/ گرمای بی سابقه هوا و قطع برق علت اصلی در کاهش جوجه ریزی 

گلایه ها از افزایش قیمت مرغ

یکی از شهروندان زاهدانی گفت: کمبود مرغ وجود ندارد با افزایش چراغ خاموش این کالای پرمصرف در بازار روبرو هستیم و این امر گلایمندی زیادی به دنبال دارد که می طلبد متولیان امر نظارت بر بازار را تشدید کنند.

یوسف ارباب زاده در گفت‎‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با این شرایط اقتصادی بسیاری از خانواده ها قدرت مالی برای خرید گوشت قرمز را ندارند و گوشت سفید را جایگزین کرده اند؛ اما این افزایش قیمت به یکباره کام مردم را تلخ کرده و قدرت خرید را از خانوارها گرفته، چرا که یک عدد مرغ ۱.۵ کیلویی حدود ۲ میلیون ریال می شود.

بانویی دیگر در حالی که زنبیل در دست برای تهیه مایحتاج زندگی روزانه وارد بازار شده بود در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه مرغ کشتار روز در بازار به وفور یافت شده؛ اما همگان از افزایش قیمت آن گلایه دارند، افزود: افزایش قیمت مرغ این روزها در سایه بی‌توجهی اوج گرفته است و باید تدابیری اتخاذ شود تا همه مردم قدرت خرید حداقل کالاهای اساسی را داشته باشند نه اینکه قیمت‌ها از یک مغازه به مغازه دیگر متغییر باشد و در این بین مردم متضرر اصلی قرار گیرند.

یکی از فروشندگان مرغ زاهدانی هم با تاکید بر اینکه ما مقصر گرانی نیستم و خودمان هم از تولیدکننده مرغ را با قیمت بالا خریداری می کنیم، گفت: توان قدرت خرید مردم به دلیل افزایش ناگهانی مرغ کم شده و این مهم قابل لمس است، در طول این یک هفته مشتریان ثابت که پیش از این حداقل پنج مرغ با هربار مراجعه خریداری می‌کردند هم اکنون به خرید یک عدد اکتفا می‌کنند.

مرغ فراوان؛ اما گران/ گرمای بی سابقه هوا و قطع برق علت اصلی در کاهش جوجه ریزی 

دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در ماه های قبل جوجه ریزی در سطح کشور کاهش پیدا کرد که یکی از دلایل آن شرایط جوی و گرمای بیش از حد امسال بود که تجربه کردیم، همچنین قطعی برق و سایر عوامل نیز باعث شد رغبت تولیدکنندگان برای جوجه ریزی کاهش پیدا کند.

محمدمهدی اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این تاخیر باعث شد بعد از ۴۵ روز که به نیمه اول مهرماه رسید با کمبود مرغ در سطح کشور مواجه شویم و کاهش عرضه و افزایش تقاضا خود را با تغییر قیمت به صورت افزایشی موقت نشان دهد.

وی ادامه داد: همچنین هر ساله با شروع فصل پاییز و بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز شبانه‌روزی که مصارف عمده دارند، تقاضا برای مصرف مرغ نسبت به عرضه افزایش می‌یابد که این هم باعث کمبود بیشتر شد.

گرمای بی‌سابقه هوا در تابستان و قطعی برق موجب کاهش جوجه‌ریزی در سطح کشور و به‌تبع در استان و منجر به کاهش نسبی تولید و افزایش قیمت موقتی مرغ در بازار شد

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در این زمینه با هدف جلوگیری از افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار استان، روزانه بین ۲۰ تا ۵۰ تن گوشت مرغ منجمد تنظیم بازار با قیمت مصوب روانه بازار مصرف می‌شود.

وی تاکید کرد: با بهبود شرایط آب‌وهوایی و افزایش جوجه‌ریزی هم اکنون تولیدات سیستان و بلوچستان به‌تدریج روانه کشتارگاه و به بازار عرضه می‌شود و به‌زودی آرامش بر بازار حاکم خواهد شد.

اکبری گفت: با توجه‌ به ذخایر سیستان و بلوچستان و پیش‌بینی‌های انجام شده تداوم و گسترش عرضه مرغ منجمد تنظیم بازار با قیمت هر کیلوگرم ۶۵۷ هزار ریال در سطح استان از طریق فروشگاه‌های منتخب دارای شرایط عرضه پروتئین و شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌ها ادامه دارد.

وی ادامه داد: از آنجاییکه بخشی از بازار مصرفی کشتار روز سیستان و بلوچستان چسبندگی و و ابستگی به سایر استان ها دارد هم شاهد کاهش ورود مرغ بودیم که این امر هم در افزایش قیمت اثرگذار بود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: هم اکنون سالن های مرغ استان بازگشایی و کشتارگاه های زاهدان و ایرانشهر فعال شده، حتی روزهای تعطیلی کشتار را انجام و به بازار عرضه می کنند.

وی افزود: در شرایط فعلی مرغ منجمد به وفور در بازار سطح استان عرضه و مشکلی وجود ندارد، بزوردی این مشکل مرتفع خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha