۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۱۸
کد خبر: 85620638
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

غرق شدگی در خزر؛ پرونده همچنان باز است

۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۱۸
کد خبر: 85620638
غرق شدگی در خزر؛ پرونده همچنان باز است

ساری-ایرنا- با وجود تمام تلاش ها برای حذف غریق در دریای خزر در فصل تابستان و اوج سفرها به مازندران اما این مهم اتفاق نیفتاد و پرونده "تابستان بدون غریق" در این استان همچنان باز و باز زهر خزر بر تن مردم این دیار و مسافران چشانده شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هرساله در فصل تابستان و با شدت گرفتن تعداد حضور مسافران در مازندران حادثه غرق شدن در دریای خزر همواره کام بسیاری از خانواده ها که عزیزان خود را از دست دادند تلخ کرد به طوریکه این وضعیت فوت براثر غرق شدن در دریا جز لاینفک سفرهای تابستانی در این استان قرار دارد.

در این وادی طبق آمار رسمی پزشکی قانونی استان در خرداد ماه سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ غرق شدگی را شاهد بودیم به طوری که در سال ۱۳۹۸، ۱۲ نفر، سال ۱۳۹۹، ۲۴ نفر، سال ۱۴۰۰، ۲۷ نفر و در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۸ نفر از هموطنان جانشان را در دریا از دست دادند.

بر اساس آمار اداره کل پزشکی قانونی مازندران از سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۰۹، ۹۹، ۱۴۷، و سال ۱۴۰۱ به ۱۶۱ نفر در دریای خزر غرق شدند.

غرق شدگی در خزر؛ پرونده همچنان باز است

سواحل و دریای خزر در مجاورت مازندران همواره یکی از حادثه خیزترین آب‌های کشور محسوب می‌شود که هر ساله صدها مسافر و بومی را به کام مرگ می‌کشاند. عمق متغیر، وجود گرداب‌های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا، ورود رودخانه‌ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد که اغلب بی توجه به هشدارها هستند.

سواحل دریای خزر فضای جذاب و چشم نوازش برای هر کسی که به این خطه از شمال کشور می آید وسوسه شنا در دریا را ایجاد می کند تا در مدت حضورش در این منطقه به قول معروف تنی به آب بزند و شنا کند.

اما خزر همواره آبستن بروز حوادث پیش بینی نشده برای آنهایی است که احساس می کنند شناگر هستند و می توانند در این نقطه همچون استخر شنا کنند اما غافل از اینکه "جریان شکافنده" و نقاط دنج سواحل این دریا مستعد و عامل بروز حوادثی نظیر غرق شدن در دریا است.

جریان شکافنده را می توان با قرار گرفتن در ارتفاع با چشم مشاهده کرد. چنان چه اگر روی برآمدگی ماسه ای پایتان را بگذارید تصور می کنید که عمق آب کم است، ولی با کمی جا به جایی ناگهان عمق آب افزایش می یابد، بنا بر این باید مواظب تغییر ناگهانی عمق آب باشید تا دچار مشکل نشوید.

از ۲ سال گذشته مسوولان امر برای اینکه از میزان غرق شدگی و فوت افراد در دریای خزر بکاهند برنامه ریزی های متعددی انجام دادند از تعیین ارگانی به عنوان مسوول کمیته پیشگیری و کاهش غریق طرح ساحلی است که جمعیت هلال احمر مازندران به عنوان مسوول این کمیته راهبردی مشخص شد.

پس از آن از جمله دیگر تمهیدات اتخاذ شده برای کاهش غریق در دریای خزر در مازندران شناسایی نقاط پرخطر برای شنای افراد بود که در این خصوص نیز با برنامه ریزی جمعیت هلال احمر به عنوان مسوول این کمیته از هیات نجات غریق استان خواسته شد تا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

غرق شدگی در خزر؛ پرونده همچنان باز است

ابتدا ۵۵۰ نقاط حادثه خیز در سواحل دریای این خطه شمالی کشور شناسایی شد و پس از پایش های انجام شده بیشتر این تعداد به ۷۲۰ نقطه افزایش یافت.

اما با وجود تمامی اقدامات و تمهیدات صورت گرفته امسال نیز ۲۹ نفر در دریای خزر غرق شدند و جان خود را از دست دادند و این نشان می دهد یک جای کار می لنگد.

پزشکی قانونی مازندران اعلام کرد از شروع طرح دریا یعنی از اول خرداد تا پایان شهریور امسال ۲۹ نفر در سواحل دریای استان غرق شدند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد کاهش نشان می دهد. ۲۳ نفر از غرق شدگان مرد و ما بقی زن و همچنین ۸۱ درصد از غرق شدگان نیز غیر بومی بودند.

بنابراین گزارش سواحل شهرستان های محمود آباد با هفت، بابلسر و تنکابن هر کدام با ۶ مورد به ترتیب بیشترین موارد مرگ ناشی از غرق شدگی و شهرهای رامسر و نور هر کدام با یک فوتی ناشی از غرق شدگی به ثبت رسید.

بر اساس آمار بیشترین غرق شدگی مربوط به مرداد ماه با ۱۱، شهریور با ۱۰، تیر با پنج و خرداد باسه مورد به ثبت رسید. بیشتر غرقی ها ۲۱تا ۴۰ ساله بودند.

بررسی ها نشان می دهد ۱۶ نفر از غرق شدگان در سنین ۲۱ تا ۴۰ سال قرار داشتند و یک غرقی نیز بالای ۶۱ سال سن داشت.

غرق شدگی در خزر؛ پرونده همچنان باز است

در این خصوص رییس هیات نجات غریق مازندران روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت:‌ با وجود کسب موفقیت های خوب در زمینه کاهش فوتی های ناشی از غریق در دریای خزر اما هنوز هم این معضل و آسیب وجود دارد که مرگ ۲۹ نفر نشانگر این موضوع است.

نقی کریمیان کمبود نیروی ناجی غریق و امکانات لجستیک را از جمله دلایلی برشمرد که باعث شده تا به صورت کامل این موضوع برطرف نشود و ادامه داد: به طوریکه در طول نوار ساحلی ۴۷۳ کیلومتری ساحل در مازندران و وجود ۷۲۰ نقطه حادثه خیز فقط هزار و ۴۰۰ نیروی ناجی غریق حضور دارند.

وی ادامه داد:‌در حالیکه برای استخر شنای ۱۲ در ۲۵ متری چهار ناجی غریق حضور دارند این تعداد ناجی غریق در سواحل دریا جوابگو نیست و حتی در برخی مواقع در فاصله ۲ کیلومتری سواحل ناجی غریقی وجود ندارد.

به گفته رییس هیات نجات غریق مازندران علاوه بر این نبود برنامه ای برای مدیریت سواحل پس از ساعات فعالیت ناجیان غریق طرح سالمسازی دریا از دیگر معضلات به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه از هشت تا ۲۰ ساعات حضور ناجیان غریق در سواحل دریا است، ‌ادامه داد:‌پس از این ساعات هیچ سازمان و ارگانی مسوولیت ساحل را برعهده ندارد و این امر باعث می شود بسیاری از غریق در این ساعات در دریا جان باختند.

کریمیان همچنین از وجود نقاط کور شنا به عنوان مساله دیگر در بروز حادثه غریق در دریا نام برد وگفت:‌ سنگچین ها از جمله سنگچین بندر بابلسر، دریاکنار، خانه دریا و تنکابن و اسکله های بخش خصوصی از جمله این نقاط هستند که همواره باعث بروز حوادث تلخ برای افراد شده است.

وی ادامه داد:‌ همچنین غیر فعال شدن سامانه طرح ساحل امن به دلیل عدم تخیص اعتبار لازم برای پشتیبانی از این طرح هم باعث شده تا رصد ناجیان غریق و جانمایی امکانپذیر نباشد و در برخی نقاط بدلیل نبود ناجیان غریق شاهد بروز حادثه باشیم.

رییس هیات نجات غریق مازندران تاکید کرد تا زمانیکه این چالش ها و معضلات برطرف نشود نمی توان گفت که یک روز بدون غریق در استان را شاهد خواهیم بود.

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان شهرستان‌های محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی استان در اجرای این طرح محسوب می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha