چرا برخی از والدین در برنامه‌های انجمن اولیا و مربیان مشارکت نمی‌کنند

شهرکرد- ایرنا- تعدادی از کارشناسان عقیده دارند که وقتی قرار است آموزش دانش‌آموزان براساس سند تحول بنیادین محقق شود نیاز است که پدر و مادر کودک نیز با مدرسه در مشارکت آموزشی نقش‌آفرینی کند.

به گزارش ایرنا، برخی از والدین دلیل مشارکت نکردن در طرح‌های انجمن اولیا و مربیان را نداشتن وقت یا سر کار بودن عنوان می‌کنند و برخی نیز مجموعه آموزش و پرورش را از صفر تا ۱۰۰ مسوول آموزش فرزندان خود می‌پندارند.

نقش انجمن اولیا و مربیان تنها جذب کمک مالی در مدارس نیست بلکه مشارکت در تمام فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی است تا اینکه با این مشارکت مردمی نیازهای مدارس تامین و اهداف آموزش و پرورش محقق شود و تعلیم و تربیت نسل آینده در مسیر صحیح هدایت شود.

با توجه به اینکه انحمن اولیاء و مربیان با هدف جهت دادن به مطالبات خانواده‌هاست تا خانواده‌ها در کنار تحصیل و ارزیابی آموزشی فرزندان، تربیت واقعی، تمام نیازهای یک دانش‌آموز را مطالبه کنند و به بحث آموزش مهارت‌های زندگی، صلح و احترام توجه ویژه داشته باشند.

کارشناس انجمن اولیاء و مربیان اداره آموزش و پررش شهرستان کوهرنگ با اشاره به اینکه انجمن اولیاء و مربیان پل ارتباطی بین خانه و مدرسه است گفت: تحقق اهداف آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش بدون همکاری مردم و مشارکت اولیاء با مدیران مدارس امکان‌پذیر نیست و خانواده‌ها به عنوان یک سرمایه‌ برای آموزش و پرورش هستند.

زهره ملک‌محمدی افزود: انجمن اولیاء و مربیان از چند سال گذشته مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته و خانواده‌ها در جلسات انحمن اولیاء و مربیان که با رویکرد آموزش خانواده برگزار می‌شود شرکت دارند.

به گفته وی، هم‌اکنون برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف برای خانواده‌ها یکی از شیوه‌های ارتباط خانواده با مدرسه است تا با برگزاری این جلسات زمینه حضور خانواده‌ها را افزایش می‌دهد.

این معلم فعال در مدارس استان افزود: امروزه با توجه به فرهنگ‌سازی که بین خانواده‌ها انجام شده و جایگاه انجمن اولیاء و مربیان نهادینه شده است، خانواده‌ها نسبت به حضور در جلسات این انجمن مشتاقترو فعالتر شدند.

وی با اشاره به افزایش مطالبه‌گری خانواده‌ها گفت: خانواده‌ها در چند سال اخیر فقط به دنبال پیگیری درس و آموزش فرزندان خود در مدرسه نیستند و از مدیر و مسوولان انجمن اولیاء و مربیان برای آموزش‌های مختلف فرزندان و همچنین ارائه مشاوره‌های خانواده برای فرزندپروری، مهارت‌های زندگی و نحوه کنترل فرزندان در فضای مجازی را در خواست دارند.

معاون پرورشی مدرسه فرهنگیان شهرکرد نیز با اشاره به اینکه امسال استقبال خانواده‌ها برای شرکت در انتخابات انجمن اولیاء و مربیان افزایش یافته است گفت: جایگاه انجمن اولیاء و مربیان بین خانواده‌ها شناخته شده است و والدین با نقش این انجمن‌ها آشنا شدند.

علی بزرگ‌نیا افزود: با توجه به اینکه هر کدام از اولیاء دانش‌آموزان دارای توانایی و موقعیت اجتماعی و فردی خاص هستند، می‌توان با استفاده از این ظرفیت‌ها برای بحث تربیت و آموزش همه جانبه و تمام ساحتی فرزندان استفاده کرد.

وی اظهار داشت: انجمن‌های اولیا و مربیان و مدیران و معاونان مدارس به تنهایی نمی‌توانند تربیت و آموزش فرزندان را برعهده بگیرند و همه اولیا باید در این امر همکاری داشته باشند.

این معلم استان بر پوست‌اندازی در تصمیم‌گیری‌هایی که در گذشته در مدارس انجام شده بود تاکید کرد و گفت: با به کارگیری افراد جدید در انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس می‌توان جایگاه انجمن را ارتقا و برنامه‌های مختلف با ایده و توان انجمن‌های جدید برگزار کرد.

انجمن اولیا و مربیان در یک‌هزار و ۸۰۰ مدرسه چهارمحال و بختیاری تشکیل می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری از تشکیل یک‌هزار و ۸۰۰ انجمن اولیاء و مربیان در مدارس استان خبر داد وانتخابات انجمن اولیاءو مربیان از ۱۷ مهر تا ۲۴ مهرماه در استان ادامه دارد.

افشین امیریان افزود: سال گذشته ۹ هزار و ۷۵۰ نفر از اولیاء دانش‌آموزان استان عضو انجمن اولیاءو مربیان شدند که از این تعداد سه هزار و ۸۵۲ نفر مادران و پنج هزار و ۸۹۸ نفر پدران دانش‌آموزان بودند.

به گفته وی، ۳۹۶ نفر از اولیاء دارای مدرک تحصیلی دکترا، ۹۴۹ نفر فوق‌لیسانس، یک‌هزار و ۱۰۷ لیسانس بودند.

وی با اشاره به اینکه انجمن اولیاء و مربیان یک تشکل مردم‌نهاد است که اولیاء دانش‌آموزان در کنار مدیران و معلمان مدارس به مشکلات مدارس رسیدگی می‌کنند، گفت: مدرسه، خانواده و دانش‌آموز سه رکن مهم تعلیم و تربیت هستند که در صورت همراهی با یکدیگر می‌توانند هدف نهایی که رسیذن دانش آموزا به حیات طیبه را محقق کنند.

فضل الله بهمنی رییس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: در سال تحصیلی گذشته انتخابات انجمن اولیا ومربیان در یکهزار و۷۴۱ مدرسه استان که جمعیت بالای ۱۰ دانش‌آموز داشتند برگزار شد و امسال نیز در بیش از یکهزار و ۸۰۰ مدرسه درحال اجراست.

به گفته وی ،انجمن اولیاء و مربیان به عنوان پل ارتباطی بین خانه ومدرسه است و اولیاء می‌توانند درساحت‌های ۶ گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از جمله ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی، ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، ساحت تربیت علمی و فناوری، ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی، ساحت تربیت زیستی و بدنی و ساحت تربیت زیبایی‌شناختی و هنری مشارکت کنند.

به گزارش ایرنا، در سال تحصیلی جدید بیش از ۲۰۸هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha