۱۰ هزار تن انواع فرآورده‌های خام دامی از قم صادر شد

قم- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی قم گفت: در نیمه نخست امسال، ۱۰ هزار تن انواع فرآورده‌های خام دامی از جمله تخم‌مرغ، شیر و دنبه از این استان به کشورهای مختلف صادر شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید مهدی سرکشیک روز دوشنبه به مناسبت هفته دامپزشکی و در حاشیه بازدید خبرنگاران از کشتارگاه طیور بهاران قم در جمع خبرنگاران، افزود: عمده محصولات صادر شده، تخم‌مرغ به میزان پنج هزار تن و محصولات لبنی از جمله شیر خشک، کره و دنبه نیز به میزان پنج هزار تن بود.

وی اضافه کرد: از این میزان ۲۳۰ تن دنبه بوده که سال گذشته نیز یک هزار و ۶۳۰ تن از این محصول صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز ۱۷ هزار و ۲۰۰ تن انواع فرآورده‌های خام دامی از این استان صادر شد که از این میزان ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن معادل ۱۰ درصد تخم‌مرغ و پنج هزار تن محصولات لبنی بوده است.

سرکشیک ادامه داد: صادرات محصولات و فرآورده‌های خام دامی از قم به طور عمده به کشور عراق، کشورهای حوزه خلیج‌فارس، روسیه و کشورهای حوزه اوراسیا صورت می‌گیرد.

به گفته وی، سال گذشته ۱۳۶ هزار تن تخم‌مرغ و ۲۵ هزار تن گوشت مرغ در این استان تولید شده است.

تزریق یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نوبت سم علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام

وی در ادامه گفت: در نیمه نخست امسال یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نوبت سم علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام از جمله هاری، تب مالت، بروسلولز، طاعون و شاربن تزریق شد.

وی افزود: سال گذشته ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت راس دام سبک و سنگین واکسینه شدند.

به گفته مدیرکل دامپزشکی قم، ۵۵۰ هزار راس دام سبک و ۱۰۰ هزار راس دام سنگین در استان قم وجود دارد که در نیمه نخست امسال، ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز و ۱۵۰ هزار تن شیر تولید شده است.

وی ادامه داد: در استان قم چهار مجتمع دامپروری فعال است و مجتمع دامشهر نیز به‌نوعی بارانداز دام کشور محسوب می‌شود.

به گفته وی، در استان قم ۲ واحد کشتارگاه دام و ۲ واحد کشتارگاه طیور فعال است.

سرکشیک با بیان این‌که ۵۵۰‌ واحد مرغداری در استان قم وجود دارد، اضافه کرد: از این تعداد، ۴۴۰ واحد فعال است و با ۸۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: بیشترین تراکم مرغداری مرغ تخم‌گذار مربوط به قم است و این استان به‌عنوان قطب تولید تخم‌مرغ در سطح کشور شناخته می‌شود.

وی بیان کرد: سال گذشته ۲۰ هزار و نیمه نخست امسال ۹ هزار و۹۰۰ نوبت بازدید و نظارت بهداشتی از مراکز عرضه و بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی در استان صورت گرفت.

سرکشیک افزود: ۳۶ واحد بسته‌بندی گوشت مرغ و ماهی، ۲۲ واحد کارخانه فرآورده‌های گوشتی، ۲۵ واحد کارخانه‌های خوراک دام و طیور، ۳۷ مرکز درمانی و مایه‌کوبی دام و طیور، ۲۲ باب داروخانه دامپزشکی، ۱۴ واحد شرکت پخش دارو و مواد بیولوژیک و ۴۰ واحد کلینیک و مجتمع درمانی در استان قم فعال است.

وی گفت: ۳۲۶ زنبورستان در سطح استان قم وجود دارد که سال گذشته ۱۰ تن تولید عسل انجام شد.

به گفته وی، نظارت، هماهنگی و اقدام های دامپزشکی در سطح استان توسط ۶۰۰ همکار دکتر دامپزشک عمومی، متخصص، کارشناس ارشد، کارشناس، فوق‌دیپلم و اعضای نظام دامپزشکی صورت می‌گیرد که ۱۰۰ نفر در بخش دولتی و ۵۰۰ نفر نیز در بخش غیردولتی فعالیت می‌کنند.

۱۰ هزار تن انواع فرآورده‌های خام دامی از قم صادر شد

مدیرعامل کشتارگاه طیور بهاران قم نیز با بیان این‌که این کشتارگاه شامل ۲۲ سالن سردخانه است، گفت: ظرفیت نگهداری مرغ در این قفسه‌ها، ۱۰ هزار تن می‌باشد.

محمدرضا رجبی با بیان اینکه ۲۰ نفر در کشتارگاه بهاران مشغول به کار هستند، افزود: مرغی که از استان‌های مختلف وارد استان قم می‌شود، تحت نظارت دامپزشکی در سردخانه نگهداری و در بازه‌های زمانی مختلف جهت تنظیم بازار به چرخه مصرف منتقل می‌شود.

وی با اشاره به این‌که کشتارگاه بهاران به‌عنوان سردخانه مرکزی کشور محسوب می‌شود، اضافه کرد: مرغ بسته‌بندی شده برای صادرات به استان‌ها و کشورهای مختلف نیز در سردخانه‌های این کشتارگاه نگهداری می‌شود.

به گفته وی، دمای سردخانه باید ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر باشد و مرغ موجود در سردخانه تا زمان مصرف یک سال قابلیت نگهداری دارد.

۱۰ هزار تن انواع فرآورده‌های خام دامی از قم صادر شد

۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی نام‌گذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha