پیش‌بینی ۷۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آبخیزداری

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ۷۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای مطالعه و اجرای آبخیزداری و آبخوانداری در سطح ۹۰ میلیون هکتار از اراضی باقیمانده در قالب برنامه هفتم و هشتم نیاز است.

به گزارش ایرنا از وزارت جهادکشاورزی، «حمید نوری» افزود: از سطح ۹۰ میلیون هکتار اراضی باقی‌مانده، حدود ۲۰ میلیون هکتار آن برای اجرای آبخیزداری و آبخوانداری توسط کارشناسان مورد مطالعه قرار گرفته که در برنامه هفتم توسعه به آن توجه شده است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: طبق این برنامه، سالیانه عملیات آبخیزداری و آبخوانداری باید در سطح چهار میلیون هکتار اجرا شود.

وی افزود: امسال برای تحقق تعهدات برنامه هفتم توسعه و اجرای آبخیزداری و آبخوانداری در چهار میلیون هکتار اراضی در عرصه‌های منابع طبیعی به ۵۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

نوری ادامه‌داد: برای امسال ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار ملی برای اجرای آبخیزداری و آبخوان‌داری مصوب شده است که با این میزان اعتبار می‌توان در سطح حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار هکتار پیشرفت فیزیکی داشت.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه‌کرد: علاوه بر این ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای، در سطح استانی اعتباراتی برای آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص می‌یابد و بخش دیگری از اعتبار نیز از طریق مشارکت مردمی، مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن و خیرین تامین می‌شود.

نوری گفت: در سال ۱۴۰۲ با توجه به تخصیص اعتبارات، ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در اجرای آبخیزداری و آبخوانداری در کشور داشتیم.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک اذعان‌داشت: علاوه بر تامین اعتبارات ملی و استانی، مهمترین راهبرد توجه به مسئولیت‌های اجتماعی و مشارکت مردمی است.

وی ‌افزود: برای اجرای تعهدات این سازمان در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور راهی جز مشارکت مردمی، صنایع، معادن و خیرین نداریم.

نوری تصریح کرد: اگر از طریق نظام‌نامه مردمی‌سازی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و براساس دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه آن که شرایط ورود و مشارکت مردم در این عرصه‌ها را نشان می‌دهد عمل کنیم، می‌توان به اهداف تعیین شده در برنامه هفتم توسعه دست یافت و فاصله‌ها را جبران کرد.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه، کاهش فرسایش ۲۰ درصدی آبی و کاهش فرسایش ۲۰ درصدی بادی هدفگذاری شده است، گفت: در این برنامه به موضوع حفاظت خاک و آب و پوشش گیاهی نسبت به برنامه‌های گذشته بیشتر توجه شده است و اعداد و ارقام دقیق‌تر و کمّی‌تر هستند.

نوری خاطرنشان‌کرد: تاکنون در سطح ۳۲ میلیون هکتار از مساحت عرصه‌های مورد نیاز، عملیات آبخیزداری و آبخون‌داری صورت گرفته یا در دست اجرا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha