ضرورت ورود واحدهای معدنی کرمان به اقتصاد دانش‌بنیان

کرمان - ایرنا - نشست تخصصی بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش بنیان استان کرمان در شرایطی امروز دوشنبه برگزار شد که در این نشست بر ورود و مشارکت واحدهای صنعتی و معدنی استان با حوزه دانش بنیان تاکید و اعلام شد که شرکت‌هایی که به این مهم ورود نکنند، برخی خدمات را دریافت نخواهند کرد.

به گزارش ایرنا، در جهانی که کشورها هر روز با ابتکار و نوآوری‌های جدید، دانش و فناوری گوی سبقت را از یکدیگر می ربایند و با شتاب به سمت توسعه حرکت می کنند، توجه به اقتصاد دانش بنیان امری ضروری و انکار ناشدنی است و در کشور ما نیز استان ها همچون کرمان با وجود منابع و معادن غنی باید این مقوله را جدی بگیرند.

نشست تخصصی بررسی چالش ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت های دانش بنیان استان کرمان عصر دوشنبه با حضور مدیران استان و سرمایه‌گذاران و شرکت های دانش بنیان برگزار شد که در این نشست علاوه بر طرح ضرورت های حرکت بر مدار اقتصاد دانش بنیان و ارائه راهکارها در این مسیر، یک نمونه عملی دانش بنیان، یعنی رطوبت سنج آنلاین با سرمایه گذاری فولاد مبارکه و شرکت های استان کرمان رونمایی شد.

ضرورت ورود واحدهای معدنی کرمان به اقتصاد دانش‌بنیان

موانع سرمایه گذاری در اقتصاد دانش بنیان کرمان

رییس پارک علم و فناوری استان کرمان گفت: با وجود صنایع و معادن بزرگ در استان کرمان، مشکلات زیادی در حوزه سرمایه گذاری برای فعالیت های شرکت های دانش بنیان داریم.

حسین کاظمی افزود: استان کرمان از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان رشد مناسبی داشته است اما نتوانسته ایم از شرکت های بزرگ استان کرمان برای سرمایه گذاری در این حوزه استفاده کنیم؛ توانمندی بالای شرکت های فناور و دانش بنیان استان منجر به ورود شرکت های سایر استان ها برای سرمایه گذاری مشترک شده است.

وی ادامه داد: صندوق سرمایه گذاری فولاد مبارکه اصفهان تاکنون در سه شرکت دانش بنیان استان سرمایه گذاری کرده و برای سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد تومانی برنامه ریزی شده است؛ محصول دانش بنیان رطوبت سنج که رونمایی می شود نتیجه سرمایه گذاری ۳۰ درصدی آن صندوق در شرکت مپسام است.

رییس پارک علم و فناوری استان کرمان همچنین با بیان اینکه این استان ظرفیت جذب سرمایه گذاران زیادی را با وجود فعالیت بیش از ۵۰۰ شرکت فناور و دانش بنیان دارد؛ عنوان کرد: در این زمینه ظرفیت سازی کردیم و دست یاری به سوی شرکت ها و مسئولان دراز می‌کنیم تا با سرمایه گذاری شرکت های صنعتی و معدنی بزرگ در بخش دانش بنیان شاهد تولیدات مشترک صنعت و شرکت های دانش بنیان در سال آینده باشیم.

عقب ماندگی تکنولوژیک کرمان و توجه به دانش بنیان ها

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در این نشست گفت: کرمان دچار عقب ماندگی تکنولوژیک شده و تنها راه آن نیز توجه به شرکت های دانش بنیان است.

سیدمهدی طبیب زاده افزود: آمار و ارقام نشان می دهد که این ضرورت مهم در استان کرمان جا نیفتاده و برنامه ای هم برای آن وجود ندارد و یا برنامه ها موفق نبوده است.

ضرورت ورود واحدهای معدنی کرمان به اقتصاد دانش‌بنیان
طبیب زاده رییس اتاق بازرگانی کرمان

وی با بیان اینکه استان کرمان قطب معدنی کشور شناخته می شود و بالاترین برداشت و ذخایر معدنی کشور را دارد، اظهارکرد: زنجیره ارزش افزوده در این استان ایجاد نشده است ضمن اینکه این زنجیره باید با تکیه بر تکنولوژی باشد و در این زمینه ضرورت شرکت های دانش بنیان مشخص می شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان بیان کرد: کشاورزی کرمان به شدت غیر بهره ور است و با این شرایط نمی تواند راه را ادامه دهد زیرا برخی کشت ها به روش سنتی دیگر امکان کشت و برداشت ندارند.

وی ادامه داد: مشکلات اقلیمی، آفات کشاورزی و نداشتن زنجیره ارزش افزوده در صنایع معدنی، تولید مس تا کاتد و شمش فولادی بیش از ۲۰ درصد ارزش افزوده در استان ایجاد نمی کند لذا به شدت نیازمند تحول در اقتصاد دانش بنیان هستیم.

طبیب زاده با بیان اینکه شرکت های بزرگ استان کرمان نقشی در تامین مالی شرکت های دانش بنیان ندارند، گفت: دانش بنیان‌ها و صندوق شکوفایی و نوآوری استان نتوانستند در این زمینه نقش موثری ایفا کنند.

وی افزود: عقب ماندگی تکنولوژیکی باعث بهره وری پایین در حوزه کشاورزی استان شده و در بخش معدن نیازمند تحول جدی هستیم لذا باید راهکارهای اجرایی اقتصاد دانش بنیان در دستور کار قرار گیرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه باید راه های استفاده از ظرفیت‌ها بررسی شود، خاطرنشان کرد: استان کرمان از ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال استفاده نکرده در حالیکه ما بیشترین مالیات را بین استان‌ها پرداخت می کنیم.

وی یادآور شد: براساس برآوردها اجرای طرح تجهیز کارگاه ها به یکهزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد؛ این طرح توسط اتاق بازرگانی ارایه شد و به تایید معاون علمی رییس جمهور رسید.

طبیب زاده با بیان اینکه فعالیت دانش بنیان اعتبار نمی خواهد و می توان از ظرفیت اعتبار مالیاتی استفاده کرد، افزود: بارها این موضوع را پیگیری کردیم اما تعصب و تعلقی در شرکت های معدنی و صنعتی استان وجود ندارد تا این منابع از استان خارج نشود.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار امسال گذاشتند و کرمان عددی جذب نکرده است، ادامه داد: در این بخش تقاضا وجود دارد لذا شرکت های صنعتی و معدنی بخشی از مالیات خود را به این کار اختصاص دهند.

این مسئول با اظهار تاسف از اینکه شرکت ها در این زمینه همراهی نمی کنند، گفت: این موضوع اراده جدی فعالان اقتصادی را می طلبد که امیدوارم تجربه فولاد مبارکه باعث تشویق شرکت های استان کرمان هم بشود تا حمایت لازم را از شرکت های دانش بنیان داشته باشیم.

وی ادامه داد: از طرفی باید شرکت های دانش بنیان نیز تحرک و فعالیت لازم را داشته باشند تا در راستای جذب اعتبارات، مشکلات را اعلام کنند.

طبیب زاده گفت: کلید آغاز فعالیت گسترده در حوزه شرکت های دانش بنیان با استفاده از ظرفیت ها و گذر اقتصاد استان کرمان از اقتصاد مبتنی بر منابع و معادن است و در این زمینه چاره ای غیر از اقتصاد دانش بنیان نداریم.

وی افزود: کرمان با وجود کمبود منابع آب، خروج بیش از ۲۰۰ همت منابع از استان کرمان و عقب ماندگی در شاخص های توسعه پایدار چاره ای غیر از اقتصاد دانش بنیان ندارد از این رو شرکت ها باید به خود بیایند تا آغازگر تحول باشند.

رییس اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به طرح اصلاح حکمرانی در اقتصاد این استان عنوان کرد: برخی مدیران دولتی نقشی در توسعه پایدار استان نداشتند و تا زمانی که اصلاح حکمرانی و ریل گذاری صورت نگیرد هیچ استاندار و یا مسئولی نمی تواند چندان موثر باشد.

وی ادامه داد: استان کرمان باوجود منابع معدنی بسیار، در حوزه شاخص های توسعه پایدار در آخر جدول است لذا نیازمند تحول جدی در حوزه شرکت های دانش بنیان هستیم.

طبیب زاده گفت: ما در میزان شرکت ها، فعالیت، توان در جذب منابع و تقاضا از شرکت ها باید به شکوفایی و نوآوری برسیم.

خدمات به شرکت‌های غیر دانش بنیان نمی‌دهیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با بیان اینکه بایستی با همکاری یکدیگر، هم افزایی و مشارکت شرکت های صنعتی و معدنی و دانش بنیان ها را رقم بزنیم، گفت: به شرکت هایی که نخواهند در حوزه دانش بنیان این استان فعالیت کنند، خدمات نمی دهیم.

امیر حسن زاده با بیان اینکه مدیر یک مجموعه باید فعالیت دانش بنیان را بخواهد و آن را اجرا کند، افزود: فعالیت های شرکت های ما ازجمله شرکت مس برای این حوزه کم است اما کار شروع شده؛ در این زمینه قانون نمی تواند کاری کند و افراد و مدیران باید پای کار بیایند.

ضرورت ورود واحدهای معدنی کرمان به اقتصاد دانش‌بنیان
حسن زاده معاون اقتصادی استاندار کرمان

وی با بیان اینکه در واقع با تکنولوژی های موجود نمی توان به‌روز بود، تصریح کرد: دانش به معنای تولید ثروت است؛ در نمایشگاه تاسیسات دیدیم که یک شرکت دانش بنیان از استان کرمان، تولیداتی نوین انجام داده و این یعنی کار در استان آغاز شده و این مسیر اثرات خود را خواهد گذاشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان عنوان کرد: تولید علم، ثروت و حرکت به سمت پیشرفت فعالیتی عام المنفعه است و شرکت مس به عنوان نخستین کار در این بخش ضمن افزایش سرمایه، نیازها را احصا کرده و شرکت های دانش بنیان می توانند با این شرکت قرارداد ببندند.

وی افزود: کمبودهایی هم وجود دارد اما با وجود شرکت های بزرگ استان کرمان، این موضوع را امیدوار کننده تر می بینم.

حسن زاده بیان کرد: دیگر با نسل های قدیمی نمی توان تولید فولاد و یا کشاورزی را بهره ور کرد، امروز دیگر برداشت ۵۰۰ تن پسته در هر هکتار پاسخگو نیست زیرا این آمار در دنیا ۲ تن است.

وی یادآور شد: حس دانش بنیان تاکنون در شرکت های معدنی، کشاورزی و گردشگری استان وجود نداشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با بیان اینکه آثار ثبت جهانی و ملی استان کرمان بسیار بیشتر از برخی استان ها است، یادآور شد: گردشگری ما رشد نکرده و با یک کلیپ ساختن نمی شود آن را گسترش داد، باید فعالیت ها را به سمت دانش بنیان حرکت دهیم.

وی افزود: تشکیل پارک علم و فناوری استان کرمان را به فال نیک می گیرم؛ وجود ۱۰ پارک هم منافاتی با توسعه ندارد اما فعالیت ها باید هماهنگ باشد تا کار پیش رود.

حسن زاده با بیان اینکه صنایع جنبی زیادی در کنار فولاد مبارکه شکل گرفته که اکنون با دیگر استان ها کار می کنند، گفت: ما ۳۰۰ محصول پایین دست برای مس کاتد داریم اما روی آنها کار نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اکتشافات معدنی، صنایع دستی و مهارت اولویت های اصلی ما در استان کرمان است، تاکید کرد: کار آغاز شده اما باید با کمک و همدلی تمامی استان این موضوع گسترش پیدا کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با تاکید بر اهمیت شرکت های دانش بنیان و مهارت عنوان کرد: تکنولوژی و نوآوری برای استان ضروری است.

وی ادامه داد: کرمانی ها در حوزه تولید نرم افزار و وب سرآمد هستند حتی برخی شرکت های استان کارهایی را تولید کرده و به خارج استان و کشور فروخته اند که این شرکت ها می توانند به انتقال دانش کمک کنند.

حسن زاده خاطر نشان کرد: ما طرفدار شرکت های خصوصی واقعی هستیم و در این زمینه یک شرکت معدنی در کرمان از معدن تا شمش تولیداتی داشته و به صورت همزمان هفت دفتر در شهر کرمان دارد که هر دفتر با نیروهای فنی و مهندسی، کارشناسان، متخصصان و اساتید دانشگاه در بخش های مختلف فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه این شرکت ها شمش و سنگ را می فروشند و ملک نمی خرند که این پول باید در دانش بنیان بیاید، اضافه کرد: کرمان به بلوغی در این حوزه رسیده زیرا یک شرکت معدنی تمام بچه های زمین شناسی را جمع کرده و پس از ایران، روی لایه های زمین شناسی و معدنی افغانستان و ترکیه کار می کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: یک شرکت معدنی تولید فرآوری خرما را با دانشِ دانش بنیان ها اجرایی کرده و تولیدات خود را به اروپا صادرات می کند.

ضرورت ورود واحدهای معدنی کرمان به اقتصاد دانش‌بنیان
حسن پور نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی

حمایت دولت و مجلس از دانش بنیان ها

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به همکاری پارک علم و فناوری گفت: اتاق بازرگانی کرمان به عنوان یکی از سه اتاق برتر کشور با تمامی توان و ظرفیت پای کار است لذا در خصوص سرمایه گذاری جای نگرانی وجود ندارد.

شهباز حسن پور افزود: در کنار اتاق، حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان به عنوان فردی که صنعت و معدن و دانش را می شناسد، کمک زیادی به این حوزه می کند.

وی ادامه داد: موضوع حمایت از نخبگان، دانش بنیان‌ها و جوانان و سرمایه های کشور به زیبایی در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به نگرانی فعالان اقتصادی از واردات گفت: نیازهای کشور تامین شده اما بعضی مواقع بد اخلاقی هایی هم صورت گرفته است برای مثال شرکت هپکو چندین سال جلوی واردات ماشین آلات صنعتی و معدنی به کشور را گرفته و پاسخگوی نیاز داخلی هم نبوده است.

وی بیان اینکه سران سه قوه دغدغه حمایت از جوانان و فرزندان این سرزمین را داشته و دارند، افزود: دولت و همچنین کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی نیز آمادگی همراهی و همکاری با صنعتگران و فعالان اقتصادی را دارند.

حسن پور اظهارکرد: وزرا گاهی گرفتار کارتابل های اداری می شوند لذا درخواست کردیم که از نمایشگاه های بین المللی دیدن کنند تا با دانش و تکنولوژی روز دنیا آشنا شوند.

به گزارش ایرنا فعالان اقتصادی و مسئولان حاضر در این نشست نیز در خصوص راهکارهای بهبود و ارتقای اقتصاد دانش بنیان، حمایت از شرکت های فناور و پیوند آنها با شرکت های صنعتی و معدنی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha