رفع چالش‌های امنیت غذایی با افزایش تولید؛ سرشماری کشاورزی در فارس

شیراز- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس گفت: طی سال‌های اخیر، افزایش جمعیت، بحران آب، تغییرات اقلیمی و به تبع آن محدودیت اراضی کشاورزی، کشورها را با چالش‌های امنیت غذایی مواجه کرده که رفع این چالش‌ها در گروه افزایش تولیدات کشاورزی و مدیریت محصولات برداشتی است.

محسن پاپری زارعی، دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به انجام سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳ (هشتم آبان تا ۲۶ آذر) افزود: افزایش تولیدات کشاورزی و مدیریت صحیح پس از برداشت محصول نیز با تصمیم‌سازی مناسب، هدفگذاری صحیح، برنامه‌ریزی دقیق، اجرای موفق و نظارت و ارزیابی میسر می‌شود که این مهم نیازمند وجود داده‌های با کیفیت و به موقع در پایین‌ترین سطوح جغرافیایی است.

وی ادامه داد: مطابق ماده سه قانون مرکز آمار ایران، مصوبه شصت و دومین جلسه شورای عالی آمار و دستور دکتر پزشکیان رییس جمهور، شورای راهبری سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳، سازمان برنامه و بودجه کشور و مرکز آمار ایران با همکاری وزارتخانه‌ها، موسسه‌های دولتی و وابسته به دولت و شرکت‌های دولتی، مکلف به اجرای سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ به مدت ۴۵ روز در موعد مذکور در سطح مناطق شهری و روستایی کشور کنند.

او اظهار کرد: برآورد می‌گردد حدود ۲۳۹ هزار بهره‌بردار کشاورزی در مناطق شهری و روستایی استان مورد آمارگیری قرار گیرند.

رفع چالش‌های امنیت غذایی با افزایش تولید؛ سرشماری کشاورزی در فارس

ضرورت همکاری ادارات فارس در انجام سرشماری کشاورزی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس گفت: همچنین تعداد رده‌های مختلف سرشماری استان بالغ بر ۹۰۰ نفر و بر اساس مواد پنج و ۶ قانون مرکز آمار ایران، تمامی دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسه‌های دولتی و وابسته به دولت مکلفند در مدت زمان اجرای این سرشماری، نیروی انسانی، خودرو و امکانات و تجهیزات مورد نیاز سرشماری را در اختیار این سازمان و فرمانداران شهرستانهای استان قرار دهند.

پاپری زارعی افزود: سرشماری کشاورزی، گردآوری اطلاعات فعالیت‌های مختلف کشاورزی شامل زراعت، باغداری، دامداری و سایر فعالیت‌های کشاورزی (کشت گلخانه‌ای، پرورش آبزیان خوراکی، پرورش زنبور عسل، پرورش کرم ابریشم و پرورش طیور به روش سنتی) را دربر می‌گیرد.

وی ادامه داد: تقریبا تمام کشورهای دنیا، سرشماری کشاورزی را هر پنج یا ۱۰ سال اجرا می‌کنند که در کشورمان نیز این سرشماری هر ۱۰ سال یکبار انجام می شود.

او اظهار کرد: نخستین سرشماری کشاورزی کشورمان در سال ۱۳۵۲ و فقط در مناطق روستایی انجام شد اما پس از آن و در سال‌های ۶۷، ۷۲، ۸۲ و ۹۳ به شکل عمومی و در نقاط شهری و روستایی) انجام شد و امسال نیز اجرای ششمین سرشماری عمومی کشاورزی در دستور کار مرکز آمار ایران قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha