کشاورزان از سر ناچاری پنبه می‌کارند؛ ضرورت راه‌اندازی شورای عالی پنبه

گرگان- ایرنا- رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور، راه‌اندازی شورای عالی پنبه در کشور را ضروری خواند و گفت: سیاست‌گذاری‌های مربوط به این محصول باید در این شورا تدوین شود تا با یک برنامه قوی و جلوگیری از واردات بی‌رویه، قیمت‌گذاری خوب، ادغام و هم‌افزایی صنایع و کشاورزان، کشت پنبه رونق بگیرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، قربان قربانی در آیین گردهمایی بزرگداشت روز جهانی پنبه با بیان اینکه ایران همچون سال‌های گذشته نیاز به کشت پنبه ندارد، اظهار کرد: ایران در سال‌های گذشته صادرکننده پنبه در دنیا بود طوری‌که درآمد حاصل از صادرات پنبه با صادرات نفت برابری می‌کرد و ۷۵ درصد پنبه ایران نیز در گلستان تولید می‌شد و این استان به سرزمین طلای سفید شهره بود.

وی محصولات رقیب و تنوع بالای محصولات کشاورزی، اقتصادی نبودن قیمت پنبه، هزینه‌های بالای برداشت و نبود ماشین‌آلات برداشت به دلیل تحریم را از جمله دلایل افول کشت پنبه در کشور و استان گلستان برشمرد و توضیح داد: پنبه به پایین‌ترین سطح زیر کشت رسیده، البته کشورمان در سال ۱۴۰۱ با سطح زیر کشت ۱۱۸ هزار هکتار پنبه و تولید ۱۰۰ هزار تن الیاف عملکرد خوبی داشته اما در سال ۱۴۰۳ سطح زیر کشت این محصول دوباره کاهش یافته است.

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور با تاکید بر اینکه کشاورزی باید اقتصادی شود، افزود:
در حال حاضر کشاورزان از روی ناچاری و هنگامی که امکان کاشت محصولات دیگر را ندارند اقدام به کشت پنبه می‌کنند لذا زمین‌های خوب از پنبه رانده شده و برای افزایش بهره‌وری و عملکرد در واحد سطح باید در راستای تقویت زمین و تغذیه پنبه گام برداشت.

کشاورزان از سر ناچاری پنبه می‌کارند؛ ضرورت راه‌اندازی شورای عالی پنبه

قربانی تاکید کرد: کشاورز دنبال اقتصاد است و باید با افزایش درآمد کشاورزان و کاهش هزینه‌ها به رونق کشت پنبه کمک کرد، به همین دلیل کشت پنبه در گلستان کاهشی شده و کشاورزان برخی شهرستان‌ها مانند گنبدکاووس کشت هندوانه آجیلی را به پنبه ترجیح می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت پنبه مکانیزه باشد، با اشاره به محدودیت‌های موجود در منابع آبی و زمین گفت: در این شرایط بهره‌وری در واحد سطح یکی از شعارهای مهم مرکز تحقیقات پنبه است، براساس سند امنیت غذایی و برنامه هفتم توسعه و الگوی کشت، سطح زیر کشت پنبه باید به ۱۰۵ هزار هکتار برسد که پنج هزار هکتار دیم ویژه استان‌های گلستان و مازندران و ۱۰۰ هزار هکتار آن مربوط به اراضی آبی است.

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور با بیان اینکه ما به ۴۵۰ هزار تن وش پنبه نیاز داریم، گفت: در صورت افزایش عملکرد محصول، رسیدن به این مهم و همچنین خودکفایی در محصول پنبه قابل‌تحقق است.

قربانی با بیان اینکه باید کشت قراردادی پنبه عملیاتی شود، یادآور شد: کارخانجات پنبه‌پاک‌کنی و نساجی‌ها باید به این سمت سوق پیدا کنند.

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه امسال ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار پنبه در گلستان کشت شد، خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌ها ۲۰ الی ۲۵ هزار تن محصول در گلستان برداشت می‌شود.

کشاورزان از سر ناچاری پنبه می‌کارند؛ ضرورت راه‌اندازی شورای عالی پنبه

علی موسی‌خانی با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله برداشت پنبه قرار داریم، افزود: کشاورزان گلستانی تاکنون چین اول پنبه را برداشت کردند و تحویل کارخانجات روغن‌کشی کردند.

به گفته وی؛ ۹ کارخانه پنبه‌پاک‌کنی و ۲ کارخانه نساجی در استان گلستان وجود دارد و ورود صنعت و نساجی‌ها برای کشت قراردادی و انعقاد قرارداد با کشاورزان به رونق پنبه در استان کمک شایانی می‌کند.

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: گرچه کارخانجات پنبه‌پاک‌کنی استان گلستان از سال‌ها قبل به اندازه توان خود در تامین بذر و نهاده‌ها و حتی مساعدت‌های نقدی کمک‌کار پنبه‌کاران هستند اما می‌طلبد نساجی‌ها در کنار کارخانجات پنبه‌پاک‌کنی استان برای کشت قراردادی محصول پنبه به کمک کشاورزان بیایند.

به گزارش ایرنا، به ابتکار چهار کشور آفریقایی و حمایت سازمان تجارت جهانی و سازمان فائو در سال ۲۰۱۹، هفتم اکتبر مصادف با نیمه اول مهر ماه با هدف افزایش آگاهی در مورد اهمیت پنبه و فرآورده‌های قابل استحصال آن، برجسته‌سازی نقش حیاتی پنبه در توسعه اقتصادی و کاهش فقر در کشورهای کمتر توسعه پ‌یافته، ترویج تجارت بین‌المللی پنبه و توانمندسازی کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه‌یافته از زنجیره تأمین پنبه به عنوان روز جهانی پنبه نامگذاری شده است.

کشاورزان از سر ناچاری پنبه می‌کارند؛ ضرورت راه‌اندازی شورای عالی پنبه

در همین راستا موسسه تحقیقات پنبه کشور امروز دوشنبه ۱۶ مهر اقدام به برگزاری گردهمایی بزرگداشت روز جهانی پنبه با حضور جمعی از مسوولان، پژوهشگران و کارشناسان موسسه تحقیقات پنبه و سازمان جهاد کشاورزی کرده و در این همایش آخرین وضعیت کشت پنبه و راه‌های رونق دوباره این محصول و بازگشت استان گلستان به دوران اوج تبیین و تشریح شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha