۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۲۰:۲۶
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85620904
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اسلوونی: روسیه باید در مذاکرات صلح اوکراین شرکت کند

تهران-ایرنا- روزنامه «دلو» اسلوونی با استناد به منابع دیپلماتیک خود گزارش داد که «رابرت گولوب» نخست‌وزیر این کشور گفته است روسیه باید در مذاکرات درباره اوکراین شرکت کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری تاس روسیه، به گفته منابع روزنامه «دلو»، نخست‌وزیر اسلوونی «از طریق کانال‌های دیپلماسی آرام» به طرف روسی گفت که کشورش مذاکرات صلح‌آمیز درباره جنگ اوکراین را بدون مشارکت مسکو تصور نمی‌کند.

پیش از این، حزب چپ که بخشی از ائتلاف حاکم است از دولت اسلوونی خواسته بود تا هرگونه کمک نظامی به اوکراین را متوقف کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری «تاس»، مقامات اسلوونی تاکنون ۱۳ بسته کمک نظامی را به کی‌یف تحویل داده‌اند.

کی‌یف در ماه ژوئن (خردادماه) یک نشست بین‌المللی بدون حضور روسیه در سوئیس برگزار کرد. مقامات اوکراین می‌گویند امیدوارند نشست دیگری در پائیز امسال با حضور روسیه برگزار کنند.

از سوی دیگر، چین و برزیل برای حل سیاسی مساله اوکراین طرحی شامل ۶ بخش ارائه کردند و همچنین پیشنهاد برگزاری یک نشست بین‌المللی در یک زمان مناسب را دادند که «مشارکت عادلانه همه طرف‌ها و بحث درباره همه طرح‌های صلح» داشته باشد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ماه ژوئن اعلام کرده بود که اگر اوکراین جاه‌طلبی‌های خود را در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) کنار بگذارد و نیروهای خود را از چهار منطقه اوکراینی که مسکو مدعی آن است، خارج کند، مسکو آتش را متوقف کرده و وارد مذاکرات صلح خواهد شد.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha