برای سبزپوشان سبزاندیش

اردبیل - ایرنا - آنان که در بحبوحه خطر به یاد ما می‌افتند و ناخودآگاه تداعی نام ، نشان و رنگ لباسشان برای ما امنیت می‌آفریند در حالی که در کام خطر فرو می‌روند و برای حفظ جان و خانمان ما حتی جان شیرین خود را تقدیم می‌کنند، شایسته تکریم و پاسداشت‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از سازمان‌های مسلح که در تابعیت فرماندهی کل قوا و وابسته به وزارت کشور یاد شده که فرماندهی آن نیرو از طرف فرمانده کل قوا منصوب می‌شود. هدف از تشکیل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، استقرار نظم و امنیت و تأمین آسایشی عمومی و فردی و نگهبانی و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهارچوب این قانون در قلمرو جمهوری اسلامی ایران است.

با توجه به گستره ماموریت‌های شبانه‌روزی نیروی انتظامی و ضرورت نقش‌آفرینی سبزپوشان ناجا در عرصه‌ها و پهنه‌های مختلف، مخاطرات و مشکلات زیادی پیش روی آنها قد علم می‌کند و با مسائلی روبرو می‌شوند که برای دیگران هرگز قابل تصور نیست؛در یک دهه گذشته ۷۸۹ نفر از پرسنل انتظامی جمهوری اسلامی در رسته‌های مختلف به شهادت رسیده‌اند و این یعنی هر پنج روز یکی از شمار این حافظان امنیت جان خود را در راه امنیت ملت و ایران فدا کرده است.

زمان و مکان نمی‌تواند برای فعالیت نیروی انتظامی حد و حصر قائل شود به طوری که سبزپوشان ناجا در هر لحظه از شبانه‌روز و در هر نقطه از جغرافیای سرزمین عزیزمان آماده هستند و هر زمان حادثه‌ای روی می‌دهد نخستین کسانی که در محل وقوع حادثه حضور می‌یابند سربازان و افسران ناجا هستند که بی‌منت برای تامین امنیت و مدیریت امور حاضر می‌شوند و مشاهده لباس‌های سبز امنیت‌آفرین آنها، آرامش و سکینه قلبی را در دل‌ها جاری می‌سازد.

در نوار مرزی کشور، در جاده‌های تنگ و باریک که از دره‌های پر پیچ و خم می‌گذرد، در ارتفاعات مه گرفته و غبارآلود و هرجا که احساس ناامنی به انسان دست بدهد، به محض مشاهده خودرو نیروی انتظامی یا با دیده شدن یکی از سربازان ناجا، همان احساس ارزشمند آرامش خاطر آدمی را می‌نوازد.

وقتی در جاده با سرعت غیرمتعارف حرکت می‌کنیم به محض مشاهده خودرو پلیس راه یا نیروی انتظامی، ناخودآگاه پا روی ترمز می‌گذاریم و سرعت خودرو را کم می‌کنیم و این واکنش طبیعی شاید با غرولند زیرلب ما همراه باشد اما از این اطمینان قلبی لذت می‌بریم که مسیر، امن است و کم کردن سرعت نیز به نفع خود ما و سایر شهروندان است.

با خود می‌اندیشیم که اگر خودرو پلیس در مقابل مسیر حرکت ما متوقف نشده و ناظر بر رفتار رانندگان بود چه بسا سرعت بالای ما منجر به حادثه می‌شد و اتفاق ناگواری برای ما و همراهان ما رخ می‌داد بنابراین حتی حضور از راه دور و با فاصله نیروی انتظامی نیز امنیت‌آفرین است.

به تجربه دریافته‌ایم هنگامی که هنگام رانندگی از ما خطا سر می‌زند و مدارک خود را تحویل پلیس راه می‌دهیم، با تقاضا و اظهار شرایط ضروری برای اندکی بالاتر رفتن از سرعت تعریف شده بر جاده، با اغماض افسران ناجا روبرو می‌شویم یا مقداری از جریمه را سبک می‌کنند اما تذکرات لازم را اعمال می‌دارند که به اصطلاح"تکرار خطا دوباره ما را نسزد".

این رفتارهای صمیمی دوجانبه بر این اساس استوار است که جنس نیروی انتظامی از جنس مردم است و حتی آنهایی که در ماموریت‌های خاص و مواقعی که برای مقابله با تروریست ها لباس‌های مخصوص می‌پوشند و چهره خود را نمایان نمی‌کنند، از ما هستند و ابتدا و انتهای تلاش و همت آنها برای راحتی و آسایش ما هست.

به واقع برای چنین روزی یک هفته گرامیداشت کافی نیست و البته این هفته‌ها نمادی برای تکریم و یادکرد زحمت‌ها و فداکاری‌های آنان است وگرنه همه سال به نیروی انتظامی تعلق دارد و هیچ ماه، روز و ساعتی را نمی‌توان متصور شد که دور از چشم تیزبین و دقیق آنها بتوان از مخاطرات مختلف در امان ماند.

یکی از زیباترین جلوه‌های تکریم نیروی انتظامی از سوی مردم، نثار شاخه‌های گل از سوی دانش‌آموزان و مربیان به آنهاست، به خصوص در محدوده‌هایی که حجم ترافیک بالایی در مسیر مدارس وجود دارد و کاهش سرعت و مدیریت عبور و مرور وسایط نقلیه سبک و سنگین همزمان با رفت و آمد دانش‌آموزان، زحمت بسیاری می‌خواهد.

کمتر روزی و هفته‌ای وجود دارد که خبر ناگواری از مجروحیت یا شهادت سرباز یا افسر نیروی انتظامی را در حین ماموریت نشنیده باشیم، آری تامین امنیت جامعه هزینه‌های بسیاری لازم دارد که بار عمده آنها بر دوش آن پیشگامان سبز پوش نیروی انتظامی است.

افسرانی که همچون شیران بیشه شجاعت ، قدرت رویارویی با گردنکشان، اراذل و اوباش و حتی تروریست‌های جانی و خارجی را دارند و در هنگامه‌ای خطرناک که کسی را جرات مقابله با قمه‌کشی یا هفت تیرکشی برهم زنندگان نظام و آرامش شهروندان نیست، نیروهای انتظامی هستند که خطر را به جان می‌خرند و سد راه متخلفان و هنجارشکنان می‌شوند و در این مسیر روشن و مبارک نیز گاهی جان شیرین خود را هدیه می‌کنند.

گرامی می‌داریم یاد و خاطره شهدای ناجا را و مغتنم می‌شماریم خدمات و برکاتی که از قبل داشتن چنین سرمایه بزرگی در کشور داریم و دست تک تک سربازان، درجه‌داران، افسران و فرماندهان ناجا را به گرمی می‌فشاریم و حریم حرمت آنها را پاس می‌داریم که برای قوام ملک و میهن از هیچ همتی دریغ نمی‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha